0

Pierożki

Dumplings / Jiao zi
reż. Fruit Chan
Hongkong 2004, 91’
Polska premiera
projekcja z taśmy 35mm
Projekcje
Pt 15 lis
Muranów
16:00
 
Muranów
N 17 lis
Muranów
14:00
 
Muranów
Nagrody i festiwale
Chinese Film Media Awards 2005 - najlepsza rola drugoplanowa żeńska, najlepsza rola drugoplanowa męska (nominacja)
O filmie
Hongkong 2004
Czas trwania: 91’
reżyseria: Fruit Chan
scenariusz: Lilian Lee
zdjęcia: Christopher Doyle (HKSC)
montaż: Fruit Chan
muzyka: Kwong-Wing Chan
obsada: Miriam Yeung, Bai Ling, Tony Ka-Fai Leung
producent: Peter Ho-Sun Chan
producent wykonawczy: Eric Tsang
produkcja: Applause Pictures Limited
język: kantoński
barwa: kolor

Opis filmu

Była gwiazda telewizji, elegancka i zamożna pani Li czuje, że się starzeje, jej skóra traci blask, a mąż przestaje zwracać na nią uwagę. Udaje się więc do Mei, serwującej w swoim obdrapanym mieszkanku słynne, rzekomo odmładzające pierożki. Co jest ich sekretnym składnikiem i dokąd zaprowadzi panią Li pogoń za pięknem? Jaką tajemnicę skrywa atrakcyjna kucharka?

Dzięki olśniewającym zdjęciom Christophera Doyle’a i pewnej reżyserskiej ręce Fruit Chana, który doskonale czuje konwencję filmu grozy, "Pierożki" są niezwykle apetycznym horrorem i bardzo strasznym filmem kulinarnym, opowiadającym o wyjątkowo ryzykownej sztuce gotowania. Niepokój jaki się rodzi podczas oglądania tego traktatu o ludzkiej próżności, sprawia, że trudno jest przestać o nim myśleć jeszcze długo po seansie. Długo też trudno przekonać się do ponownego zjedzenia pierożków z mięsem…

Film początkowo pokazywany był jako segment „Three… Extremes” (obok etiud Takashiego Miike i Park Chan-wooka), potem jego dłuższa wersja zaczęła funkcjonować jako samodzielny film, skutecznie konkurujący z horrorami z Japonii i Korei Płd, które na początku XXI wieku zaoferowały widzom na całym świecie nowe rejestry strachu. Wyprawa w rejony gatunkowego mainstreamu okazała się dla Fruit Chana bardzo udana i pokazała jak niezwykle sugestywnym potrafi być stylistą.

Marcin Krasnowolski

Fruit Chan

Urodzony w 1969 w Chinach, z których jego rodzina wyemigrowała do Hongkongu. Reżyser, producent, aktor, scenarzysta, przedstawiciel tzw. drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina. Ceniony za filmy o tematyce miejskiej, w których często zatrudnia nieprofesjonalnych aktorów, ukazując z bliska życie współczesnych metropolii. Swoje zainteresowanie kwestiami społecznymi łączył z fascynacją awangardowym kinem japońskim lat 60. m.in. twórczością Nagisy Oshimy.

Wybrana filmografia:

1991 Wu ge ji mo de xin / Five Lonely Hearts

1997 Made in Hong Kong / Xiang Gang zhi zao

1998 Najdłuższe lato / Hui nin yin fa dak bit doh / The Longest Summer

1999 Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung

2000 Durian durian / Làuh Lìn Pìu Pìu / Durian Durian

2001 Hollywood Hongkong / Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hong Kong

2004 Pierożki / Jiao zi / Dumplings

2009 Chengdu, wo ai ni / Chengdu, I Love You

2015 My City

2016 Mou sha si shui nian hua / Kill Time

2018 Trzej mężowie / Sam fu / Three husbands

Goście festiwalu

Fruit Chan

reżyser

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.