Trzej mężowie
Opis filmu
W ostatniej odsłonie „trylogii prostytutek” Fruit Chan coraz bardziej oddala się w stronę baśniowej narracji, pełnej działających na wyobraźnię metafor wizualnych, jak i gorzkiej satyry hongkońskiej rzeczywistości. Mui żyje razem ze starszym mężczyzną, zwanym Drugim Bratem, na tance zacumowanej przy wybrzeżu Pachnącego Portu. Głównym źródłem utrzymania pary jest prostytucja głównej bohaterki, której oddaje się ona bardziej z powodów niezaspokojonej żądzy i nieodpartej biologicznej potrzeby, niż z przyczyn ekonomicznych. Mui zwraca szczególną uwagę jednego ze swoich klientów — nieśmiałego nieudacznika o przezwisku Cztery Oczy. Przekupuje on Drugiego Brata, by poślubić główną bohaterkę. Życie na lądzie w ciasnym mieszkaniu socjalnym sprawia, że staje się ona nieszczęśliwa. Mui okazuje się bowiem prawdziwie wyjątkową kobietą, a jej tajemnicze pochodzenie popchnie ją i jej trzech partnerów do poszukiwań najbardziej zawiłych sposobów seksualnego zaspokojenia. Wystarczy powiedzieć, że Mui potrafi zrobić z papają więcej, niż bohater grany przez Lee Kang-shenga w „Kapryśnej chmurze” (reż. Tsai Ming-liang) z arbuzem.
W „Trzech mężach” Fruit Chan ponownie ukazuje mniej znane oblicze Hongkongu. Zamiast drapaczy chmur i ulic pełnych neonów, tłem akcji filmu są złomowiska na nabrzeżu, okoliczne osiedla rybackie i liczne zatoki, po których leniwie pływa tanka głównych bohaterów. Fruit Chan nawiązuje do najstarszych hongkońskich legend o mieszkańcach wyspy Lantau, kreśląc baśniową opowieść o skrajnym kapitalizmie i konsumeryzmie, który wniknął głęboko w tkankę ciała Hongkończyków i staje się jednym z powodów powolnego upadku miasta. Styl wizualny idealnie współgra z fabułą kreśląc skrajnie naturalistyczny i organiczny obraz świata, który na długo zapada w pamięć. W perspektywie Fruita Chana pachnący port nieodwracalnie zaczyna cuchnąć rozkładem, a sam Hongkong powoli staje się wyludnionym miastem rozczarowań.
Maja Korbecka
Fruit Chan
Urodzony w 1969 w Chinach, z których jego rodzina wyemigrowała do Hongkongu. Reżyser, producent, aktor, scenarzysta, przedstawiciel tzw. drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina. Ceniony za filmy o tematyce miejskiej, w których często zatrudnia nieprofesjonalnych aktorów, ukazując z bliska życie współczesnych metropolii. Swoje zainteresowanie kwestiami społecznymi łączył z fascynacją awangardowym kinem japońskim lat 60. m.in. twórczością Nagisy Oshimy.
1991 Wu ge ji mo de xin / Five Lonely Hearts
1997 Made in Hong Kong / Xiang Gang zhi zao
1998 Najdłuższe lato / Hui nin yin fa dak bit doh / The Longest Summer
1999 Mały Cheung / Xilu xiang / Little Cheung
2000 Durian durian / Làuh Lìn Pìu Pìu / Durian Durian
2001 Hollywood Hongkong / Heung Gong you ge He Li Huo / Hollywood Hong Kong
2004 Pierożki / Jiao zi / Dumplings
2009 Chengdu, wo ai ni / Chengdu, I Love You
2015 My City
2016 Mou sha si shui nian hua / Kill Time
2018 Trzej mężowie / Sam fu / Three husbands
Goście festiwalu
Fruit Chan
reżyser
Lam Kee-to
scenarzysta
Doświadczony scenarzysta, krytyk i prezenter radiowy, działający w branży filmowej od ponad 30 lat. Pracował także jako animator. Jest współautorem scenariuszy m.in. filmów Tsui Harka i Fruita Chana, był nominowany do Hongkońskich Nagród Filmowych i Golden Horse Awards.