Archiwum - 4. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Zwyczajna historia
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Nieszczęśliwy wypadek zrujnował wszystkie plany Ake - jest przykłuty do łóżka, sparaliżowany, przerażony. Jego miejsce w świecie, tak wydawałoby się doskonałe - pochodzi z zamożnej rodziny, rozpoczął studia filmowe – w jednej chwili straciło rację bytu. Z podobnym rozczarowaniem zmagał się wynajęty do opieki nad nim pielęgniarz Pun. Chciał być pisarzem, dziennikarzem, podróżnikiem, ale brak talentu i okoliczności sprawiły, że jego marzenia okazały się nierealne. Pełen rozpaczy bunt Ake spotyka się z pogodnym spokojem Puna, który utratę złudzeń ma już za sobą. Jego współczująca postawa, oparta na wspólnocie doświadczeń okaże się i ratunkiem, i furtką dla refleksji o istocie życia, miłości i wolności.
Już krótkometrażówki Anochy Suwichakornpong - nie tyle warsztatowe próby, ile świadome, skończone, choć niewielkie dzieła sztuki - zapowiadały, że jej pełnometrażowy debiut nie będzie zwyczajną filmową historią. Reżyserka wraz z montażystą Lee Chatametikoolem (stałym współpracownikiem Apichatponga Weerasethakula) przedkładają wizualny rytm nad linearność narracji, tworzą achronologiczną, intrygującą opowieść o życiowych cyklach, o metafizyce i biologiczności. Jednostkową relację między dwoma młodymi mężczyznami wpisują w szerszy kontekst. Prosta, wypełniona ciszą historia, podszyta społecznymi i politycznymi aluzjami, komentuje współczesną tajlandzką rzeczywistość, opartą na klasowych podziałach i patriarchalnej strukturze
Anocha Suwichakornpong
Urodzona w Tajlandii w 1976, studiowała sztukę i kulturoznawstwo w Wielkiej Brytanii. W 2006 roku ukończyła studia filmowe na Uniwersytecie Columbia, gdzie była stypendystką Hollywood Foreign Press Association. W tym samym roku brała udział w Berlinale Talent Campus. Jej dyplomowy film Graceland był pierwszym tajskim filmem krótkometrażowym zakwalifikowanym do 59. Festiwalu Filmowego w Cannes. Został wyświetlony na ponad trzydziestu festiwalach. Mundane History jest jej pełnometrażowym debiutem. Jest jedną z najbardziej obiecujących postaci nowego pokolenia tajskich filmowców, obok takich twórców jak Aditya Assarat, Chukiat Sakweerakul, Kongdej Jaturanrasmee i Uruphong Raksasat.
By the Time It Gets Dark - w produkcji
2009 Zwyczajna historia / Mundane History / Jao nok krajok
2008 Like. Real. Love (kr.m.)
2007 JAI (kr.m.)
2006 Graceland (kr.m.)