Archiwum - 4. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Mee Pok Man
Opis filmu
Pełnometrażowy debiut Erica Khoo, jeden z pierwszych „prawdziwie” singapurskich, niezależnych filmów, to dywersja wobec propagandy sukcesu, komercyjnej i ideologicznej retoryki, wtłaczającej Singapur w rolę sytego azjatyckiego tygrysa, szczęśliwej wyspy postępu, zamieszkanej przez moralnie nieskazitelne społeczeństwo. Khoo pokazuje rodzinne miasto od innej, mniej uporządkowanej, bardziej drapieżnej strony. Wprowadza widzów w gęste od barów, tłoczne i gwarne zaułki, gdzie spotykają się sutenerzy i oszuści, kulisi przybywający z kontynentalnych Chin i outsiderzy marzący o wyjeździe z tej mrocznej pułapki w środku tropików. Opowiadając o miłości nieśmiałego sprzedawcy makaronu do pięknej prostytutki, przesiadującej w jego barze, Khoo łączy przeciwieństwa – melancholijną urodę świata z bezwzględnie rządzącą nim przemocą.
Anty-bohater Khoo, samotny chłopak, który po śmierci ojca przejął makaronowy interes, żyje z dnia na dzień. Włóczy się po starych dzielnicach miasta wąskimi uliczkami, na których można jeszcze spotkać oferującego swoje usługi wróżbitę. Wśród opuszczonych blokowisk poszukuje przeszłości i sensu. Jego miłość do dziewczyny, której nie zna, jest naiwna i bezwarunkowa. Równie silna jak jej zapisywana przez lata w pamiętniku chęć ucieczki. Kiedy przypadek rzuci słodką Bunny w ramiona sprzedawcy makaronu, ten nagle poczuje intensywny smak życia. Niemal w jednej chwili dotrze do niego oszałamiająca słodycz i trudna do zniesienia gorycz. Oto Singapur.
Eric Khoo
Najbardziej rozpoznawalny singapurski reżyser i producent filmowy (Zhao Wei Films), symbol narodzin w latach 90. XX wieku nowej singapurskiej kinematografii. Urodził się w 1965 roku w Singapurze, wykształcenie zdobywał w tamtejszym United World College of South East Asia oraz w City Art Institute w Sydney. Realizuje i produkuje filmy krótkometrażowe i reklamowe, wideoklipy, seriale telewizyjne. Jego długie metraże są pokazywane i nagradzane na prestiżowych międzynarodowych festiwalach - 12 Storeys (1997) był pierwszym w historii filmem singapurskim zaproszonym na festiwal w Cannes. W 1999 roku został umieszczony przez magazyn Asiaweek wśród 25 najbardziej wpływowych postaci azjatyckiego kina i telewizji. W tym samym roku został nagrodzony Singapore Youth Award za wkład w rozwój narodowego przemysłu filmowego.
2015 In the Room
2015 7 letters
2013 Recipe
2011 Tatsumi
2008 My Magic
2006 No Day Off
2005 Be With Me
2000 Home Vdo
1997 12 Storeys
1995 Mee Pok Man
1994 Pain
1993 Symphony 92.4 Fm
1992 Carcass
1991 August
1990 Barbie Digs Joe
1985 When The Magic Die