Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 4. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Szczekające psy nigdy nie gryzą

Barking dogs never bite / Flandersui gae
Korea Południowa 2000, 106’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Bong Joon-ho
scenariusz: Bong Joon-ho
zdjęcia: Cho Yong-kyou, Jo Yeong-gyu
montaż: Lee Eun-soo
muzyka: Jo Sung-woo
obsada: Lee Sung-jae, Bae Doo-na, Byeon Hee-bong
producent: Cha Seoung-jae
produkcja: Cinema Service
język: koreański
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

wyróżnienie FIPRESCI na 25. MFF w Hongkongu nagroda dla najlepszego debiutu – 18. Munich Film Festival nagroda za najlepszy montaż podczas 9. Slamdance Film Festival nagroda specjalna dla Cho Sung-woo za muzykę do filmu – 3. Buenos Aires International Festival of Independent Cinema

Opis filmu

Głównym bohaterem pełnometrażowego debiutu Bonga Joon-ho jest bezrobotny i lekko sfrustrowany naukowiec Yun-ju, marzący o pracy na uniwersytecie. Wspólnie z ciężarną żoną mieszka w potężnym, nowoczesnym bloku. Jedną z obsesji mężczyzny stają się odgłosy nieustannie szczekających na jego osiedlu psów, których pewnego dnia postanawia się pozbyć. Jednak jego działania nie pozostają niezauważone: problemem tajemniczego zniknięcia jednego z czworonogów zaczyna interesować się mieszkająca nieopodal miłośniczka zwierząt – znudzona swoją pracą sekretarka Hyeon-nam (w tej roli gwiazda azjatyckiego kina Bae Doo-na). Dziewczyna marzy o tym, aby kiedyś za sprawą uratowania jakiegoś psa trafić do telewizji – zrobi więc wszystko, aby odkryć, kto stoi za tym procederem. Oryginalne połączenie czarnej komedii, kina obyczajowego i kryminału. Niemal na każdym kroku dają tu o sobie znać ślady inspiracji utworami jednego z mistrzów Bonga Joo-ho, Alfreda Hitchcocka. Obok misternie poprowadzonej intrygi i zaskakujących zwrotów akcji, o sile tego filmu decyduje też świetnie napisany, iskrzący się ironicznym humorem scenariusz (nad którym reżyser pracował niemal pięć lat) i zmysł wnikliwej socjologicznej obserwacji. Znakomita galeria postaci – odzwierciedlających różne zbiorowe i prywatne marzenia, psychozy oraz obsesje, składa się na sugestywny portret koreańskiego społeczeństwa w czasach kapitalistycznych przemian.

Bong Joon-ho

Urodził się w 1969 roku w Seulu, gdzie skończył socjologię na Uniwersytecie Yonsei i reżyserię na Koreańskiej Akademii Sztuki Filmowej. Po otrzymaniu nagrody za swój nowelowy Incoherence (1995), znalazł fundusze na realizację pełnometrażowych przedsięwzięć. W 2003 roku nakręcił oparty na autentycznej historii thriller Zagadka zbrodni (wyróżniony m.in. Srebrną Muszlą i nagrodą FIPRESCI na 45. MFF San Sebastian). Trzy lata później ogromną popularność (niemal 13 milionów widzów w samej Korei Południowej) przyniósł mu metaforyczny horror Host: Potwór. Jego ostatni film – dramat Matka został uhonorowany na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając m.in. trzy Asian Film Awards (Hongkong), specjalne wyróżnienie na 5. MFF w Dubaju i nominację w kategorii najlepszego zagranicznego filmu do Independent Spirit Award.

Filmografia:

2017 Okja - w realizacji
2013 Snowpiercer
2009 Matka/Mother
2008 Tokyo!
2006 Host: Potwór / The Host
2004 Digital Short Films by Three Filmmakers 2004
2003 Zagadka zbrodni/Memories of Murder
2000 Szczekające psy nigdy nie gryzą/Barking Dogs Never Bite
1994 Incoherence
1994 Memory Within the Frame
1993 Baeksaekin

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.