Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 4. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Oaza

Oasis
Korea Południowa 2002, 132’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Lee Chang-dong
scenariusz: Lee Chang-dong
zdjęcia: Yeong-taek Choi
montaż: Kim Hyun
muzyka: Lee Jae-jin
obsada: Sol Kyung-gu, Moon So-ri, Ahn Nae-sang, Son Byung-ho, Yun Ga-hyun
producent: Cho Min-cheul, Jay Jeon, Myeong Gye-nam
produkcja: Dream Venture Capital
język: korean
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

nagroda FIPRESCI, SIGNIS nagroda za najlepszą reżyserię dla Lee Chang-donga nagroda im. Marcello Mastroianniego dla Moon So-ri – przyznane na 60. MFF w Wenecji nagroda Baek Sang Art za najlepszą reżyserię Golden Space Needle Award dla Sola Kyung-gu i Moon So-ri na 18.MFF w Seattle specjalna nagroda im. Dana George’a podczas 21. MFF w Vancouver, nagroda publiczności na 14. Festiwalu Filmowym w Gardanne

Opis filmu

Jest sam środek seulskiej zimy. Jong-du właśnie wyszedł z więzienia i nie mogąc liczyć na szczególne wsparcie rodziny, z trudem adaptuje się z powrotem do życia na wolności. Wkrótce potem poznaje Gong-ju, która cierpi na porażenie mózgowe i – pozbawiona zainteresowania ze strony najbliższych – spędza całe dnie samotnie w mieszkaniu. Pomiędzy pozostawionymi samym sobie bohaterami rodzi się coraz silniejsza relacja, która zaczyna stanowić dla nich schronienie przed obcą rzeczywistością.

Poetyckie dzieło Lee Chang-donga było jednym z pierwszych tytułów, które zwróciły uwagę świata na współczesną kinematografię tego kraju. Film przynosi krytyczną diagnozę koreańskiego społeczeństwa, punktując powierzchowność stosunków między ludźmi, rosnącą alienację i brak akceptacji dla inności. Reżyser z powodzeniem wskrzesza formułę gorzkiego miłosnego dramatu, która dotychczas z porównywalną mocą wybrzmiewała tylko w kinie Rainera Wernera Fassbindera. Podobnie jak niemiecki twórca, Lee Chang-dong opowiada o nieakceptowanym i wstydliwym uczuciu łączącym dwoje bohaterów nierozumianych i odrzucanych przez społeczeństwo. O ile jednak u Fassbindera nieszczęśliwi kochankowie stawali się zwykle ofiarami klasowych czy rasowych uprzedzeń, o tyle u koreańskiego mistrza filmowej narracji powodem braku akceptacji jest przede wszystkim ich choroba i niemożność odnalezienia się w otaczającym ich świecie. Ten mocny ładunek boleśnie szczerych emocji zostaje włączony w subtelną, melancholijną narrację bliską realizmowi magicznemu.

Lee Chang-dong

Jeden z najciekawszych reprezentantów autorskiego kina Korei Południowej przyszedł na świat w 1954 roku w Daegu. Podczas studiów literaturoznawczych na Państwowym Uniwersytecie Kyungpook zajmował się pisaniem sztuk teatralnych i krótkich form literackich, a w 1983 roku wydał pierwszą powieść zatytułowaną Chonri. Na początku lat 90. przeniósł swoje zainteresowania na kino: po napisaniu scenariusza do dwóch filmów Parka Kwang-su sam zadebiutował jako reżyser, szybko zdobywając międzynarodowe uznanie – Green Fish nagrodzono m.in. specjalnym wyróżnieniem na 26. MFF w Rotterdamie i nagrodą Dragons and Tigers na 16. MFF w Vancouver. W 2002 roku zrezygnował na dwa lata z pracy w przemyśle filmowym, podejmując posadę ministra kultury. Powrócił do reżyserii w 2007 roku, realizując nagrodzone w Cannes Sekretne światło.

Filmografia:

2010 Poetry
2007 Sekretne światło /Secret Sunshine
2002 Oasis
1999 Miętowy cukierek / Peppermint Candy
1997 Green Fish

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.