Nowe Kino Azji
Sekcja konkursowa festiwalu to sejsmograf pulsu współczesnego kina azjatyckiego – sekcja prezentuje nowych, wyjątkowych twórców i twórczynie. W programie jak co roku znalazły się filmy autorów dopiero rozpoczynających swoją artystyczną drogę, jeszcze nieznanych w międzynarodowym obiegu, ale już zdradzających ogromny potencjał i świeżość spojrzenia. Właśnie tutaj rodzi się język kina przyszłości – odważny i głęboko zakorzeniony w lokalnych kontekstach.
Nowe Kino Azji to sekcja, w której liczy się odwaga i świeżość. To kino tworzone przez młodych twórców, szukających tematów w lokalności, w politycznych napięciach i nieopowiedzianych dotąd kontekstach. Tegoroczna selekcja ujawnia niepokoje pogranicza – od pełnego resentymentu koreańskiego wybrzeża, przez japońskie dystopie, filipińskie senne drogi, po bangladeskie metropolie wzniesione na piasku. W programie znalazł się japoński dramat o bliskiej w czasie dystopii – doceniony na festiwalu w Wenecji „Happyend”. Na koreańską prowincję zabierze widzów „Kraina spokojnego poranka” – gorzka przypowieść o wyrastającym z codzienności moralnym niepokoju. Z kolei „Na robocie” zaprosi w podróż przez filipińskie pejzaże – to senne kino drogi ujawniające obecne na Filipinach napięcia klasowe. W tym roku po latach nieobecności do konkursu powraca reprezentant Bangladeszu – w tej roli wystąpi hipnotyzujące, poetyckie „Miasto z piasku”.
Nowe Kino Azji to nie tylko wybór doskonałych filmów. Sekcja chwyta rytm współczesności, a każdy z tytułów zachwyca oryginalnością, obiecując nową wrażliwość, nową jakość. Zapamiętajcie nazwiska ich twórców – to oni będą niebawem wyznaczać kształt współczesnego kina Azji!
Pięciosmakowy konkurs jest sercem festiwalu – miejscem odkryć i licznych eksperymentów. To tutaj widzowie po raz pierwszy spotykają twórców, którzy łamią schematy, zmieniają język kina i portretują miejsca, których dotąd nie widzieliśmy. Filmy te są oknem na azjatycką rzeczywistość, pomijaną zwykle przez mainstream. Intensywne, zaangażowane, lokalne – to opowieści czekające na odkrycie. Zwycięzcę konkursu Nowe Kino Azji wybierze międzynarodowe grono People’s Jury.
People’s Jury 19. edycji Pięciu Smaków
- Emily Jisoo [Wielka Brytania]
- Rino Lu [Chiny / Wielka Brytania]
- Runqi Luo [Chiny / Wielka Brytania]
- Chloe Sit [Hongkong / Wielka Brytania]
- Maria Sukow [Polska]
- Gijs Suy [Niderlandy]
- Paula Wasiluk [Polska]
- Katarzyna Zając [Polska]
- Karolina Zdunek [Polska]
Program sekcji
- Ameba / Amoeba, reż. Siyou Tan, Singapur 2025
- Cisza o świcie / All Quiet at Sunrise / Shijie richu shi, reż. Zhu Xin, Chiny 2025
- Happyend, reż. Neo Sora, Japonia 2024
- Jestem pieśnią / I, the Song, reż. Dechen Roder, Bhutan, Norwegia, Włochy, Francja 2024
- Kraina spokojnego poranka / The Land of Morning Calm / Achim bada galmaegi-neun, reż. Park Ri-woong, Korea Południowa 2024
- Manusan / Simple Manusan / Simple Manusan, reż. Haran Kaveri, Shobaan, Malezja 2024
- Miasto z piasku / Sand City, reż. Mahde Hasan, Bangladesz 2024
- Na robocie / An Errand / An Errand, reż. Dominic Bekaert, Filipiny 2024
- Nie płacz, motylku / Don't Cry, Butterfly / Mưa trên cánh bướm, reż. Dương Diệu Linh, Wietnam, Singapur, Filipiny, Indonezja 2024
- Pawana nad kołyską / Pavane for an Infant / Yaolan fan shi, reż. Chong Keat Aun, Malezja 2024
- Yen i Ai-Lee / Yen and Ai-Lee / Xiao Yan yu Wu Ailin, reż. Tom Lin Shu-yu, Tajwan 2024
