Chińskie kontra japońskie – pojedynek gigantów azjatyckiego sci-fi!
Psychodeliczny kryminał rozgrywający się na japońskiej prowincji, gdzie szamańskie rytuały występują obok AI i płatnych zabójców. Nagrodzona w Cannes epopeja Bi Gana o świecie, który przestał śnić. Chiński mockument z żyjącym poza orbitą codzienności miłośnikiem UFO w głównej roli. Sekcja Azjatyckie Sci-Fi to podróż przez różne wymiary i czas – kino, które urzeka stylem, a jednocześnie redefiniuje sam gatunek.
Nigdzie indziej science-fiction nie ma tak długiej i silnej tradycji – to w Japonii i Chinach rodziły się przecież opowieści o lękach, jakie wywołuje przyszłość i o technologicznych dystopiach. Zestawione razem, kinematografie chińska i japońska pokazują pełne spektrum gatunku: od epickich widowisk po intymne eksperymenty low-fi. To nie tylko rozrywka, ale też stylowa, wielowymiarowa podróż, która otwiera wyobraźnię.
W programie Azjatyckiego Sci-Fi znalazł się m.in. film „Przekraczając wymiary”, najnowszy projekt Toshiakiego Toyody – ostatniego z niezależnych punkowców japońskiego kina, który od lat poszerza granice swojej ekspresji o element science-fiction, jednocześnie łącząc gatunki i style w niepowtarzalny sposób. Kto zaś marzy o spektaklu totalnym, będzie miał okazję zanurzyć się w świecie Bi Gana. Jego „Zmartwychwstanie” pokazało, że kino wciąż jeszcze nie umarło, także kino sci-fi. Kontrapunktem dla wspomnianych filmów niech będzie „Wędrówka na Zachód” – mockument low-fi o fanach pozaziemskich cywilizacji, którego humor, szczerość i rozgrzewająca serca bohaterów miłość do UFO zaszczepią w Was chęć opuszczenia tej planety. Podczas 19. Pięciu Smaków będzie to możliwe, gwarantujemy!
Projekcje filmów z sekcji Azjatyckie Sci-Fi odbędą się w nowym festiwalowym obiekcie – Kinomuzeum w wieży przy MSN, którego kosmiczne wnętrze idealnie współgra z tematem pokazywanych tam filmów!

Przekraczając wymiary
Jigen o koeru / Transcending Dimensions
Toshiaki Toyoda, Japonia 2025, 96’
[tylko kino]
Mnich, jego kochanka, szaman i płatny zabójca. Gdy ten pierwszy znika, na japońskiej prowincji dochodzi do serii niecodziennych zdarzeń. Na zlecenie kochanki zabójca rusza śladem szamana – tylko czy magia zdoła ochronić tego ostatniego przed kulami? Bohaterowie filmu poruszają się po terytorium, gdzie granice między realnym a fantastycznym ulegają zatarciu, gdzie szept szamana miesza się z głosem sztucznej inteligencji, a od wieków odprawiane rytuały przenikają się z cyframi algorytmów.
Znany z eksperymentów i punkowej energii, Toshiaki Toyoda tworzy filmowy kalejdoskop, miesza gatunki i style, mnoży wymiary otaczającej bohaterów rzeczywistości. Gdy wiarę i technologię łączy wspólny puls, reżyser zadaje pytanie o współczesną duchowość – jakie będzie jej miejsce w świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję? „Przekraczając wymiary” ogląda się jak artystycznie spełnioną, niejednoznaczną i stylową, nasyconą energetyczną muzyką Shabaki Hutchingsa, wściekłą impresję.

Zmartwychwstanie
Kuángyě Shídài / Resurrection
Bi Gan, Chiny, Francja, USA 2025, 160’
[tylko kino]
W świecie, w którym ludzkość utraciła zdolność śnienia, kobieta i android trwają w cieniu snów niewidocznych dla innych. Osuwając się w krainę marzeń, prowadzą nas przez sześć rozdziałów odnoszących się do ludzkich zmysłów, oferując podróż przez historię chińskiego kina – od filmu niemego, przez noir, buddyjską przypowieść, neorealistyczny heist movie, po wampiryczny romans. To wirtuozerski hołd dla sztuki filmowej, najbardziej imponujący wizualny spektakl minionego roku, nagrodzony na festiwalu w Cannes. Długo oczekiwany epicki fresk Bi Gana jest filmem-doświadczeniem, pytającym o istotę snów w świecie, który przestał śnić.
Polskim dystrybutorem filmu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.

Wędrówka na Zachód
Yuzhou tansuo bianjibu / Journey to the West
Kong Dashan, Chiny 2021, 118’
[kino+online]
Tang Zhijun, redaktor popularnego w latach 80. i 90. magazynu science fiction, zmaga się z powolnym bankructwem ukochanego czasopisma. Stopniowo pozbywa się zgromadzonych w redakcji rekwizytów, które sprzedaje ekipom filmowym. Gdy dowiaduje się o pozaziemskiej aktywności, o której świadectwa napływają z wioski w sercu prowincji Sichuan w zachodnich Chinach, dostrzega szansę na podreperowanie sytuacji finansowej magazynu. Wyrusza więc ze swoimi pracownikami na poszukiwanie śladów obcej cywilizacji. Każdy z nich ma własny powód do odbycia tej podróży, choć kiedy bohaterowie dotrą na miejsce, odkryją tam coś zupełnie innego, niż się spodziewali. „Wędrówka na Zachód” to z jednej strony arthouse’owe science fiction, z drugiej – błyskotliwa komedia sytuacyjna, jedno z najbardziej wielowymiarowych i rozrywkowych zarazem dzieł współczesnego kina chińskiego.
Karnety na 19. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków są już dostępne!
Kup karnet
19. edycja festiwalu odbędzie się w formule hybrydowej:
-
online, w całej Polsce: 12 listopada – 30 listopada 2025
-
w kinach: 12–19 listopada 2025, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka, Kinomuzeum (MSN)
Dostępne są dwa rodzaje karnetów:
-
Karnet Pięć Smaków Kino+Online, w cenie 400 zł – umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (za wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. W programie znajdzie się co najmniej 42 filmów pełnometrażowych. Liczba karnetów jest ograniczona.
-
Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 230 zł – umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Online dostępnych będzie co najmniej 30 filmów z programu festiwalu. Liczba karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu.
