Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Co oglądać na tegorocznych Pięciu Smakach? Rekomendacje zespołu

09 listopada 2023
Historia pewnej przyjaźni, reż. Peter Chan

Prace nad festiwalem zaczęły się w styczniu. Obejrzeliśmy od tego czasu setki filmów (część była bardzo zła), jeździliśmy na odległe geograficznie festiwale, toczyliśmy długie dyskusje, walczyliśmy o licencje i kopie projekcyjne. Powstał program, z którego jesteśmy dumni. Dzisiaj ujawniamy nasze osobiste rekomendacje.

 

Marta Dymek

Ja odchodzę, a ty śnisz

Dreaming & Dying / Hao jiu bu jian
reż. Nelson Yeo
Singapur, Indonezja 2023, 78’
[kino+online]

Pełnometrażowy debiut Nelsona Yeo to mikrodawka onirycznego slow cinema. Bohaterowie filmu tworzą osobliwy trójkąt, taplają się w przeszłości i rozdrapują stare rany. To śmiesznie gorzka opowieść o niespełnionych marzeniach zweryfikowanych przez życie. Ponoć “Ja odchodzę, a ty śnisz” ma być pastiszem współczesnego kina artystycznego, niemniej – ku mojemu zaskoczeniu – często powracam do tego filmu i pogłębiam refleksję na temat poruszanych w nim wątków.

I moją matkę też

Your Mother’s Son / Anak Ka Ng Ina Mo
reż. Jun Robles Lana
Filipiny 2023, 100’
[tylko kino]

Jest to film, który spokojnie moglibyśmy wyświetlać podczas Nocy Grozy. Polecam go wszystkim koneserom niebanalnych horrorów, ponieważ straszy w nim najstraszniejszy ze wszystkich potworów, czyli egoistyczny i nienasycony człowiek. Można pomyśleć, że “I moją matkę też” to kino społeczne, ukazujące pogmatwane życia mieszkańców filipińskiej wioski. Jednak Jun Robles Lana, reżyser dobrze znany pięciosmakowej publiczności, szybko wybija nam ten pomysł z głowy i zabiera nas w podróż przez kolejne kręgi piekielne, podczas której trwoga wgniata nas w fotel.


Serce Sarpatty

Sarpatta Parambarai
reż. Pa. Ranjith
Indie 2021, 173’
[kino+online]

Jestem prawdziwą fanką tego filmu, jak do tego doszło? Nie wiem, ponieważ ani nie jestem miłośniczką filmów okołosportowych, ani przypowieści o tym, że wytrwałość i ciężka praca są kluczami do sukcesu. A jednak – uważam, że gdyby nie “Serce Sarpatty” tegoroczna sekcja Focus: Indie byłaby niepełna. Z pozoru prosta opowieść o karierze boksera-amatora opowiada o ważnym momencie w historii indyjskich Tamilów. A może, jak twierdzi Łukasz Mańkowski, uwiodły mnie imponujące wąsy tytułowego Sarpatty.

Maja Pielak

Koło życia

Da lunhui / The Wheel of Life
reż. King Hu, Hsing Lee, Pai Ching-jui
Tajwan 1983, 105’
[kino+online]

Historia miłosna rozpisana na kilka stuleci. Błyskotliwa kompozycja autorstwa trzech tajwańskich reżyserów w tym Kinga Hu, w którym trójka powracających w różnych rolach i nawiązujących na nowo relacje bohaterów, zaprosi nas w podróż od czasów dynastii Ming po Tajwan lat 80. XX wieku. Film niepozorny, ale niezwykle urokliwy, który w odrestaurowanej wersji obejrzeliśmy po raz w 2019 roku w Udine i którego seans był jedną z inspiracji dla tegorocznej retrospektywy reżyserskiej.

Nad rzeką bez końca

Ribā / River
Nagarenaide Yo
reż. Junta Yamaguchi
Japonia 2023, 86’
[tylko kino]

W spokojny zimowy dzień pracownicy i goście tradycyjnej górskiej gospody zostają uwięzieni w pętli czasu. Junta Yamaguchi, reżyser równie błyskotliwego "Beyond the Infinite Two Minutes (2021)", powraca w niezwykle kreatywny sposób do tematu względności czasu i przestrzeni. To ten rodzaj kina, który zachwyca pomysłowością i dowcipem, oraz udowadnia że nie trzeba wielkich środków, by tworzyć fantastyczne kino. Zdecydowanie największy crowd-pleaser tegorocznej edycji!


W biały dzień

In Broad Daylight
reż. Lawrence Kan
Hongkong 2023, 106’
[tylko kino]

Kino zaangażowane społecznie o potężnej sile rażenia, ale także produkcja doskonale obrazująca proces ewolucji hongkońskiego kina z dominujących w przeszłości filmów pełnych akcji w kierunku kameralnych dramatów, poruszających najbardziej palące wyzwania, z którymi mierzą się mieszkańcy miasta. Oparta na prawdziwych wydarzeniach i trzymająca w napięciu historia śledztwa w sprawie nadużyć w domu opieki dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami, obnaża wspólny na wielu szerokościach geograficznych problem zadbania o potrzeby starzejącej się populacji.

 

Marcin Krasnowolski

Witaj w piekle

Jiogmanse / Hail to Hell
reż. Lim Oh-jeong
Korea Południowa 2022, 108’
[kino+online]

Takiej energii szukam, oglądając filmy młodych twórców! Ponure i zabawne jednocześnie, pełne rebelianckiego ognia "Witaj w piekle" jest piekielnie udaną satyrą na czarną rzeczywistość, w której żyją koreańskie nastolatki.

Historia pewnej przyjaźni

Tian mi mi / Comrades: Almost A Love Story
reż. Peter Chan
Hongkong 1996, 118’
[tylko kino]

Modelowy crowd-pleaser, jedna z najpiękniejszych historii miłosnych lat 90., wzruszenia są gwarantowane. Maggie Cheung jest tu magicznie zwyczajna, a Christopher Doyle gra na drugim planie samego siebie. Uwaga też na świetną rolę legendarnego Erica Tsanga i na piękny Hongkong w tle - żywy, fascynujący , dający szansę i ściągający na dno.

Deszcz w górach

Kong shan ling yu / Raining in the Mountain
reż. King Hu
Tajwan, Hongkong 1979, 121’
[kino+online]

Nieznane dotąd w Polsce dzieło, które King Hu nakręcił w górach Korei Południowej, jest niezwykłe. Mądra refleksja nad naturą ludzką łączy się tu bowiem z poszukiwaniami nowych rozwiązań narracyjnych. Np. zamiast oczywistych dla wuxia scen walk mamy pościgi po klasztornych zakamarkach, co czyni film bardzo ciekawie nietypowym. Warto "Deszcz w górach" przeżyć!

 


Łukasz Mańkowski

Dźalebi dla konia

Ghode Ko Jalebi Khilane Le Ja Riya Hoon / Taking the Horse to Eat Jalebis
reż. Anamika Haksar
Indie 2019, 121’
[kino+online]

Najbardziej kreatywny film z całego programu – kolażowa wycinanka z poezji, ulicznych opowiesci, i snów mieszkańców Starego Delhi. “Dźalebi dla konia” wybrzmiewa jako wizualny list miłosny do miasta, drgający od energii tego miejsca i jego kontrastów. To jak przejażdżka latającym dywanem po Delhijskiej historii, ale przewodnikami są wyklęci mędrcy tego miasta – kieszonkowcy, straganiarze, bumelanci.

U twego boku

Saido bai saido tonari ni iru hito / Side by Side
reż. Chihiro Ito
Japonia 2023, 130’
[kino+online]

Fascynujące odkrycie od Chihiro Ito, pisarki, która zachwyca poetyką eteryczności. To kino niepokojące i kojące zarazem, pełne sprzeczności i osadzone na niedopowiedzeniach. Dla tych co szukają haustu natury, kochają jogę, a w wolnej chwili najchętniej oddaliby się medytacji. Obok "U twego boku" pokażemy też "W jej pokoju", debiut Ito, który wyreżyserowała na podstawie swojej książki.

Jesienna sonata

Chau tin dik tung wa / An Autumn's Tale
reż. Mabel Cheung
Hongkong 1987, 99’
[kino+online]

Zanim zdarzyło się “Poprzednie życie” Celine Song, tożsamość diaspory azjatyckiej w Nowym Jorku w filmową ramę łapała Mabel Cheung. “Jesienna sonata” to jeden z najbardziej kultowych rom-comów, jakie kiedykolwiek ukazały się w Hongkongu; film o absolutnie ikonicznych rolach Cherie Chung i Chow Yun-fata, a przy tym zderzenie z amerykańskim snem i być może najbardziej cool obraz Chinatown w historii kina. Dajcie się zgubić się w NYC tej jesieni z Cherie Chung, bo to doświadczenie z rodzaju tych cudownie melancholijnych.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.