Podkast: Nominacje do Asian Film Awards, czyli czym żyje świat kina w Azji
Asian Film Awards to nagrody, mające stanowić przeciwwagę dla zachodnich nagród filmowych i promować azjatyckie kino - to autorskie i to szukające wielomilionowych widowni. Śledzimy je z uwagą - to świetny punkt wyjścia dla poznawania azjatyckich kinematografii, wskaźnik trendów, które pojawiają się na tych rynkach i probierz sympatii widzów.
Od kilku lat Pięć Smaków współpracuje z Akademią Azjatyckich Nagród Filmowych - z listy nominowanych filmów wybieramy do festiwalowego programu najciekawsze propozycje, pokazujące szeroki przegląd tego, co budzi gorące dyskusje, zachwyca widzów i odbija echem nastroje społeczne. Jakie filmy znalazły się w tym prestiżowym gronie po tym dziwnym, pandemicznym roku? Jakich autorów szczególnie ceni międzynarodowy komitet selekcjonujący kandydatów? Jak w ich wyborach odzwierciedlają się polityczne napięcia azjatyckiego kontynentu?
Nie dziwi, że w nominacjach szczególnie silną pozycję zajmuje kino chińskojęzyczne, które w ostatnich latach wyjątkowo rośnie w siłę. Poświęcamy mu w ramach odcinka szczególną uwagę - zwłaszcza, że decyzje, podejmowane dziś odnośnie kina przez chińskie władze, będą miały szerokie i daleko idące konsekwencje nie tylko w Państwie Środka.
Więcej informacji o sekcji Asian Cinerama na 15. Pięciu Smakach
Filmy odcinka:
- The Battle at Lake Changjin, reż. Chen Kaige, Tsui Hark, Dante Lam, Chiny 2021
- The Book of Fish, reż. Lee Joon-ik, Korea Południowa 2021
- The Call, reż. Lee Chung-hyun, Korea Południowa 2020
- Cliff Walkers, reż. Zhang Yimou, Chiny 2020
- Dear Tenant, reż. Cheng Yu-chieh, Tajwan 2020
- Deliver Us from Evil, reż. Hong Won-chan, Korea Południowa 2020
- The Eight Hundred, reż. Guan Hu, Chiny 2020
- Kamyki / Pebbles, reż. P. S. Vinothraj, Indie 2021
- Labirynth / Churuli, reż. Lijo Jose Pellissery, Indie 2020
- Limbo, reż. Cheang Pou-soi, Hongkong 2021
- Little Big Women, reż. Joseph Hsu, Tajwan 2020
- Milczący las / Silent Forest, reż. Ko Chien-nien, Tajwan 2020
- My Missing Valentine, reż. Chen Yu-hsun, Tajwan 2020
- One Second, reż. Zhang Yimou, Chiny 2020
- Pod otwartym niebem / Under the Open Sky, reż. Miwa Nishikawa, Japonia 2020
- Równowaga / A Balance, reż. Yujiro Harumoto, Japonia 2020
- Sister, reż. Yin Ruoxi, Chiny 2020
- Space Sweepers, reż. Jo Sung-hee, Korea Południowa 2021
- True Mothers, reż. Naomi Kawase, Japonia 2020
- Uczeń / The Disciple, reż. Chaitanya Tamhane, Indie 2020
- Voice of Silence, reż. Hong Eui-jeong, Korea Południowa 2020
- W pętli ryzyka i fantazji / Wheel of Fortune and Fantasy, reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia 2020
- Wciąż tańczymy / The Way We Keep Dancing, reż. Adam Wong, Hongkong 2020
- A Writer's Odyssey, reż. Lu Yang, Chiny 2020
- Żona szpiega / Wife of a Spy, reż. Kyoshi Kurosawa, Japonia 2020
Pełna lista nominacji
Najlepszy film:
- One Second (Chiny)
- The Book of Fish (Korea Południowa)
- The Disciple (Indie)
- Wheel of Fortune and Fantasy (Japonia)
- Wife of a Spy (Japonia)
Najlepsza reżyseria:
- ZHANG Yimou | One Second (Chiny)
- LEE Joon-ik | The Book of Fish (Korea Południowa)
- HAMAGUCHI Ryusuke | Wheel of Fortune and Fantasy (Japonia)
- KUROSAWA Kiyoshi | Wife of a Spy (Japonia)
- Adilkhan YERZHANOV | Yellow Cat (Kazachhstan, Francja)
Najlepsza rola męska:
- MO Tzu-Yi | Dear Tenant (Tajwan)
- LAM Ka Tung | Limbo (Hongkong)
- ZHANG Yi | One Second (Chiny)
- YAKUSHO Koji | Under The Open Sky (Japonia)
- YOO Ah-in | Voice of Silence (Korea Południowa)
Najlepsza rola żeńska
- CHEN Shu-Fang | Little Big Women (Tajwan)
- ZHANG Zifeng | Sister (Chiny)
- JUN Jong-seo | The Call (Korea Południowa)
- Assel SADVAKASSOVA | Ulbolsyn (Kazachstan, Francja)
- AOI Yu | Wife of a Spy (Japonia)
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- YU Ailei | Cliff Walkers (Chiny)
- PARK Jeong-min | Deliver Us From Evil (Korea Południowa)
- TSE Kwan Ho | Drifting (Hongkong)
- KIM Hyun-bin | The Silent Forest (Tajwan)
- UNO Shohei | The Voice of Sin (Japonia)
Najlepsza drugoplanowa rola żeńska
- QIN Hailu | Cliff Walkers (Chiny)
- Loletta LEE | Drifting (Hongkong)
- HSIEH Ying-Xuan | Little Big Women (Tajwan)
- JANG Yoon-ju | Three Sisters (Korea Południowa)
- MAKITA Aju | True Mothers (Japonia)
Najlepszy nowy talent reżyserski
- HARUMOTO Yujiro | A Balance (Japonia)
- P.S. Vinothraj | Pebbles (Indie)
- YIN Ruoxin | Sister (Chiny)
- HAN Shuai | Summer Blur (Chiny)
- Ahmad BAHRAMI | The Wasteland (Iran)
- HONG Eui-jeong | Voice of Silence (Korea Południowa)
Najlepszy debiut aktorski
- GONG Seung-yeon | Aloners (Korea Południowa)
- HATTORI Misaki | Midnight Swan (Japonia)
- LIU Haocun | One Second (Chiny)
- Rouhollah ZAMANI | Sun Children (Iran)
- CHEN Yan-Fei | The Silent Forest (Tajwan)
Najlepszy scenariusz
- CHEN Yu-Hsun | My Missing Valentine (Tajwan)
- YOU Xiaoying | Sister (Chiny)
- Chaitanya TAMHANE | The Disciple (Indie)
- HONG Eui-jeong | Voice of Silence (Korea Południowa)
Najlepszy montaż
- LI Yongyi | Cliff Walkers (Chiny)
- KIM Hyung-joo | Deliver Us From Evil (Korea Południowa)
- LAI Hsiu-Hsiung | My Missing Valentine (Tajwan)
- Hassan HASSANDOUST | Sun Children (Iran)
- Tina BAZ, SHIBUYA Yoichi | True Mothers (Japonia)
Najlepsze zdjęcia
- TSUKINAGA Yuta | Any Crybabies Around? (Japonia)
- ZHAO Xiaoding | Cliff Walkers (Chiny)
- HONG Kyeong-pyo | Deliver Us From Evil (Korea Południowa)
- CHENG Siu Keung | Limbo (Hongkong)
- Masoud Amini Tirani | The Wasteland (Iran)
- Yerkinbek PTYRALIYEV | Yellow Cat (Kazachstan, Francja)
Najlepsza ścieżka dźwiękowa
- CHO Young Wuk | Cliff Walkers (Chiny)
- Mowg | Deliver Us From Evil (Korea Południowa)
- Lao Zai | One Second (Chiny)
- Day TAI | The Way We Keep Dancing (Hongkong)
Najlepsze kostiumy
- CHEN Minzheng | Cliff Walkers (Chiny)
- CHO Sang-kyung, KWAK Jung-ae | Space Sweepers (Korea Południowa)
- SHIM Hyun-seob | The Book of Fish (Korea Południowa)
- KOKETSU Haruki | Wife of a Spy (Japonia)
- Yermek UTEGENOV | Yellow Cat (Kazachstan, Francja)
Najlepsza scenografia
- LI Miao | A Writer’s Odyssey (Chiny)
- Gokuldas | Labyrinth (Indie)
- Kenneth MAK | Limbo (Hongkong)
- LEE Jae-sung | The Book of Fish (Korea Południowa)
- ATAKA Norifumi | Wife of a Spy (Japonia)
Najlepsze efekty specjalne
- Eric XU, Allen WEI | A Writer’s Odyssey (Chiny)
- Tomi KUO | My Missing Valentine (Tajwan)
- ODA Issei | Ora, Ora Be Goin’ Alone (Japonia)
- JUNG Sung-jin, JUNG Chul-min | Space Sweepers (Korea Południowa)
- Tim CROSBIE, Joy WU | The Eight Hundred (Chiny)
Najlepszy dźwięk
- HIRONAKA Chiyori | Any Crybabies Around? (Japonia)
- Renganaath RAVEE | Labyrinth (Indie)
- Nopawat LIKITWONG | Limbo (Hongkong)
- CHOI Tae-young | Space Sweepers (Korea Południowa)
- FU Kang | The Eight Hundred (Chiny)