Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Wczesne filmy Hou Hsiao-hsiena i Anga Lee w sekcji Tajwan'16mm

25 września 2013
Pushing Hands

Podczas 7. edycji Pięciu Smaków kontynuację będą miały entuzjastycznie przyjęte w zeszłym roku projekcje tajwańskich filmów na taśmach 16mm.

W programie znalazło się kolejnych pięć tytułów tajwańskiej nowej fali, zrealizowanych przez reżyserów uznawanych za mistrzów tego nurtu. Wśród nich będzie "Pushing Hands", debiut Anga Lee z 1992 roku, oraz "Chłopcy z Fengkuei" Hou Hsiao-hsiena z 1983 roku.

Szeroka prezentacja filmów Hou Hsiao-hsiena miała miejsce na Pięciu Smakach w 2011 roku, kiedy Tajwanowi dedykowana była sekcja Focus.
Z kolei w programie tegorocznego cyklu Przedsmaki znalazły się dwa inne filmy Anga Lee - "Jedz i pij, mężczyzno i kobieto" oraz "Życie Pi", których pokaz odbędzie się 30 października (środa) w Kinie Luna.

Projektor 16mm

Projekcje tytułów z sekcji Tajwan'16mm odbędą się w TR Warszawa, w języku oryginalnym z angielskimi napisami, a na wszystkie seanse wstęp będzie wolny. Filmy przedstawi kuratorka sekcji - Wafa Ghermani, znawczyni kina tajwańskiego, sinolożka i doktorantka w paryskiej Sorbonie.


Program sekcji:

  • "Ah-fei", reż. Wan Jen, 1983

Wan Jen stworzył daleki od stereotypowych przedstawień lat 70. portret bohaterki, Ah-fei, przedstawicielki pokolenia młodych tajwańskich kobiet wychowanych w tradycyjnych rodzinach i walczących o własne życiowe wybory.

  • "Chłopcy z Fengkuei" (Boys from Fengkuei), reż. Hou Hsaio-hsien, 1983

Hou Hsiao-hsien wraca do młodzieńczych wspomnień, pierwszych miłości i rozczarowań, tworząc portret miasta oraz grupy młodych ludzi u progu dorosłości.

  • "Bananowy raj" (Banana Paradise), reż. Wang Tung, 1989

Po zniesieniu stanu wojennego, Wang Tung pokazuje los prostych ludzi odciętych od własnego kraju na nieznanej wyspie.

  • "Pushing Hands" reż. Ang Lee, 1992

Już w pierwszym filmie Anga Lee pojawiają się wątki, które powracać będą w późniejszej twórczości reżysera - nieodzowne związki z kulturą Chin, kluczowa rola, którą pełni w niej ojciec oraz szok kulturowy. Film należy do tzw. trylogii ojca, ktora otworzyła reżysrowi drogę do Hollywood.

  • "Dziś nikt nie wraca do domu" (Tonight Nobody Goes Home), reż. Sylvia Chang, 1996

W filmie Sylvii Chang porzucona przez męża pani Chen, wbrew oczekiwaniom staje się przykładem silnej kobiety, która potrafi sama wprowadzić zmiany do swojej rodziny.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.