Wczesne filmy Hou Hsiao-hsiena i Anga Lee w sekcji Tajwan'16mm
Podczas 7. edycji Pięciu Smaków kontynuację będą miały entuzjastycznie przyjęte w zeszłym roku projekcje tajwańskich filmów na taśmach 16mm.
W programie znalazło się kolejnych pięć tytułów tajwańskiej nowej fali, zrealizowanych przez reżyserów uznawanych za mistrzów tego nurtu. Wśród nich będzie "Pushing Hands", debiut Anga Lee z 1992 roku, oraz "Chłopcy z Fengkuei" Hou Hsiao-hsiena z 1983 roku.
Szeroka prezentacja filmów Hou Hsiao-hsiena miała miejsce na Pięciu Smakach w 2011 roku, kiedy Tajwanowi dedykowana była sekcja Focus.
Z kolei w programie tegorocznego cyklu Przedsmaki znalazły się dwa inne filmy Anga Lee - "Jedz i pij, mężczyzno i kobieto" oraz "Życie Pi", których pokaz odbędzie się 30 października (środa) w Kinie Luna.
Projekcje tytułów z sekcji Tajwan'16mm odbędą się w TR Warszawa, w języku oryginalnym z angielskimi napisami, a na wszystkie seanse wstęp będzie wolny. Filmy przedstawi kuratorka sekcji - Wafa Ghermani, znawczyni kina tajwańskiego, sinolożka i doktorantka w paryskiej Sorbonie.
Program sekcji:
- "Ah-fei", reż. Wan Jen, 1983
Wan Jen stworzył daleki od stereotypowych przedstawień lat 70. portret bohaterki, Ah-fei, przedstawicielki pokolenia młodych tajwańskich kobiet wychowanych w tradycyjnych rodzinach i walczących o własne życiowe wybory.
- "Chłopcy z Fengkuei" (Boys from Fengkuei), reż. Hou Hsaio-hsien, 1983
Hou Hsiao-hsien wraca do młodzieńczych wspomnień, pierwszych miłości i rozczarowań, tworząc portret miasta oraz grupy młodych ludzi u progu dorosłości.
- "Bananowy raj" (Banana Paradise), reż. Wang Tung, 1989
Po zniesieniu stanu wojennego, Wang Tung pokazuje los prostych ludzi odciętych od własnego kraju na nieznanej wyspie.
- "Pushing Hands" reż. Ang Lee, 1992
Już w pierwszym filmie Anga Lee pojawiają się wątki, które powracać będą w późniejszej twórczości reżysera - nieodzowne związki z kulturą Chin, kluczowa rola, którą pełni w niej ojciec oraz szok kulturowy. Film należy do tzw. trylogii ojca, ktora otworzyła reżysrowi drogę do Hollywood.
- "Dziś nikt nie wraca do domu" (Tonight Nobody Goes Home), reż. Sylvia Chang, 1996
W filmie Sylvii Chang porzucona przez męża pani Chen, wbrew oczekiwaniom staje się przykładem silnej kobiety, która potrafi sama wprowadzić zmiany do swojej rodziny.