Dzisiaj zaczyna się 10. edycja Pięciu Smaków!
To już dziś! Uroczystym pokazem "Długich przeprosin" Miwy Nishikawy rozpocznie się w Muranowie jubileuszowa edycja Pięciu Smaków - święta kina azjatyckiego.
Tegoroczny program to ponad 40 filmów i szereg wydarzeń towarzyszących. Każdy miłośnik dobrego kina znajdzie tu coś dla siebie - od znakomitych filmów młodych twórców opowiadających o najbardziej palących problemach kontynentu, przez zachwycające obrazy gatunkowe, po odrestaurowane arcydzieła, tworzące historię kina azjatyckiego.
Zapraszamy też do zapoznania się z filmami polecanymi przez twórców festiwalu.
UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE FESTIWALU: POKAZ FILMU "DŁUGIE PRZEPROSINY" MIWY NISHIKAWY
20:30 KINO MURANÓW, UL. ANDERSA 5
Sachio Kinugasa to uznany pisarz, odcinający kupony od swojego sukcesu i szlachetniejącej z wiekiem męskiej urody. Gdy jego żona ginie w wypadku, potrafi znaleźć doskonałe słowa, by wyrazić nieukojony żal – za wyrafinowaną i z pozoru głęboką formą wydaje się jednak brakować emocji. W życiu bohatera pojawia się jednak Yoichi, wdowiec po kobiecie, która straciła życie w tej samej katastrofie, zostawiając go z dwójką dzieci. Wiedziony impulsem, Sachio nieco wbrew sobie deklaruje pomoc osamotnionej rodzinie.
Nishikawa z lekkością prowadzi widza przez historię o dojrzewaniu i wewnętrznej przemianie, opowiadaną bez patosu, za to z ogromną psychologiczną wrażliwością. Równoważąc dramatyczne momenty subtelnym humorem, pokazuje zderzenie dwóch światów, dwóch narracji o męskości, rodzinie, życiowych celach. Zniuansowanym, wielowarstwowym scenariuszem reżyserka po raz kolejny udowadnia, że jest godną spadkobierczynią najlepszych tradycji japońskiego kina spod znaku Ozu czy Mizoguchiego.
DROGA DO MANDALAY, REŻ. MIDI Z
18:00 KINO MURANÓW, UL. ANDERSA 5
Lianqing i Guo poznają się pod birmańską granicą, którą oboje właśnie nielegalnie przekroczyli, szukając lepszego losu w Tajlandii. Realia życia emigrantów nie są wymarzonym tłem dla budowania relacji, jednak między bohaterami, zajętymi poszukiwaniem pracy i staraniami o pozwolenie na pobyt, zaczyna rodzić się bliskość. Ich wizje przyszłości są jednak inne: ambitna Lianqing chce sięgać wyżej, Guo marzy tylko o szybkim zarobku i założeniu biznesu w rodzinnym kraju.
Midi Z wraca do kina fabularnego po dwóch dokumentach i instalacji poświęconych Birmańczykom pracującym w kopalniach jadeitu. W nowym filmie w charakterystyczny dla siebie sposób splata wątki dokumentalne z fikcją, co przekłada się na niezwykle mocny, uderzający autentyzmem obraz.

Droga do Mandalay, reż. Midi Z
OSTATNI MISTRZ, REŻ. XU HAOFENG
20:30 KINOTEKA, PKiN, PLAC DEFILAD 1
Chen Shi jest mistrzem stylu wing chun. Realizując życzenie swojego zmarłego nauczyciela, przeprowadza się do Tianjin, by założyć tam szkołę i przekazywać swą tajemną wiedzę przyszłym pokoleniom. Nie jest to jednak łatwe zadanie: by dostąpić zaszczytu prowadzenia nauk w mieście, trzeba najpierw wyszkolić ucznia na tyle zdolnego, by był w stanie pokonać najlepszych adeptów ośmiu lokalnych ośrodków, nauczających najbardziej wyrafinowanych technik.
Rozgrywający się w latach 30. XX wieku "Ostatni mistrz" Xu Haofenga to długo oczekiwana stylistyczna perełka, hołd dla klasycznego kina sztuk walki i przejmująca historia o świecie odchodzącym w przeszłość. Film łączy uderzającą dynamikę scen akcji z nostalgią za pięknem epoki: przemyślne rodzaje broni, barwne obrazy ulic Tianjin, stylowe wnętrza i doskonałe kostiumy okazują się prawdziwie uwodzicielską mieszanką.
POBIERZ KALENDARZ PROJEKCJI W PDF
POBIERZ PROGRAM FESTIWALU W WERSJI NA CZYTNIKI I TELEFONY
FILMY POLECANE PRZEZ ZESPÓŁ PIĘCIU SMAKÓW
Emilia Skiba, selekcjonerka festiwalu
"Historia Santiego i Viny", reż. Thavi Na Bangchang – dzieło, które zmieniło historię kinematografii tajlandzkiej, przez wiele lat uchodzące za zaginione. Po premierze odrestaurowanej cyfrowo kopii podczas tegorocznego Cannes – zyskuje drugą szansę na obieg kinowy.
"Nasza siostra Hedy", reż. Ching Doe – lekki, wypełniony urzekającym poczuciem humoru i musicalowymi sekwencjami portret Hongkongu z lat 50.
"Córka Nilu", reż. Hou Hsiao-hsien – pierwszy mistrzowski portret życia w wielkim, dynamicznie zmieniającym się Tajpej, przez wiele lat niesłusznie pozostający w cieniu późniejszych dokonań reżyseria.
"Miasto jadeitu", reż. Midi Z – osobiste spojrzenie reżysera na temat kopalni jadeitu na północy Birmy, które pozwala interpretować jego filmy fabularne z zupełnie nowej perspektywy.
"Sion Sono mówi jak jest", reż. Arata Oshima – punkowy portret buntownika!

Miasto jadeitu, reż. Midi Z
Jagoda Murczyńska, selekcjonerka festiwalu
"Gwiazda szeptów", reż. Sion Sono - Sion Sono kojarzony jest głónie z kinem ekstremalnym, tu pokazuje zupełnie inne oblicze. Melancholijny, głęboki, piękny wizualnie film, kosmicznie zmysłowa przyjemność.
"Tharlo", reż. Pema Tseden - surowy obraz Tybetu, wpsaniały bohater, prosta fabuła łącząca wysmakowaną gatunkową stylizację i treściwe autorskie kino.
"Miłość za sto jenów", reż. Masaharu Take - cudowna Sakura Ando, boks i przewrotny scenariusz. Dobra filmowa robota, a finałowa piosenka zostaje w głowie na długo.
"Córka Nilu", reż. Hou Hsiao-hsien - Hou Hsiao-hsien jest mistrzem kobiecych portretów. W cudownie nasyconych kadrach zamyka też tym razem klimatyczny pejzaż Tajpej i popkulturę lat osiemdziesiątych. Intensywny, pełen nieoczywistej mocy obraz.
"Towarzyszka Kim w przestworzach", reż. Kim Gwang Hun, Nicholas Bonner, Anja Daelemans - niesztampowy wgląd w kulturę popularną Korei Północnej, zaskakująca emancypacyjna narracja i arcyciekawe kulisy realizacji filmu. Coś zdecydowanie więcej niż polityczna ciekawostka.

Gwiazda szeptów, reż. Sion Sono
Marcin Krasnowolski, promocja festiwalu
"Lament" reż. Na Hong-jin - najmocniejszy film największego pesymisty koreańskiego kina. Niezwykła fabuła, o której lepiej nic nie wiedzieć przed seansem i zagadka, która rozpętała setki burzliwych dyskusji na forach fimowych. Mistrzowskie, intrygujące kino.
"Train to Busan", reż. Yeon Sang-ho - największy sukces koreańskiego kina tego roku to dowód na to, że blockbustery mogą być naprawdę dobrą rozrywką. Emocjonujący i bardzo inteligentny film o epidemii zombie jest świetną odtrutką na zapadające się pod ciężarem nudy i własnej powtarzalności kino hollywoodzkie.
"Rozkaz 27", reż. Jung Ki-mo, Kim Eung-suk - "Parszywa dwunastka" w wydaniu północnokoreańskim to zaskakująco rozrywkowy film, dowodzący, jak uniwersalnym językiem operuje kino. Atrakcją są autentyczne sekwencje sztuk walk.
"Droga do Mandalay", reż. Midi Z - stały bywalec Pięciu Smaków wraca do kina fabularnego i jest w mistrzowskiej formie. Pięknie sfotografowana, subtelna i tragicznie prawdziwa opowieść o walce o szczęście i godne życie.
"Złocisty ptak", reż. K. Rajagopal - Singapur daleki od folderowego blasku. Trudna imigrancka rzeczywistość "Małych Indii" i dramatyczna historia człowieka próbującego odzyskać życie, które pamięta z odległej przeszłości.

Złocisty ptak, reż. K. Rajagopal
