Pięć Smaków w Domu

Drzwi

Door / Doa
reż. Banmei Takahashi
Japonia 1988, 93’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Japonia 1988
Czas trwania: 93’
reżyseria: Banmei Takahashi
scenariusz: Banmei Takahashi, Ataru Oikawa
zdjęcia: Yasushi Sasakibara
montaż: Junichi Kikuchi
muzyka: Takeshi Tsuno
obsada: Keiko Takahashi, Daijiro Tsutsumi, Shiro Shimomoto, Takuto Yonezu, Masao Ishida, Koichi Takayanagi, Hiroshi Noguchi, Yoshihiro Shimada
producent: Kosuke Kuri
produkcja: Agent 21, Directors Company
język: japoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Pani Honda mieszka wraz z mężem i synkiem w bogatej dzielnicy Tokio, w pięknym aprtamencie, z którego rozciąga się równie piękny widok na metropolię. Kobieta zajmuje się domem i dzieckiem, podczas gdy jej mąż zarabia pieniądze, by zapewnić rodzinie dobrobyt – to staroświecki, ale dość powszechny w Japonii lat 80. podział ról. Początkowo wszyscy się w nim odnajdują. Jednak w strażniczce domowego ogniska zaczynie narastać frustracja, gdy do drzwi zadzwoni natrętny domokrążca, z którym pani Honda wejdzie w otwarty konflikt.

„Drzwi” to jeden z najważniejszych horrorów w historii japońskiego kina. Wyprodukowany przez kultową niezależną firmę producencką Director’s Company („Typhoon Club”, „Legenda syreny”), zapoczątkował gatunek danchi-tsuma horror, w którym głównymi bohaterkami są żony (tsuma), przeżywające chwile grozy we własnym mieszkaniu (danchi). Banmei Takahashi z powodzeniem łączy elementy thrillera home-invasion ze slasherem domowego zacisza. W efekcie powstaje wspaniała wariacja j-giallo – z dynamicznym montażem i wyrazistą warstwą dźwiękową. Reżyser demoluje wnętrze mieszkania, odzwierciedlające klasowe aspiracje domowników. W kultowej scenie finałowej ostatecznie niszczy symbole luksusu i statusu, dopuszczając się tym samym bezwzględnej krytyki japońskiego konsumpcjonizmu lat 80. „Drzwi” są kapsułą czasu i popisem kreatywności – przez lata zaginiony, film powraca w odrestaurowanej wersji, jeszcze bardziej niepokojący i perwersyjny, niż kiedyś.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Banmei Takahashi

Jeden z najbardziej niepokornych i konsekwentnych głosów japońskiego kina autorskiego. Zaczynał w świecie pinku eiga, gdzie w ramach ograniczonych budżetów i swobody formalnej wypracował wyjątkową wrażliwość wizualną i narracyjną. W latach 80. współtworzył legendarną Director’s Company – kolektyw reżyserów (m.in. Shinji Sōmai, Toshiharu Ikeda), który stał się kuźnią nowego pokolenia filmowców, łączących gatunkowość z ambicjami artystycznymi. Takahashi szybko wykroczył poza ramy kina erotycznego, eksperymentując z konwencjami thrillera i horroru. Jego dylogia “Drzwi” redefiniowała reguły japońskiego horroru, wprowadzając elementy domowej paranoi i urbanistycznego lęku jeszcze zanim świat poznał „Ringu”. W kolejnych dekadach z równą swobodą podejmował tematy religijne, społeczne i biograficzne, zachowując przy tym niezmiennie osobisty ton. Dziś postrzegany jest jako twórca, który w japońskim kinie gatunkowym wyznaczył kierunek nowej, egzystencjalnej wrażliwości.

Filmografia:

1972 Escaped Rapist Criminal / Escaped Rapist Criminal

1980 Girl Mistress / Girl Mistress

1982 Ōkami / Wolf

1982 Tattoo Ari / Tattoo Ari

1988 Drzwi / Doa / Door

1991 Door II: Tokyo Diary / Door II: Tokyo Diary

1994 Ai no Shinsekai / A New Love in Tokyo

2009 Zen 

2010 BOX: The Hakamada Case / BOX: The Hakamada Case

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.