Pięć Smaków w Domu

Czerwone okulary

Red Spectacles / Akai Megane
reż. Mamoru Oshii
Japonia 1987, 120’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
pt 14 lis, 18:00
Kinoteka 1
Kinoteka 1
śr 19 lis, 20:15
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Poznaniu (20–23.11)
Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Japonia 1987
Czas trwania: 120’
reżyseria: Mamoru Oshii
scenariusz: Mamoru Oshii, Kazunori Itô
zdjęcia: Yousuke Mamiya
montaż: Seiji Morita
muzyka: Kenji Kawai
obsada: Shigeru Chiba, Machiko Washio, Hideyuki Tanaka, Tesshô Genda, Mako Hyōdō
producent: Daisuke Hayashi, Shigeharu Shiba
produkcja: Omnibus Promotion
język: japoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Lato 1995. Trzech funkcjonariuszy elitarnej jednostki specjalnej Kerberos po rozpadzie formacji trafia do podziemia. Jeden z nich, Koichi, po latach wraca do Tokio, ale miasto nie przypomina już miejsca, które opuścił. Metropolia odsłania przed nim zaskakujące sceny, ramen bary pełne dziwaków, opustoszałe sale kinowe i klaustrofobiczne zakamarki, w których każda rozmowa brzmi jak konspiracyjny szept. 

„Czerwone okulary” to zapomniane dzieło Mamoru Oshiiego – dystopijna wizja przyszłości, zrealizowana na styku kina science fiction, nowofalowej estetyki i teatralnej groteski. Bohater wchodzi coraz głębiej w świat absurdalnych zasad, perwersyjnych gierek i nieustannej obserwacji, uczestnicząc w spektaklu rodem z surrealistycznego koszmaru. Stylizowane aktorstwo, cyrkowość i karykaturalność tokijskiej przestrzeni tworzą specyficzną atmosferę – film balansuje między komiksem a tragikomedią z cytatami z Szekspira. „Czerwone okulary” wyznaczają kierunek późniejszej twórczości Oshiiego, pozostają też jednym z najbardziej osobliwych w historii kina, dystopijnych portretów Tokio.

Film pokazujemy w sekcjach Japan 80s i Azjatyckie Sci-Fi.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Mamoru Oshii

Jeden z najważniejszych wizjonerów japońskiego kina i niekwestionowany mistrz filmowej dystopii. Mamoru Oshii to twórca, który zrewolucjonizował sposób myślenia o science fiction – jego „Ghost in the Shell” (1995) stał się punktem odniesienia dla całej współczesnej popkultury, inspirując m.in. twórców „Matrixa” i definiując cyberpunkową wyobraźnię końca XX wieku. Filmy Oshiego balansują na granicy filozoficznego eseju, metafizycznego thrillera i wizualnego poematu – pytają o tożsamość, świadomość i granice człowieczeństwa w epoce maszyn. Zaczynał od lekkich adaptacji mang, takich jak „Urusei Yatsura”, ale szybko porzucił komediową formę, kierując się ku refleksyjnym, niepokojącym światom, w których duchowość i technologia nieustannie się ścierają. Mistyczne „Angel’s Egg” to jedno z najbardziej enigmatycznych dzieł animacji, zaś „Patlabor” i jego kontynuacja ukazują futurystyczną Japonię jako pole bitwy między porządkiem a chaosem. Oshii ma nawet epizod polski – jego cyberpunkowy „Avalon” (2001) został zrealizowany w Polsce z udziałem Małgorzaty Foremniak w roli głównej. Pokazywany na Pięciu Smakach film “Czerwone okulary” to jeden z jego najważniejszych tytułów w dorobku, odrestaurowany za fundusze z crowdfundingu.

Filmografia:

1983 Urusei Yatsura: Only You

1984 Urusei Yatsura 2: Beautiful Dreamer 

1985 Tenshi no Tamago / Angel’s Egg

1987 Akai Megane / Czerwone okulary / Red Spectacles

1989 Patlabor: The Movie 

1990 MAROKO 

1992 Talking Head 

1993 Patlabor 2: The Movie 

1995 Kōkaku Kidōtai / Ghost in the Shell

2001 Avalon 

2004 Ghost in the Shell 2: Innocence

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.