Czerwone okulary
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Lato 1995. Trzech funkcjonariuszy elitarnej jednostki specjalnej Kerberos po rozpadzie formacji trafia do podziemia. Jeden z nich, Koichi, po latach wraca do Tokio, ale miasto nie przypomina już miejsca, które opuścił. Metropolia odsłania przed nim zaskakujące sceny, ramen bary pełne dziwaków, opustoszałe sale kinowe i klaustrofobiczne zakamarki, w których każda rozmowa brzmi jak konspiracyjny szept.
„Czerwone okulary” to zapomniane dzieło Mamoru Oshiiego – dystopijna wizja przyszłości, zrealizowana na styku kina science fiction, nowofalowej estetyki i teatralnej groteski. Bohater wchodzi coraz głębiej w świat absurdalnych zasad, perwersyjnych gierek i nieustannej obserwacji, uczestnicząc w spektaklu rodem z surrealistycznego koszmaru. Stylizowane aktorstwo, cyrkowość i karykaturalność tokijskiej przestrzeni tworzą specyficzną atmosferę – film balansuje między komiksem a tragikomedią z cytatami z Szekspira. „Czerwone okulary” wyznaczają kierunek późniejszej twórczości Oshiiego, pozostają też jednym z najbardziej osobliwych w historii kina, dystopijnych portretów Tokio.
Film pokazujemy w sekcjach Japan 80s i Azjatyckie Sci-Fi.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Mamoru Oshii
Jeden z najważniejszych wizjonerów japońskiego kina i niekwestionowany mistrz filmowej dystopii. Mamoru Oshii to twórca, który zrewolucjonizował sposób myślenia o science fiction – jego „Ghost in the Shell” (1995) stał się punktem odniesienia dla całej współczesnej popkultury, inspirując m.in. twórców „Matrixa” i definiując cyberpunkową wyobraźnię końca XX wieku. Filmy Oshiego balansują na granicy filozoficznego eseju, metafizycznego thrillera i wizualnego poematu – pytają o tożsamość, świadomość i granice człowieczeństwa w epoce maszyn. Zaczynał od lekkich adaptacji mang, takich jak „Urusei Yatsura”, ale szybko porzucił komediową formę, kierując się ku refleksyjnym, niepokojącym światom, w których duchowość i technologia nieustannie się ścierają. Mistyczne „Angel’s Egg” to jedno z najbardziej enigmatycznych dzieł animacji, zaś „Patlabor” i jego kontynuacja ukazują futurystyczną Japonię jako pole bitwy między porządkiem a chaosem. Oshii ma nawet epizod polski – jego cyberpunkowy „Avalon” (2001) został zrealizowany w Polsce z udziałem Małgorzaty Foremniak w roli głównej. Pokazywany na Pięciu Smakach film “Czerwone okulary” to jeden z jego najważniejszych tytułów w dorobku, odrestaurowany za fundusze z crowdfundingu.
1983 Urusei Yatsura: Only You
1984 Urusei Yatsura 2: Beautiful Dreamer
1985 Tenshi no Tamago / Angel’s Egg
1987 Akai Megane / Czerwone okulary / Red Spectacles
1989 Patlabor: The Movie
1990 MAROKO
1992 Talking Head
1993 Patlabor 2: The Movie
1995 Kōkaku Kidōtai / Ghost in the Shell
2001 Avalon
2004 Ghost in the Shell 2: Innocence





