Pięć Smaków w Domu

Typhoon Club

Taifû kurabu
reż. Shinji Sômai
Japonia 1985, 114’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
cz 13 lis, 20:45
Kinoteka 1
Kinoteka 1
sb 15 lis, 19:00
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Poznaniu (20–23.11)
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Łodzi (13–16.11)
Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Japonia 1985
Czas trwania: 114’
reżyseria: Shinji Sômai
scenariusz: Yuji Kato
zdjęcia: Akihiro Itô
montaż: Isao Tomita
muzyka: Shigeaki Saegusa
obsada: Yuichi Mikami, Youki Kudoh, Tomokazu Miura, Yuka Onishi, Yuriko Fuchizaki
producent: Susumu Miyasaka
produkcja: Directors Company
język: japoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Pięć dni z życia uczniów pewnej szkoły w Tokio. Gdy nad tokijskie przedmieścia nadciąga tajfun, część młodych zostaje w szkolnym gmachu, by przeczekać nawałnicę. Wraz z pierwszymi podmuchami wiatru zaczyna się w nich budzić seksualna energia, której nikt nie jest w stanie zatrzymać. Po przejściu tajfunu nic nie będzie już takie samo jak przedtem.

Arcydzieło Shinjiego Sōmaia można oglądać jak japońską wariację na „Klub winowajców” Johna Hughesa – tyle tylko, że energia hulającego za oknem tajfunu ma tu odzwierciedlać chaos i nieprzewidywalność seksualności kilku nastolatków. Motyw pozostawania „po godzinach” podniesiono w „Typhoon Club” do rangi formacyjnego doświadczenia, a szkolne korytarze zamieniają się w scenę transgresji i inicjacji. Powszechnie uznawany za jeden z najwybitniejszych japońskich filmów, uwielbiany przez Kiyoshiego Kurosawę i Ryūsuke Hamaguchiego, „Typhoon Club” jest nieokiełznanym coming-of-age – manifestem młodości, który dekonstruuje gatunek i redefiniuje jego siłę.

Film zostanie pokazany w odrestaurowanej wersji 4K.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Shinji Sômai

Shinji Sōmai (相米慎二) był jednym z najbardziej wizjonerskich twórców japońskiego kina lat 80. i 90. Znany z mistrzowskich długich ujęć, emocjonalnej intensywności i wrażliwości na niepokoje młodego pokolenia, stworzył własny język filmowy – pełen melancholii, poetyckiego chaosu i przenikliwej obserwacji codzienności. Jego filmy łączyły realizm z niezwykłą formą, pozostając zarazem głęboko zakorzenione w japońskiej kulturze. Chętnie sięgał też po kino klasy B i eksplorował ekspresję gatunkową, szczególnie na początku swojej kariery. Uważany za jednego z najważniejszych reżyserów swojego pokolenia, inspirował m.in. Ryūsuke Hamaguchiego i Shunji Iwaia. Jego późniejszy dorobek to unikalny zapis tęsknoty i przemijania – tematów, które uczynił uniwersalnymi.

Filmografia:

1980 Tonda Kappuru / Tonda Couple

1981 Sērāfuku to Kikanjū / Sailor Suit and Machine Gun

1983 P.P. Rider

1983 Gyōei no Mure / The Catch

1985 Love Hotel 

1985 Taifū Kurabu / Typhoon Club

1987 Hikaru Onna / Luminous Woman

1990 Tōkyō Jōkū Irasshaimase / Tokyo Heaven

1993 Ohikkoshi / Moving

1994 Natsu no Niwa / The Friends

1998 Ah, Haru / Wait and See

2000 Kaza-hana

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.