Familiada
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Opis filmu
Rodzina z klasy średniej żyje w Tokio zgodnie z panującym porządkiem społecznym: ojciec jest zapatrzony w zawodowy awans, matka dba o pozory, starszy z braci to wzór synowskich cnót, a młodszy musi nadgonić. Aby poprawić jego wyniki w nauce, rodzice zatrudniają prywatnego korepetytora. Zamiast harmonii pojawia się jednak ferment – nauczyciel staje się katalizatorem chaosu, obnażając pustkę rytuałów i absurd presji edukacyjnej.
Yoshimitsu Morita w swojej słynnej psychodramie trafnie uchwycił atmosferę lat 80. w Japonii – czasu prosperity, rodzących się klasowych aspiracji i społecznego nacisku, by całe życie podporządkować idei sukcesu. Za szklaną fasadą domu, przy stole w jadalni reżyser rozkłada na czynniki pierwsze rodzinę jako instytucję w świecie, gdzie system edukacyjny staje się źródłem konformizmu, a sukces jedyną walutą. „Familiada” jest filmem kultowym – przez Kinema Junpo uznanym za najlepsze dzieło dekady – i do dziś pozostaje punktem odniesienia dla kina krytycznie przyglądającego się rodzinie w japońskim społeczeństwie. To satyra, która nie straciła na aktualności: równie celna, śmieszna i gorzka dziś, co w momencie premiery – nie bez powodu formacyjna dla późniejszego pokolenia filmowych humanistów.
Film zostanie pokazany w odrestaurowanej wersji 4K.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Yoshimitsu Morita
Yoshimitsu Morita był jednym z najbardziej przenikliwych obserwatorów japońskiego społeczeństwa końca XX wieku – reżyserem o niepowtarzalnej wrażliwości, który potrafił z równą swobodą tworzyć satyry, thrillery, pinku eiga i poruszające dramaty o ludzkiej kondycji. Samouk i eksperymentator, wychowany na zachodnim kinie i literaturze, stał się jednym z kluczowych twórców szukających nowej wrażliwości, którzy w latach 80. oddawali ducha postmodernistycznej Japonii – świata szybkiej modernizacji, alienacji i emocjonalnego chaosu. Jego najsłynniejszy film, ”The Family Game” („Familiada”), to ironiczny i błyskotliwy portret japońskiej klasy średniej, który wciąż uchodzi za jedno z najcelniejszych studiów rodzinnych relacji w historii kina. Morita z niezwykłą lekkością łączył chłodną obserwację społeczną z absurdalnym humorem, tworząc dzieła jednocześnie przenikliwe i głęboko humanistyczne. Jego kino, choć zakorzenione w codzienności, zawsze stawiało pytania o sens wspólnoty, empatii i emocjonalnej bliskości w świecie coraz bardziej zdominowanym przez konformizm.
1981 No Yōna Mono / Something Like It
1982 Shibugakitai Boys & Girls / Come On Girls!
1983 Familiada / Kazoku Gēmu / The Family Game
1985 Sorekara / And Then
1986 Sorobanzuku / Sorobanzuku
1988 Kanashi Iro Yanen / Kanashi Iro Yanen
1989 Kitchen / Kitchen
1996 Haru / Haru
1997 Shitsurakuen / A Lost Paradise
1999 Kuroi Ie / The Black House
2002 Mohōhan / Copycat Killer
2003 Ashura no Gotoku / Like Asura
2006 Mamiya Kyōdai / The Mamiya Brothers
2007 Sanjuro / Sanjuro
2010 Bushi no Kakeibo / Abacus and Sword
2012 Bokutachi Kyūkō: A Ressha de Ikō / Take the “A” Train



