Pięć Smaków w Domu

Familiada

The Family Game / Kazoku Gēmu
reż. Yoshimitsu Morita
Japonia 1983, 107’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
nd 16 lis, 15:00
Kinoteka 1
Kinoteka 1
pn 17 lis, 17:30
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Poznaniu (20–23.11)
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Gdańsku (28–30.11)
O filmie
Japonia 1983
Czas trwania: 107’
reżyseria: Yoshimitsu Morita
scenariusz: Yoshimitsu Morita na podstawie powieści Yôhei Honmy
zdjęcia: Yonezô Maeda
montaż: Akimasa Kawashima
obsada: Yūsaku Matsuda, Juzo Itami, Saori Yuki
producent: Okada Yutaka, Shirô Sasaki
produkcja: Art Theatre Guild (ATG), New Century, Nikkatsu
język: japoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Rodzina z klasy średniej żyje w Tokio zgodnie z panującym porządkiem społecznym: ojciec jest zapatrzony w zawodowy awans, matka dba o pozory, starszy z braci to wzór synowskich cnót, a młodszy musi nadgonić. Aby poprawić jego wyniki w nauce, rodzice zatrudniają prywatnego korepetytora. Zamiast harmonii pojawia się jednak ferment – nauczyciel staje się katalizatorem chaosu, obnażając pustkę rytuałów i absurd presji edukacyjnej.

Yoshimitsu Morita w swojej słynnej psychodramie trafnie uchwycił atmosferę lat 80. w Japonii – czasu prosperity, rodzących się klasowych aspiracji i społecznego nacisku, by całe życie podporządkować idei sukcesu. Za szklaną fasadą domu, przy stole w jadalni reżyser rozkłada na czynniki pierwsze rodzinę jako instytucję w świecie, gdzie system edukacyjny staje się źródłem konformizmu, a sukces jedyną walutą. „Familiada” jest filmem kultowym – przez Kinema Junpo uznanym za najlepsze dzieło dekady – i do dziś pozostaje punktem odniesienia dla kina krytycznie przyglądającego się rodzinie w japońskim społeczeństwie. To satyra, która nie straciła na aktualności: równie celna, śmieszna i gorzka dziś, co w momencie premiery – nie bez powodu formacyjna dla późniejszego pokolenia filmowych humanistów.

Film zostanie pokazany w odrestaurowanej wersji 4K.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Yoshimitsu Morita

Yoshimitsu Morita był jednym z najbardziej przenikliwych obserwatorów japońskiego społeczeństwa końca XX wieku – reżyserem o niepowtarzalnej wrażliwości, który potrafił z równą swobodą tworzyć satyry, thrillery, pinku eiga i poruszające dramaty o ludzkiej kondycji. Samouk i eksperymentator, wychowany na zachodnim kinie i literaturze, stał się jednym z kluczowych twórców szukających nowej wrażliwości, którzy w latach 80. oddawali ducha postmodernistycznej Japonii – świata szybkiej modernizacji, alienacji i emocjonalnego chaosu. Jego najsłynniejszy film, ”The Family Game” („Familiada”), to ironiczny i błyskotliwy portret japońskiej klasy średniej, który wciąż uchodzi za jedno z najcelniejszych studiów rodzinnych relacji w historii kina. Morita z niezwykłą lekkością łączył chłodną obserwację społeczną z absurdalnym humorem, tworząc dzieła jednocześnie przenikliwe i głęboko humanistyczne. Jego kino, choć zakorzenione w codzienności, zawsze stawiało pytania o sens wspólnoty, empatii i emocjonalnej bliskości w świecie coraz bardziej zdominowanym przez konformizm.

Filmografia:

1981 No Yōna Mono / Something Like It

1982 Shibugakitai Boys & Girls / Come On Girls!

1983 Familiada / Kazoku Gēmu / The Family Game

1985 Sorekara / And Then

1986 Sorobanzuku / Sorobanzuku

1988 Kanashi Iro Yanen / Kanashi Iro Yanen

1989 Kitchen / Kitchen

1996 Haru / Haru

1997 Shitsurakuen / A Lost Paradise

1999 Kuroi Ie / The Black House

2002 Mohōhan / Copycat Killer

2003 Ashura no Gotoku / Like Asura

2006 Mamiya Kyōdai / The Mamiya Brothers

2007 Sanjuro / Sanjuro

2010 Bushi no Kakeibo / Abacus and Sword

2012 Bokutachi Kyūkō: A Ressha de Ikō / Take the “A” Train

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.