Jego motor, jej wyspa
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Opis filmu
Po zakończeniu kolejnego nieudanego związku temperamentny romantyk Ko wsiada na motor Kawasaki W3 650 i rusza przed siebie. Na jednej z przybrzeżnych wysp spotyka Miyo – dziewczynę, dla której wolność i prędkość są równie naturalne jak oddech. Ich romans rodzi się przy akompaniamencie szumu fal i ryku silnika, z jazdy bez celu na jednośladzie, w której liczy się tylko wiatr we włosach i obecność drugiej osoby. Obsesja prędkości u dziewczyny zacznie jednak w Ko budzić lęk.
Twórca kultowego „Hausu”, wizjoner Nobuhiko Ōbayashi, w swoim najbardziej poetyckim filmie, wykorzystując motywy charakterystyczne dla kina drogi, tworzy kipiący od uczuć list miłosny do utraconej młodości. Pejzaże japońskiego Południa układa w hipnotyzującą mozaikę, wtórującą przekonaniu, iż młodość będzie trwała wiecznie. „Jego motor, jej wyspa” to film, w którym bije serce lata, gorącemu romansowi towarzyszy zaś melancholia mijających dni i bunt wobec dorosłości. W Japonii tytuł zyskał status kultowego – jako hymn młodości, która pędzi naprzód, zanim ktokolwiek zdąży ją zatrzymać.
Film zostanie pokazany w odrestaurowanej wersji 4K.
tekst:
Łukasz Mańkowski
Nobuhiko Ôbayashi
Nobuhiko Ōbayashi to jedna z najbardziej osobliwych i zarazem fascynujących postaci japońskiego kina. Wizjoner, eksperymentator, mistrz montażu i koloru, którego twórczość wymyka się prostym kategoriom. Debiutował w latach 70., z miejsca zdobywając status twórcy kultowego dzięki „Hausu” – szalonemu kolażowi horroru, komedii i surrealizmu. W kolejnych dekadach stworzył imponujący dorobek filmowy, łącząc kino gatunkowe z poetycką nostalgią, popkulturą i refleksją nad pamięcią oraz przemijaniem. W latach 80. i 90. należał do najważniejszych głosów japońskiego kina popularnego, redefiniując jego język i wrażliwość – a jednocześnie zachowując pełną artystyczną niezależność. W Polsce jego filmy wciąż pozostają niemal nieznane, mimo że jego dorobek obejmuje dziesiątki tytułów, które w Japonii mają gigantyczną rozpoznawalność. Ōbayashi pozostaje twórcą niepodrabialnym – jego kino to czysta energia wyobraźni, sentymentalna i anarchiczna zarazem.
1977 Hausu / House / Dom
1982 Tenkōsei / I Are You, You Am Me
1983 Toki o Kakeru Shōjo / The Girl Who Leapt Through Time
1985 Sabishinbo / Lonely Heart
1986 Jego motor, jej wyspa / Kare no ōtobai, kanojo no shima / His Motorbike, Her Island
1988 Ijin Tachi to no Natsu / The Discarnates
1989 Pekin no Suika / Beijing Watermelon
1998 Sada
2012 Kono sora no hana: Nagaoka hanabi monogatari / Casting Blossoms to the Sky
2014 No no nanananoka / Seven Weeks
2017 Hanagatami
2019 Labyrinth of Cinema



