Pięć Smaków w Domu

Jego motor, jej wyspa

His Motorbike, Her Island / Kare no ōtobai, kanojo no shima
reż. Nobuhiko Ôbayashi
Japonia 1986, 90’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
cz 13 lis, 18:15
Kinoteka 1
Kinoteka 1
nd 16 lis, 21:15
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Poznaniu (20–23.11)
O filmie
Japonia 1986
Czas trwania: 90’
reżyseria: Nobuhiko Ôbayashi
scenariusz: Ikuo Sekimoto na podstawie powieści Yoshio Kataoki
zdjęcia: Yoshitaka Sakamoto
montaż: Nobuhiko Ôbayashi
muzyka: Hikaru Ishikawa, Naoshi Miyazaki
obsada: Kiwako Harada, Riki Takeuchi, Noriko Watanabe, Tomokazu Miura
producent: Michio Morioka, Kyôko Ôbayashi
produkcja: Kadokawa Haruki Jimusho
język: japoński
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Po zakończeniu kolejnego nieudanego związku temperamentny romantyk Ko wsiada na motor Kawasaki W3 650 i rusza przed siebie. Na jednej z przybrzeżnych wysp spotyka Miyo – dziewczynę, dla której wolność i prędkość są równie naturalne jak oddech. Ich romans rodzi się przy akompaniamencie szumu fal i ryku silnika, z jazdy bez celu na jednośladzie, w której liczy się tylko wiatr we włosach i obecność drugiej osoby. Obsesja prędkości u dziewczyny zacznie jednak w Ko budzić lęk.

Twórca kultowego „Hausu”, wizjoner Nobuhiko Ōbayashi, w swoim najbardziej poetyckim filmie, wykorzystując motywy charakterystyczne dla kina drogi, tworzy kipiący od uczuć list miłosny do utraconej młodości. Pejzaże japońskiego Południa układa w hipnotyzującą mozaikę, wtórującą przekonaniu, iż młodość będzie trwała wiecznie. „Jego motor, jej wyspa” to film, w którym bije serce lata, gorącemu romansowi towarzyszy zaś melancholia mijających dni i bunt wobec dorosłości. W Japonii tytuł zyskał status kultowego – jako hymn młodości, która pędzi naprzód, zanim ktokolwiek zdąży ją zatrzymać.

Film zostanie pokazany w odrestaurowanej wersji 4K.

tekst:
Łukasz Mańkowski

Nobuhiko Ôbayashi

Nobuhiko Ōbayashi to jedna z najbardziej osobliwych i zarazem fascynujących postaci japońskiego kina. Wizjoner, eksperymentator, mistrz montażu i koloru, którego twórczość wymyka się prostym kategoriom. Debiutował w latach 70., z miejsca zdobywając status twórcy kultowego dzięki „Hausu” – szalonemu kolażowi horroru, komedii i surrealizmu. W kolejnych dekadach stworzył imponujący dorobek filmowy, łącząc kino gatunkowe z poetycką nostalgią, popkulturą i refleksją nad pamięcią oraz przemijaniem. W latach 80. i 90. należał do najważniejszych głosów japońskiego kina popularnego, redefiniując jego język i wrażliwość – a jednocześnie zachowując pełną artystyczną niezależność. W Polsce jego filmy wciąż pozostają niemal nieznane, mimo że jego dorobek obejmuje dziesiątki tytułów, które w Japonii mają gigantyczną rozpoznawalność. Ōbayashi pozostaje twórcą niepodrabialnym – jego kino to czysta energia wyobraźni, sentymentalna i anarchiczna zarazem.

Filmografia:

1977 Hausu / House / Dom

1982 Tenkōsei / I Are You, You Am Me

1983 Toki o Kakeru Shōjo / The Girl Who Leapt Through Time

1985 Sabishinbo / Lonely Heart

1986 Jego motor, jej wyspa / Kare no ōtobai, kanojo no shima / His Motorbike, Her Island

1988 Ijin Tachi to no Natsu / The Discarnates

1989 Pekin no Suika / Beijing Watermelon

1998 Sada

2012 Kono sora no hana: Nagaoka hanabi monogatari / Casting Blossoms to the Sky

2014 No no nanananoka / Seven Weeks

2017 Hanagatami

2019 Labyrinth of Cinema

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.