Pięć Smaków w Domu

Pawana nad kołyską

Specjalne Wyróżnienie (Pięć Smaków 2025)
Pavane for an Infant / Yaolan fan shi
reż. Chong Keat Aun
Malezja 2024, 116’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
sb 15 lis, 16:15
Kinoteka 2
Kinoteka 2
pn 17 lis, 17:15
Kinoteka 3
Kinoteka 3
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Poznaniu (20–23.11)
Film prezentowany także podczas repliki festiwalu w Gdańsku (28–30.11)
Dostępność online
12 lis, 10:00 – 30 lis
Materiały dodatkowe
O filmie
Malezja 2024
Czas trwania: 116’
reżyseria: Chong Keat Aun
scenariusz: Chong Keat Aun
zdjęcia: Ming-Kai Leung
montaż: Man Shan Emily Leung
muzyka: Keat Aun Chong, Kah Hoe Yii
obsada: Fish Liew, Natalie Hsu
producent: Wong Kew Soon, Kwok Yiu Lung, Candy Wong
produkcja: SunStrong Entertainment, Janji Pictures, Offline Pictures, Southern Islet Pictures
język: malajski, kantoński, angielski, mandaryński, minnański
barwa: kolor

Opis filmu

Lai Sum pracuje w Oknie Życia, które przyjmuje coraz większą liczbę niechcianych niemowląt. Temat seksualności w malezyjskim społeczeństwie jest otoczony tabu, zaś sama instytucja Okna Życia trafia pod ostrzał malezyjskiego rządu, który postrzega ją jako przejaw moralnej degeneracji. Pewnego dnia Lai Sum poznaje rozważającą aborcję ciężarną studentkę, Siew Man. Losy obu kobiet splatają się, wspólnie działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa i walczą z przemocą seksualną w kraju. 

Chong Keat Aun pokazuje w swoim filmie cierpienie kobiet niezależnie od grupy etnicznej. Jego bohaterki mają głównie pochodzenie chińskie, lecz reżyser w epizodycznych wątkach  poświęca też uwagę sprzedawczyni przekąsek indyjskiego pochodzenia oraz przedstawicielkom matriarchalnej społeczności Minangkabau, należącej do rdzennej ludności. Choć chiński tytuł filmu odnosi się do obrazu ziemi jako kołyski, angielski jest bardziej wieloznaczny. Pawana to rodzaj wolnej muzyki tanecznej popularnej w XVI-wiecznej Europie. W 1899 roku Maurice Ravel skomponował pawanę napisaną dla fikcyjnej hiszpańskiej infantki. W tym kontekście „infant” to nie tylko dziecko, lecz także mała księżniczka. „Pawana nad kołyską” podkreśla szlachetność macierzyństwa i kobiecości, celebrując narodziny dziewczynki w kontraście do patriarchalnej tradycji, która preferuje chłopców.

tekst:
Maja Korbecka

Chong Keat Aun

Malezyjski reżyser chińskiego pochodzenia. Jego debiutancki krótki metraż „Cemetery of Courtesy” był prezentowany w konkursie MFF w Busan. Jego pierwszy film pełnometrażowy „Historia południowej wyspy” został uhonorowany nagrodą dla najlepszego debiutu i nagrodą FIPRESCI w ramach Taipei Golden Horse Awards. Jego drugi film „Snow in Midsummer” miał premierę na Venice Days MFF w Wenecji w 2023 roku i otrzymał 9 nominacji do Golden Horse Awards. „Pawana nad kołyską” to jego trzeci film pełnometrażowy.

Filmografia:

2017 Yi shan / Cemetery of Courtesy (short)

2021 Historia południowej wyspy / Nan wu / The Story of Southern Islet

2021 Yi wai / The Incident (short)

2022 Dayang Bersiong / The Sinful Cook (short)

2023 Wu yue xue / Snow in Midsummer

2024 Pawana nad kołyską / Yaolan fan shi / Pavane for an Infant

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.