Pięć Smaków w Domu

Jasny dzień lata

A Brighter Summer Day / Gulingjie shaonian sharen shijian
reż. Edward Yang
Tajwan 1991, 237’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Pokazy w kinie
pt 18 lis, 17:45
Kinoteka 2
Kinoteka 2
nd 20 lis, 10:30
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Dostępność online
16 lis, 10:00 – 4 gru
Materiały dodatkowe
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Toronto IFF 1991 Golden Horse FF 1991 - najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz oryginalny Faro Island FF 1991 -najlepszy film, nagroda FIPRESCI Asia-Pacific FF 1991 - najlepszy film Nantes Three Continents FF 1991 - najlepsza reżyseria Tokyo IFF 1991 - Nagroda FIPRESCI, Nagroda Specjalna Jury Singapore IFF 1992 - najlepsza reżyseria (film azjatycki) Kinema Junpo Award 1993 - najlepsza reżyseria film zagranicznego
O filmie
Tajwan 1991
Czas trwania: 237’
reżyseria: Edward Yang
scenariusz: Hung Hung, Lai Mingtang, Alex Yang, Edward Yang
zdjęcia: Chang Hui-Kung, Zhang Longyu
montaż: Chen Po-Wen
muzyka: Zhang Hongda
dźwięk: Tu Duu-Chih, Yang Ching-an
obsada: Chang Chen, Lisa Yang, Chang Kuo-Chu, Elaine Jin
producent: Yu Wei-Yen
producent wykonawczy: Jan Hung-Tze
produkcja: Yang & His Gang Filmmakers, Jane Balfour Films
język: hokkien, mandaryński, Shanghai
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Tajpej z początku lat 60-tych. Xiao Si zostaje przeniesiony do szkoły wieczorowej z powodu niskich wyników w nauce. Czwarty syn w rodzinie inteligenckiej, nieśmiały chłopak, pozostaje na uboczu wojen młodzieżowych gangów, rozgrywających się na ulicach Tajpej. Pewnego dnia poznaje Xiao Ming – dziewczynę lidera jednej z grup, który ukrywa się gdzieś na południu wyspy. Xiao Si coraz bardziej angażuje się uczuciowo w tę znajomość, lecz nie jest w stanie zmienić ani charakteru Xiao Ming, ani rzeczywistości, w której żyją. 

Inspiracją dla scenariusza Jasnego dnia lata była sprawa Mao Wu – ucznia elitarnego liceum Jianguo w Tajpej, który z zazdrości zabił swoją dziewczynę. Incydent miał miejsce w 1961 roku, wtedy gdy Yang był uczniem tego samego liceum. Intencją reżysera była szczegółowa rekonstrukcja rzeczywistości Tajpej lat 60-tych poprzez staranny dobór rekwizytów, kostiumów i lokacji, a także charakterystyczny dla epoki styl wizualny. Przestrzeń filmowa przyjmuje formę korytarza, tworząc tunele wizyjne i pogłębiając zanurzenie w świat przedstawiony. Czterogodzinny seans tego filmu to prawdziwa podróż w czasie i przestrzeni.

tekst:
Maja Korbecka

Edward Yang

Urodził się w 1947 roku w Szanghaju. Jego ojciec pochodził z południowej prowincji Guangdong, a matka z Hebei na północy Chin. Oboje wywodzili się ze zubożałych rodzin inteligenckich, w Szanghaju wykonywali pracę biurową w strukturach rządu nacjonalistycznego. Dwa lata po narodzinach Yanga, cała rodzina przeniosła się do Tajpej w związku z przejęciem władzy w Chinach przez partię komunistyczną. Pomimo fascynacji architekturą i filmem, Edward Yang wybrał studia inżynieryjne. Po ich ukończeniu wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by nadal kształcić się w kierunku komputerowego designu. Po siedmiu latach pracy w Seattle jako programista zdecydował się wrócić na Tajwan i rozpocząć karierę filmową. Po ukończeniu filmu krótkometrażowego Oczekiwanie, w ramach nowelowej produkcji W naszych czasach inicjującej Tajwańską Nową Falę, Yang zadebiutował w 1983 roku niespełna 3-godzinnym filmem Tego dnia na plaży. W ciągu swojej prawie 30-letniej kariery, Edward Yang tworzył różnorodne filmy. Jego trzeci film, postmodernistyczna tragikomedia Terroryści, odniósł sukces kasowy i zyskał uznanie krytyki. Film zdobył Srebrnego Lamparta na MFF w Locarno w 1987 roku i nagrodę dla najlepszego filmu podczas Golden Horse Film Awards. Kolejne filmy Yanga – wielokrotnie nagrodzony na festiwalach epicki obraz rzeczywistości Tajpej lat 60-tych Jasny dzień lata, komediowa Konfucjańska konsternacja i gangsterski Madżong – okazały się klęskami finansowymi. Zrealizowany w koprodukcji z Japonią ostatni film Edwarda Yanga, I raz, i dwa, przyniósł mu nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes w 2000 roku. Po wygranej w Cannes reżyser rozpoczął pracę nad wieloma projektami: animacją Wiatr, stroną internetową z autorskimi komiksami Miluku.com, czy scenariuszem do adaptacji Ostrożnie, pożądanie, jednak żaden z nich nie został ukończony. Edward Yang zmarł w 2007 roku w Kalifornii na raka okrężnicy. 

Wybrana filmografia:

1982 W naszym czasie / Guangyin de gushi / In Our Time (segment Oczekiwanie / Zhiwang / Expectation)

1983 Tego dnia na plaży / Haitan de yi tian / That Day, on the Beach

1985 Historia z Tajpej / Qingmei zhuma / Taipei Story

1986 Terroryści / Kongbu fenzi / Terrorizers

1991 Jasny dzień lata / Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day

1994 Konfucjańska konsternacja / Duli shidai / A Confucian Confusion

2000 I raz, i dwa / Yi Yi / A One and a Two

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.