0

Nina Wu

Zhuo Ren Mi Mi
reż. Midi Z
Tajwan, Malezja, Birma 2019, 103’
Projekcje
Cz 14 lis
Muranów
17:30
 
Muranów
So 16 lis
Kinoteka 1
21:15
 
Kinoteka 1
Nagrody i festiwale
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2019 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Taipei 2019
O filmie
Tajwan, Malezja, Birma 2019
Czas trwania: 103’
reżyseria: Midi Z
scenariusz: Wu Ke-xi, Midi Z
zdjęcia: Florian J. E. Zinke
montaż: Matthieu Laclau, Tsai Yann-shan
muzyka: Lim Giong
obsada: Wu Ke-xi, Sung Yu-hua, Hsia Yu-chiao, Shih Ming-shuai
producent: Lin Sheng-wen, Molly Fang, Claudia Tseng, Andi Lim
producent wykonawczy: Midi Z, Ko Yao-zong, Joanne Goh
produkcja: Seashore Image Productions, Harvest 9 Road Entertainment
język: mandaryński
barwa: kolor

Opis filmu

Elektryzujący wizualnie psychologiczny dramat spod ręki jednego z najbardziej uznanych twórców autorskiego azjatyckiego kina. Zaskakujący oniryczną formą i uderzający przekazem zyskał uznanie na festiwalu w Cannes, gdzie miał światową premierę. 

Nina już osiem lat marnuje aktorski talent grając na trzecich planach mało prestiżowych projektów. Na horyzoncie pojawia się jednak duża szansa: główna rola w szpiegowskim thrillerze rozgrywającym się w latach 60. Media wieszczą filmowi spektakularny sukces, ale atmosfera na planie i za kulisami produkcji jest bardziej gęsta niż w samej fabule. Presja psychiczna i nieetyczne zagrania skrywane pod przykrywką artystycznej wizji prowadzą bohaterkę w bardzo niebezpieczne rejony. 

Midi Z, reżyser znany z na wpół dokumentalnych, autorskich filmów opowiadających o losach migrantów, z sukcesem próbuje swoich sił w stylowym kinie gatunkowym. Autorką scenariusza jest współpracująca z nim od lat Wu Ke-xi, wcielająca się także w tytułową bohaterkę. Inspiracją do stworzenia tekstu były dla niej doświadczenia aktorek z całego świata, opisywane przez media w związku z akcją #metoo. Film wykracza jednak poza tą tematykę: to opowieść o pełnej determinacji, walczącej o swoje marzenia kobiecie, mierzącej się z nieprzychylnymi strukturami władzy – w rodzinie, na planie, w społeczeństwie. Twórcy sięgają przy tym do klasyki kina, uwodząc neonowym światłem spod znaku Wong Kar-waia i surrealistyczną symboliką rodem z filmów Kubricka. 

Jagoda Murczyńska

Midi Z

Urodzony w Birmie, wyjechał na Tajwan mając 16 lat. Studiował projektowanie graficzne i sztukę na Uniwersytecie Tajwańskim. W 2009 został przyjęty do założonej przez Hou Hsiao-hsiena Taipei Golden Horse Film Academy jako jeden z najbardziej obiecujących reżyserów młodego pokolenia. Jego filmy, dające unikatowy wgląd w rzeczywistość współczesnej Birmy, stale goszczą na międzynarodowych festiwalach; "Biała śmierć" została nagrodzona w Edynburgu i Tajpej i zgłoszona jako kandydat Tajwanu do Oscara. Ukazująca życie migrantów pracujących w Tajlandii "Droga do Mandalay" otrzymała nagrodę FEDEORA na MFF w Wenecji w 2016. "Nina Wu", eksperyment reżysera w ramach kina gatunkowego, swoją światową premierę miała w sekcji Un Certain Regard na MFF w Cannes.

Filmografia:

2011 Powrót do Birmy / Gui lai de ren/ Return to Burma
2012 Biedni ludzie / Poor Folk
2013 Letters from the South ("Burial Clothes")
2014 Biała śmierć / Bing du / Ice Poison
2015 Kopalnie jadeitu / Wa yu shi de ren / Jade Miners
2016 Miast jadeitu / Fei cui zhi cheng / City of Jade
2016 Droga do Mandalay / Zai jian wa cheng / The Road to Mandalay
2019 Nina Wu / Zhuo Ren Mi Mi

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.