Pięć Smaków w Domu

Archiwum - 4. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Oldboy

Oldeuboi
Korea Południowa 2003, 119’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Park Chan-wook
scenariusz: Hwang Jo-yun, Lim Joon-hyung, Park Chan-wook na podstawie komiksu Old Boy Tsuchiyi Garona i Minegishiego Nobuakiego
zdjęcia: Jung Jung-hoon
montaż: Kim Sang-bum
muzyka: Cho Young-wuk
obsada: Choi Min-sik, Yoo Ji-tae, Gang Hye-jung, Chi Dae-han
producent: Kim Dong-joo
produkcja: Show East, Egg Films
język: koreański
barwa: kolor

Nagrody i festiwale

Grand Prix na 57. MFF w Cannes nagroda dla najlepszego reżysera i aktora na 4. Asia-Pacific Film Festival, nagroda za najlepszą reżyserię podczas 2. MFF w Bangkoku nagroda publiczności – 5. MFF w Bergen British Independent Film Award dla najlepszego filmu zagranicznego Złoty Dzwon w kategoriach: najlepszy reżyser, aktor, montaż, muzyka, oświetlenie Hongkong Film Award dla najlepszego filmu azjatyckiego nagroda dla najlepszego filmu na Catalonian International Film Festival w Sitges nagroda publiczności – 15. Stockholm Film Festival

Opis filmu

Bohaterem drugiej części słynnej trylogii zemsty jest czterdziestoparoletni Dae-su, który pewnego wieczoru zostaje uprowadzony z budki telefonicznej i zamknięty w tajemniczym mieszkaniu. Zamienia się ono na piętnaście lat w jego więzienną celę, a jedynym towarzyszem mężczyzny w tej klaustrofobicznej przestrzeni jest telewizor. I właśnie za pośrednictwem telewizji bohater dowiaduje się, że jego żona została brutalnie zamordowana, córka porwana, a on sam – stał się głównym podejrzanym o te zbrodnie. Z biegiem lat Dae-su stopniowo przyzwyczaja się do życia w izolacji i niewoli. Ćwicząc swój umysł i ciało, poprzysięga zemstę na tym, kto tak okrutnie zniszczył jego życie. Kiedy bohater podejmuje próbę ucieczki, zostaje niespodziewanie uwolniony…

Mroczny i krwawy dramat Park Chan-wooka to przede wszystkim piętrzące się zwroty akcji, fabularne zaskoczenia, znakomite aktorstwo, szybki montaż i świetna, grająca na emocjach muzyka. Te wszystkie precyzyjnie wymieszane składniki tworzą prawdziwy filmowy żywioł, który porywa widza i długo nie pozwala o sobie zapomnieć. Ale za perfekcyjnym rzemiosłem kryje się coś istotniejszego: duszna jak u Franza Kafki przypowieść, w której dają o sobie znać echa antycznych tragedii oraz ślady Jungowskich teorii o zapisanych w podświadomości archetypach.

Park Chan-wook

Urodził się w 1963 roku w Seulu i studiował filozofię na Uniwersytecie katolickim Sogang, gdzie założył klub filmowy „Club Movie Gang”. Przez kilka lat zajmował się też teorią i krytyką filmową, a szlify w zawodzie zdobywał jako asystent reżysera Kwaka Jae-yonga (późniejszego twórcy głośnego „My Sissy Girl”). Za zarobione pieniądze nakręcił debiutancki The Moon Is...The Sun's Dream (1992). Przełom w jego karierze nastąpił osiem lat później, za sprawą realizacji J.S.A.: Joint Security Area. Film okazał się artystycznym sukcesem (został zaproszony m.in. na festiwal w Berlinie) i jednym z największych przebojów kasowych w historii koreańskiego kina. Odtąd jego utwory są pokazywane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach. Najgłośniejszy z nich Oldboy zdobył Grand Prix na 57. MFF w Cannes. Jego najnowszy film Służąca, brał udział w konkursie głównym na 69. MFF w Cannes w 2016 roku.

Filmografia:

2016 Służąca/Ah-ga-ssi
2013 Stoker
2009 Pragnienie/Thirst
2006 Jestem cyborgiem i to jest OK/I'm a Cyborg, But That's OK
2005 Pani Zemsta/Lady Vengeance
2004 Three Extremes (epizod Cut)
2003 Oldboy
2003 If You Were Me (epizod Never Ending Peace and Love)
2002 Pan Zemsta/Sympathy for Mr. Vengeance
2000 J.S.A.: Joint Security Area
1999 Judgment
1997 Saminjo
1992 Moon Is the Sun's Dream

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.