Pięć Smaków w Domu
Festiwal

Krytyka filmowa w kontekście kina Azji – webinary towarzyszące Konkursowi im. Jagody Murczyńskiej

Pamiętnik z dzieciństwa, reż Nick Cheuk

Zanurzenie się w kinie Azji to nie tylko estetyczno-duchowa przygoda, ale też intelektualne wyzwanie – szczególnie, gdy chce się o tych filmach pisać z wrażliwością i odpowiednim kontekstem. Z myślą o uczestnikach Konkursu im. Jagody Murczyńskiej przygotowaliśmy cykl trzech webinarów, które mają pomóc w opracowaniu krytycznego tekstu konkursowego.

W webinarach mogą uczestniczyć wszyscy – nawet te osoby, które chcą po prostu nabyć nowych umiejętności. To spotkania dla pasjonatów i pasjonatek, którzy chcą poszerzyć swoje horyzonty, złapać krytyczne narzędzia i lepiej zrozumieć, co naprawdę znaczy pisać o kinie Azji z szacunkiem, przenikliwością i świeżym spojrzeniem. Każdy webinar to inny temat, inny punkt widzenia, i inne konteksty – ale wspólny cel: rozwinąć myślenie o kinie w sposób świadomy i pogłębiony. Webinary poprowadzą osoby z wieloletnim doświadczeniem, w tym programerzy Pięciu Smaków.

Lost in Translation – Przekład kulturowy
prowadzenie: Łukasz Mańkowski

Przyjrzymy się tu pojęciu przekładu kulturowego w kontekście pisania o kinie Azji. Co dzieje się z filmem, kiedy trafia do innego kręgu kulturowego? Jak nie ugrzęznąć w stereotypach i powierzchowności, ale też – jak nie popaść w akademicką egzotyzację? Czy wszystko trzeba zrozumieć? Porozmawiamy o różnicach kulturowych, kodach, symbolice, partykularności znaczeń, a także o tym, kiedy trzeba wyjaśniać kontekst, a kiedy wystarczy zaufać obrazowi. Dla tych, którzy chcą pisać o kinie, nie tracąc z oczu tego, co między słowami.

Sześć tysięcy moji ze spacjami. Jak pisać o kinie Azji
prowadzenie: Igor Kierkosz

Praktyczny przewodnik po krytyce filmowej zorientowanej na kino Azji. Zastanowimy się, jak rozwijać warsztat, konstruować argumenty, na co zwracać uwagę i czego unikać, jak mówić o kinie innym niż zachodnie – ale nie „innym” przez pryzmat egzotyki. Sprawdzimy, gdzie znajdują się pułapki kolonialnego myślenia wokół szeroko rozumianego world cinema. Na spotkaniu znajdzie się przestrzeń, by porozmawiać o stylu, przestrzeniach do publikowania, perspektywach i o tym, co czyni tekst wartościowym głosem w rozmowie o kinie.

Jak buduje się mocny rynek filmowy (case study: Korea Południowa)
prowadzenie: Marcin Krasnowolski

Korea Południowa to dziś jedna z najbardziej dynamicznych i wpływowych kinematografii świata, ale nie zawsze tak było. Za sukcesem Parasite i popularnością dram koreańskich takich jak np. Squid Game, kryją się konkretne decyzje i mechanizmy – produkcyjne, instytucjonalne czy historyczne. W tym webinarze przyjrzymy się, jak budowany był koreański rynek filmowy i jak funkcjonuje dzisiaj. Na czym polega system wsparcia dla twórców, jakie są relacje między komercją a arthousem, i dlaczego w Korei powstaje tyle debiutów, a tak niewielu twórców jest w stanie kontynuować swoją karierę Znajomość charakterystyki produkcyjnego światka to po prostu wiedza, dzięki której krytyczny tekst może stać się holistycznym spojrzeniem na realia filmowych historii.

Prowadzący
Łukasz Mańkowski

Krytyk filmowy, japonista, filmoznawca specjalizujący się w kinie Azji, selekcjoner programowy Festiwalu Pięć Smaków, koordynator sekcji japońskiej portalu Culture.pl. W 2023 roku obronił pracę doktorską poświęconą filmowej Japońskiej Nowej Fali na wydziale Artes Liberales (Uniwersytet Warszawski). Publikuje na łamach MUBI, Sight & Sound, Senses of Cinema, Dwutygodnika, Czasu Kultury, MINT Magazine, Onetu, Filmwebu i Moodaily. Uczestnik Berlinale Talents i IFFR Young Critics. Jest autorem bloga "Kinema Chromatica".

 

Igor Kierkosz

Krytyk filmowy i literacki. Teksty o kinie publikował w „Dwutygodniku”, „Tygodniku Powszechnym”, „Kinie” czy „MINT Magazine”. Wspólnie z Katarzyną Borowiecką prowadzi w TVP2 magazyn filmowy „W poszukiwaniu dobrego filmu”. Laureat Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2022), Konkursu im. Tymoteusza Karpowicza (2021) i Konkursu Krytyk Pisze (2020). W 2019 roku zasiadał w People’s Jury festiwalu Pięć Smaków.

 

Marcin Krasnowolski

Dziennikarz i filmoznawca, selekcjoner Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. Autor licznych artykułów poświęconych filmom azjatyckim. Specjalizuje się w kinie koreańskim i hongkońskim, interesują go przepływy inspiracji pomiędzy twórcami z różnych kontynentów. Zajmuje się także międzynarodową produkcją telewizyjną.

 

 

Webinary organizowane są przez Festiwal Pięć Smaków i Fundację Jagody Murczyńskiej. Sfinansowano z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.