Pięć Smaków w Domu
13. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Retrospektywa: Fruit Chan

Przegląd twórczości hongkońskiego wizjonera, który w oryginalny sposób łączy tematy polityczne z erotyką, brawurowo przekracza estetyczne granice, w zaskakujący sposób portretuje multietniczne, nowoczesno-tradycyjne, wschodnio-zachodnie społeczeństwo metropolii.

Dzięki wsparciu Akademii Azjatyckich Nagród Filmowych widzowie festiwalu mieli okazję uczestniczyć także w masterclassie Fruita Chana.

Naczelny prowokator hongkońskiego kina zawitał w 2019 roku do Warszawy. Była to pierwsza w Polsce możliwość spotkania tego niepokornego i zawsze idącego pod prąd artysty oraz obejrzenia kluczowych dla okresu przekazania Hongkongu Chinom filmów. 

Fruit Chan pojawił się w hongkońskim kinie w najmniej spodziewanym momencie (w drugiej połowie lat 90.)  i w nietypowy dla tej kinematografii sposób (jako twórca niezależny). Przełomowe "Made in Hong Kong", pokazane na 11. Pięciu Smakach w 2017., Chan nakręcił na resztkach taśmy filmów, przy których asystował. Obraz nie miał budżetu ani gwiazd, ale miał to, czego już wtedy coraz częściej brakowało w hongkońskich filmach – duszę i wściekłą energię rozedrganego miasta, które miało wkrótce zostać przekazane Chinom. Autentyzm „Made in Hong Kong” zachwycił, film stał się sensacją i został obsypany nagrodami, co otworzyło Chanowi drogę do dalszej kariery. Jego kolejne filmy opowiadają o Hongkongu i jego mieszkańcach u progu wielkich przemian. Chan chętnie, i z dużym sentymentem, przygląda się ludziom z marginesu społeczeństwa, także przestępcom. Jest to jednak znacznie bliższe życiu spojrzenie na gangsterów niż to, do którego przyzwyczaili widzów starsi koledzy reżysera, tacy jak John Woo czy Ringo Lam. 

Skomplikowana relacja Hongkongu z  Chinami stanowi tło historii jego słynnych trylogii z końca lat 90.: trylogii transformacji i trylogii prostytucji. W 2004 roku Chan został zaproszony do realizacji jednej z nowelek horroru „Three… Extremes”  w znakomitym towarzystwie Takashiego Miike oraz Park Chan-wooka. Segment twórcy z Hongkongu ukazał się też osobno, pod tytułem „Dumplings” i zwiastował zwrot ku kinu bardziej mainstreamowemu. Do tematu tożsamości Hongkongu Fruit Chan powrócił w  2018 filmem “Three Husbands”, który pokażemy w ramach retrospektywy. Mieszanka niepohamowanej wyobraźni, czarnego humoru i społecznego komentarza bywa bulwersująca ale jego kino z pewnością pozostaje bezkompromisowe. 

Twórczość Fruit Chana to nie tylko wybitne filmy, ale także cenny dokument epoki, który pozwala zrozumieć specyfikę Hongkongu oraz emocje jego mieszkańców nie tylko na przełomie wieków, ale także w 2019 roku, gdy ulice miasta stały się miejscem szerokich protestów społecznych. 

W programie Pięciu Smaków znalazło się sześć tytułów - od legendarnego "Made in Hong Kong" (1997), który zaprezentowaliśmy w odrestaurowanej wersji, w jakości 4K, po najnowszy, prowokacyjny film "Trzej mężowie" (2018). Pozostałe filmy retrospektywy wyświetlone zostały z taśm 35mm, sprowadzonych specjalnie na warszawskie pokazy z Hongkongu.

 

Masterclass Fruit Chana

17 listopada 2019 r. widzowie festiwalu mieli niepowtarzalną okazję do udziału w masterclass z Fruit Chanem. Spotkanie odbyło się w Kinie Muranów. Twórca, który rzadko podróżuje na europejskie festiwale, spotykał się z publicznością także po projekcjach swoich filmów.

Partnerem retrospektywy był Hong Kong Economic and Trade Office w Berlinie, Create HK, HK Film Development Fund oraz Asian Film Awards Academy.

 

 

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.