Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Klasyka z Pachnącego Portu na 19. Pięciu Smakach – Hongkong w odnowionym wydaniu!

15 października 2025
Zielony Wąż, reż. Tsui Hark

Hongkońska klasyka na dobre wpisała się w program festiwalu. To kino, które olśniewa rozmachem, a jednocześnie przypomina, że Hongkong był jednym z najważniejszych punktów na styku Wschodu i Zachodu w historii kina. Na dużym ekranie zobaczymy trzy tytuły, które tworzą prawdziwą mapę emocji i estetyk – pierwsze niezależne dzieło z Pachnącego Portu, legendarną komedię sztuk walki ze skaczącymi wampirami oraz zmysłowy klasyk Tsui Harka, bez którego edycja pod patronatem Węża nie byłaby taka sama!

W ubiegłym roku wprowadziliśmy na stałe sekcję Odrestaurowana Klasyka, której celem jest przybliżanie filmów zasługujących na miano pereł azjatyckiego kina. To tytuły rzadko obecne w zachodnim kanonie, dlatego ich prezentacja na polskich ekranach to podwójna przyjemność: odkrywamy dzieła wyjątkowe, a zarazem będące niepodważalnym świadectwem twórczej energii swoich czasów.

Radykalna i awangardowa „Pani Dong” (na Zachodzie znana jako „The Arch”) zapoczątkowała hongkońską Nową Falę, zwiastując narodziny kina autorskiego w regionie. Tang Shu Shuen stworzyła film rozedrgany i harmonijny zarazem – subtelny portret kobiecości i poświęcenia, który pozostaje jednym z najważniejszych głosów w historii azjatyckiego kina. „Pan Wampir” przeniesie nas wprost do barwnych lat 80., gdy Hongkong żył kinem akcji. Kultowe dzieło Ricky’ego Lau z brawurą łączy taoistyczne wierzenia, rytmiczną choreografię walk i slapstickowy humor, udowadniając, że nawet duchy w Hongkongu tańczą w swoim rytmie.

Aby uczcić Rok Węża, program sekcji domknie „Zielony Wąż” – zachwycająca baśniową aurą, hipnotyzująca opowieść, która wyszła spod ręki jednego z naszych ulubionych twórców, Tsui Harka. W ubiegłym roku kołysaliśmy się do rytmu „Shanghai Blues”, tym razem zanurzymy się w świat buddyjskich mitów, gdzie duchowość splata się z erotycznym napięciem i ludzkimi pragnieniami.

Na deser – wyjątkowe wydarzenie: double-bill, w którym Wampir spotyka Węża! Wspólny seans „Pana Wampira” i „Zielonego Węża” to idealna okazja, by w pełni nasycić się magią hongkońskiego kina – jego duchem, energią i niepowtarzalnym stylem. Pełny program ogłaszamy już za tydzień, 23 października!

Hongkońskie filmy pokazujemy na 19. Pięciu Smakach dzięki wsparciu Hong Kong Economic & Trade Office Berlin.

Pan Wampir

Pan Wampir

Geung see sin sang / Mr. Vampire

reż. Ricky Lau, Hongkong 1985, 96’
[kino + online]

Taoistyczny mistrz Gau zgadza się na dokonanie ponownego pochówku dawno zmarłego ojca bogatego pana Yama. Po wykopaniu i otwarciu trumny okazuje się jednak, że ciało nieboszczyka nie uległo rozkładowi. A to oznacza poważne kłopoty, bo ciało może ożyć w każdym momencie jako jiangshi – powracający do życia zmarły. Czy mistrz Gau i jego nierozgarnięci uczniowie znajdą sposób na poradzenie sobie z martwym, ale bardzo ruchliwym zagrożeniem?

Zrealizowany z dużym rozmachem, pełen kolorów „Pan Wampir” powstał w inicjatywy Sammo Hunga, jednego z najważniejszych artystów hongkońskiego kina sztuk walki, i zapoczątkował podgatunek komediowych filmów kung fu o skaczących jiangshi, który przez pewien czas cieszył się dużą popularnością. Dzisiaj jest to film legendarny, przypominający, jak różnorodna i pomysłowa była kinematografia hongkońska w dekadzie swojej największej świetności. Po latach oglądany z odrestaurowanej kopii sprawia wielką przyjemność, jest to opowieść niewymuszenie zabawna i zachwycająca perfekcyjną choreografią scen akcji.

Zielony Wąż

Zielony Wąż

Ching se / Green Snake

reż. Tsui Hark, Hongkong 1993, 98’
[tylko kino]

Dwa demony przybierają postać pięknych kobiet i zamieszkują wśród ludzi, w wyczarowanym przez siebie domu. Kiedy Biały Wąż zakocha się w miejscowym uczonym, Zielony Wąż poczuje zazdrość i sytuacja się skomplikuje. Zwłaszcza, że tropem węży rusza buddyjski mnich, który zna ich prawdziwą postać.

„Zielony Wąż” jest adaptacją powieści Lilian Lee (autorki m.in. pierwowzoru „Rogue” Stanleya Kwana), czerpiącej ze starego chińskiego podania ludowego. W obiektywie, będącego wówczas w szczytowej formie, Tsui Harka opowieść o istocie człowieczeństwa jawi się jako baśniowa przygoda, wypełniona kolorami i zmysłowością, ale też dynamicznymi scenami akcji. Reżyser, który swoją energią i wyobraźnią zrewolucjonizował współczesne kino akcji, był mistrzem w obsadzaniu ról kobiecych. Joey Wang i Maggie Cheung jako Biały Wąż i Zielony Wąż nigdy nie wyglądały bardziej zachwycająco, szczególnie na odnowionej w 4K kopii! Dzisiaj już się nie robi takiego kina – bezczelnego, balansującego między pięknem a kiczem.

Pani Dong

Pani Dong

Dǒng Fūrén / The Arch

reż. Tang Shushuen, Hongkong 1968, 95’
[kino + online]

Za swoje oddanie zmarłemu mężowi, Pani Dong ma zostać uhonorowana łukiem cnoty jej imienia. Zaczyna jednak żywić uczucia do pewnego kapitana, przebywającego na terenie jej posiadłości. Tymczasem kapitan staje się obiektem westchnień także jej córki. Na szali Pani Dong położy więc nie tylko swoje dobre imię, ale i relację z własnym dzieckiem.

Co prawda fabuła filmu może kojarzyć się z tanią telenowelą, niech was nie zwiedzie obyczajowy wymiar tej historii – nowofalowy z ducha i radykalnie eksperymentalny jak na tamte czasy, film Tang Shushuen to dzieło wyjątkowe i absolutnie unikalne. „Pani Dong”, adaptacja chińskiej opowieści ludowej, była jednym z pierwszych wyprodukowanych niezależnie filmów z Hongkongu, kamieniem milowym chińskojęzycznego kina artystycznego i myśli feministycznej. W swoim najważniejszym dziele hongkońska reżyserka poszła pod prąd ówczesnym trendom, umieszczając w nim protofeministyczną perspektywę, podkreślającą emocjonalność kobiecej postaci. „Pani Dong” łączy chińską sztukę tradycyjną z modernistycznym językiem kina, charakteryzującym się dynamicznym montażem i eksperymentalną formą. Dziś „Pani Dong” może być oglądana jako próba dyskusji w czasie, kiedy feministyczna debata była jedynie mrzonką.

Trwa sprzedaż karnetów na 19. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków!

Kup karnet

19. edycja festiwalu odbędzie się w formule hybrydowej:

  • online, w całej Polsce: 12 listopada – 30 listopada 2025

  • w kinach: 12–19 listopada 2025, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka, Kinomuzeum (MSN)

Karnety Kino+Online są już wyprzedane! Dziękujemy za tak duże zainteresowanie festiwalem.

Bilety na wybrane seanse oraz dostępy online będą w sprzedaży od 23 października, od godziny 12:00.

Karnety na osłonę online są nielimitowane, a ich sprzedaż trwa przez cały czas trwania festiwalu Online dostępnych będzie co najmniej 30 filmów z programu festiwalu.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Na naszej stronie wykorzystujemy cookies tj. małe pliki tekstowe, które strona internetowa zapisuje na Twoim komputerze lub urządzeniu przenośnym w chwili, gdy przeglądasz tę stronę. Kliknij tu, aby zmienić ustawienia cookies.