Filmowe ukojenie, czyli sekcja Japan Feel-Good na Pięciu Smakach
Tegoroczna sekcja Japan Feel-Good to zaproszenie do spowolnienia. W programie znalazło się osiem wyrazistych filmów o wspólnym mianowniku, jakim jest przestrzeń ukojenia, która w obecnych czasach wydaje się być towarem deficytowym. Pięć Smaków wychodzi naprzeciw tym brakom i proponuje kojące w swej energii narracje, za którymi stoją utytułowane nazwiska.
Pełny program sekcji Japan Feel-Good:
- Funky Forest, reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shinichiro Miki, Japonia 2005, polska premiera
- Ito, reż. Satoko Yokohama, Japonia 2021, polska premiera
- Kot do wynajęcia, reż. Naoko Ogigami, Japonia 2012
- Letnia opowieść, reż. Shuichi Okita, Japonia 2020, polska premiera
- Liście komeliny, Hideyuki Hirayama, Japonia 2022, polska premiera
- Moje słodkie trunki, reż. Akiko Ohku, Japonia 2019, polska premiera
- Mori, siedlisko artysty, reż. Shuichi Okita, Japonia 2018, polska premiera
- Rybie dziecko, reż. Shuichi Okita, Japonia 2022, europejska premiera (tylko kino)
Poza ogłoszonym już mini-przeglądem twórczości Shuichiego Okity i pokazami kultowego Funky Forest, sekcję Japan Feel-Good dopełnią cztery kojące opowieści, które gwarantują znaczącą poprawę samopoczucia i zmianę w postrzeganiu rzeczywistości. Ito Satoko Yokohamy opowiada o poszukiwaniu swojego wewnętrznego dźwięku – to pełna uroku i empatii komedia o tym, że muzyka tradycyjnego shamisenu może pięknie wybrzmieć także i w maido-cafe. W dźwiękach zanurzą się bohaterowie Liści komeliny Hideyukiego Hirayamy – niespiesznego komediodramatu o dynamice japońskiej prowincji. Rutyna i lokalność same w sobie stanowią tu materiał na poczciwy feel-good movie. W kojących narracjach specjalizuje się też Akiko Ohku, której Moje słodkie trunki pokażą moc siostrzeństwa i włoskiej grappy w roli antidotum na wielkomiejski zgiełk Tokio.
Sekcję domknie pokaz dedykowany Jagodzie Murczyńskiej, naszej przyjaciółce i mentorce, której pamięć i festiwalowy dorobek zostanie uhonorowany jednym z jej ulubionych filmów, Kotem do wynajęcia Naoko Ogigami – otulającej ciepłem opowieści o tym, że każdy potrzebuje w życiu odrobiny czułości.
Zaprezentowany zestaw filmów odpowie na Waszą tęsknotę za sekcją kulinarną i podróżniczą, które okazały się absolutnymi hitami w 2020 roku. Tworzące Japan Feel-Good tytuły wchodzą w dialog ze znanymi pięciosmakowej publiczności tematami – prowincjonalnością, lokalnością, niespiesznym rytmem życia, jak i z potrzebą wytchnienia. To szansa na pogłębienie relacji z naturą, wejście w mniej znane obszary japońskiej kultury, ale i zrewidowanie wyobrażenia o stereotypach, które narosły wokół Japonii.
Funky Forest
Naisu no mori: The First Contact/ Funky Forest: The First Contact
reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shinichiro Miki
Japonia 2005, 150’
polska premiera
(kino + online)
Przepełnione czarnym humorem skecze komików manzai; występy nie do końca poważnego duetu muzycznego; podłączone do ciał maszyny, których nie powstydziłby się David Cronenberg; prowadzące donikąd rozmowy o japońskich stereotypach – Funky Forest to szczytowe osiągnięcie nieformalnego zrywu Japanese New Weird, które natychmiast po premierze zyskało status filmu kultowego. Każdy pokaz tej pięknej w swoim absurdzie komedii jest kolektywnym doświadczeniem całego spektrum groteski.
Ito
Itomichi / Dance With Me
reż. Satoko Yokohama, Japonia 2021, 116’
polska premiera
(kino + online)
Nieśmiała dziewczyna o staromodnym imieniu Ito, mówiąca prowincjonalnym dialektem, zaczyna pracę w maido-cafe w mieście Aomori. I chociaż kobiety w jej rodzinie słyną z gry na shamisenie Tsugaru, to Ito jeszcze nie odnalazła swojego brzmienia, itomichi. Wbrew wszystkim podąża własną ścieżką, poszukując tożsamości pomiędzy tradycją a nowoczesnością.
Kot do wynajęcia
Rentaneko / Rent a Cat
reż. Naoko Ogigami, Japonia 2012, 110’
(kino + online)
pokaz zadedykowany Jagodzie Murczyńskiej
„Zaklinaczka kotów” Sayoko wpada na pomysł, by wypożyczać garnące się do niej puchate przybłędy osobom, którym coś leży na sercu. Sama ma w sobie coś z kota: lubi chodzić własnymi ścieżkami, choć jej także doskwiera samotność. Naoko Ogigami udaje się opowiedzieć o tym doświadczeniu bez sentymentalizmu. To film pełen ciepłych kolorów, barwnych postaci i kociego mruczenia, przyjemna, a zarazem inteligentna opowieść o oryginalnym sposobie na życie.
Liście komeliny
Tsuyukusa
reż. Hideyuki Hirayama, Japonia 2022, 95’
polska premiera
(kino + online)
Niespiesznie poprowadzona komedia o losach Fumi, na co dzień pracującej w szwalni kobiety w średnim wieku. Pewnego dnia w jej samochód uderza meteoryt. Fumi bierze to za szczęśliwy omen i postanawia wprowadzić znaczące zmiany w swoim życiu, zrywając z ospałą rutyną. Gdy usłyszy mężczyznę, grającego na liściach komeliny, nie będzie jeszcze świadoma tego, że dźwięki wydobywane z rośliny pozostaną z nią na dłużej.
Moje słodkie trunki
Amai osake de ugai / My Sweet Grappa Remedies
reż. Akiko Ohku, Japonia 2019, 108’
polska premiera
(kino + online)
Życie Yoshiko, kobiety w średnim wieku pracującej jako Office Lady, to pasmo prostych przyjemności: kieliszek włoskiej grappy wieczorem, przejażdżka rowerem, obserwowanie innych ludzi. W tym wszystkim Yoshiko zaczyna jednak odczuwać pewien brak – jest samotna. By nieco zmienić swoje życie, pogłębia przyjaźń z koleżanką z pracy i wchodzi w relację ze znacznie młodszym od niej mężczyzną.
W sekcji Japan Feel-Good znajdzie się również miejsce na historie o kojącym ekscentryzmie, jakie odnajdziemy w filmach Shuichiego Okity: Morim, siedlisko artysty, Letnia opowieść i Rybie dziecko. O mini-przeglądzie jego twórczości pisaliśmy już we wrześniu. To idealna okazja do zapoznania się z docenionym w Japonii autorem opowieści o życiowych outsiderach i ich relacji ze światem, do którego nie do końca pasują.