Kojący ekscentryzm. Przegląd twórczości Shuichiego Okity na 16. Pięciu Smakach
Magia ekscentrycznych mikrorelacji, wakacyjne kino drogi z rodzinnym komediodramatem w tle i poezja codziennego obcowania z naturą – w ramach sekcji Japan Feel-Good przybliżymy twórczość Shuichiego Okity, reżysera od lat tworzącego opowieści o niepoprawnych marzycielach poszukujących swojego miejsca w świecie.
Na festiwalu odbędzie się europejska premiera filmu "Rybie dziecko".
Okita łączy charakterystyczny dla japońskiej popkultury eklektyzm z empatycznym spojrzeniem na rzeczywistość. Przyglądam się postaciom, które można znaleźć wszędzie. Nie czerpię satysfakcji z wyciągania z nich dziwności. Te postaci mogą wydawać się specyficzne lub ekscentryczne, ale ich wyjątkowość to rodzaj fasady, bo gdy się do nich zbliżymy, zauważymy, że tak naprawdę są zwyczajni. I zapewne żyją obok nas, gdziekolwiek byśmy nie dotarli, wystarczy tylko dobrze poszukać – wyjaśnia Okita.
Japoński reżyser spogląda na swój kraj przez pryzmat groteskowych, nieraz surrealistycznych narracji, inspirowanych prawdziwymi historiami. Nie boi się przy tym opowiadać o aktualnych problemach, osobach wykluczonych, naznaczonych piętnem odmienności, a nawet o światach pozaludzkich – mikrosiedliskach natury i żyjących tam stworzeniach. Buduje ze swoją widownią relację, nie uciekając w łatwą egzotykę.
To twórca tzw. średniego kalibru, realizujący filmy o niewielkim budżecie, sytuujące się gdzieś pomiędzy rodzinnym dramatem, quasi-gatunkową hybrydą a komedią absurdu. Od lat tworzy w studiu Nikkatsu, ciesząc się niemałym zainteresowaniem na rodzimym gruncie – japońska widownia doceniła jego nietuzinkowe spojrzenie na współczesność i autorski, wyrazisty styl. U Okity forma wyraźnie współgra z tematem – ekscentrycznym postaciom towarzyszy barwna warstwa wizualna i realizacyjne pomysły, które napędzają tempo jego filmów – osobliwych, ale zawsze utrzymanych w tonacji feel-good.
W programie przeglądu znalazły się:
Mori, siedlisko artysty
Mori, the Artist Habitat / Mori no Iru Basho
reż. Shuichi Okita, Japonia 2018, 99’
(dostępne online)
Dzień z życia Morikazu „Moriego” Kumagaia, artysty, który przez większość czasu obserwuje naturalny mikrokosmos wewnątrz ogródka na tyłach swojego domu. Mori słynie z niepohamowanej pasji zarówno względem płótna, jak i wobec spojrzeń ciekawskich, którzy od lat starają się uczynić z niego artystyczną sensację. Harmonię w życiu neurotyka zakłóci ekipa kręcących o nim dokument filmowców, jak i grupa deweloperów, mających ambitne plany zmiany otoczenia jego domu.
Letnia opowieść
One Summer Story / Kodomo wa Wakatte Agenai
reż. Shuichi Okita, Japonia 2020, 138’
(dostępne online)
Sakuta Minami to młoda utalentowana pływaczka, wielbicielka anime o magicznym tynkarzu-bawole, Koteko. Spotyka chłopaka, który dzieli jej miłość do nietypowej animacji, twierdząc przy tym, że biologicznym ojcem nastolatki jest założyciel pewnej japońskiej sekty religijnej. Gdy kończy się rok szkolny, w tajemnicy przed rodzicami bohaterka wyrusza w wypełnioną nieoczekiwanymi spotkaniami podróż w poszukiwaniu ojca. Coming-of-age o lekkiej, wakacyjnej energii.
Rybie dziecko
The Fish Tale / Sakana no Ko
reż. Shuichi Okita, Japonia 2022, 139’
(premiera europejska, tylko w kinach)
Biografia Sakana-kuna, najbardziej ekscentrycznego z japońskich internetowych celebrytów, specjalisty od morskich stworzeń. Sakana-kun to prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny na świecie ichtiolog, który pomimo wielu przeciwności losu interesuje się rybami i nie-rybami od dziecka. Jest więc idealnym bohaterem Shuichiego Okity – kolejną figurą nerda, wokół której japoński reżyser tworzy empatyczną narrację o odstawaniu od normy i stawianiu na swoim.