Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Arcydzieła Edwarda Yanga na 16. Azjatyckim Festiwalu Filmowym Pięć Smaków

25 sierpnia 2022
Jasny dzień lata (1991)

Retrospektywa dzieł Edwarda Yanga będzie wyjątkowym wydarzeniem tegorocznych Pięciu Smaków. Artysta od dekad jest uznawany za kluczową postać Tajwańskiej Nowej Fali i za mistrza światowego kina, ale – paradoksalnie – wciąż pozostaje twórcą nieodkrytym. Długo czekaliśmy, aż jego filmy zostaną odrestaurowane cyfrowo, dzięki czemu możliwy jest ich przegląd – po raz pierwszy w Polsce.

Karnety na festiwal w sprzedaży od 1 września!

Edward Yang pokazuje świat wyższej klasy średniej w Tajpej – mieście, które w jego obiektywie jest pełne sprzeczności, chaosu, przypadkowych spotkań i zadziwiających zbiegów okoliczności. Nowe biurowce kontrastują tu z prowizoryczną zabudową mieszkalną, skrajny materializm współistnieje z głęboką tęsknotą za poczuciem przynależności, amerykańskie restauracje i kluby dzielą przestrzeń z tradycyjnymi stoiskami oferującymi tanie, lokalne przekąski. We wszystkich filmach Yang skupia się też na obrazach współczesnej miłości, nadziei na szczęście w świecie pełnym iluzji.

Mimo że Yang był nierozerwalnie związany z Tajpej, kosmopolityczny i miejski charakter jego filmów sprawia, że wymykają się one definicjom i oczekiwaniom wobec kina narodowego. Jak mówił: „Zawsze uważałem, że sztuka i kino nie są powiązane z narodowością, ale z człowieczeństwem. Kino dostarcza rzeczy najbardziej zbliżonych do doświadczeń życiowych.”

W programie retrospektywy znajdzie się sześć wyjątkowych tytułów z jego dorobku: od złożonego z retrospekcji debiutu, głęboko wnikającego w psychikę głównej bohaterki („Tego dnia na plaży”), przez tragikomiczne historie pełne małych aktów przemocy, nierówności klasowych i niedopasowanych związków („Historia z Tajpej”, „Terroryści”, „Konfucjańska konsternacja”), po epickie sagi przedstawiające w sposób totalny fragment przeszłości i teraźniejszości Tajpej („Jasny dzień lata” i „I raz, i dwa”).

Do tej pory filmy Edwarda Yanga były dostępne wyłącznie w kopiach o niskiej jakości obrazu i dźwięku. W ostatnich latach Tajwański Instytut Filmu i Sztuk Audiowizualnych dokonał ich cyfrowej restauracji. Już w listopadzie publiczność w Polsce będzie miała okazję zobaczyć efekty tych prac i pozna filmy Yanga z całym bogactwem ich detali.

Program retrospektywy Edwarda Yanga

Tego dnia na plaży

Haitan de yi tian / That Day on the Beach
Tajwan 1983, 166’
[tylko w kinie]

Znana pianistka po latach wraca do rodzinnego Tajpej. Przed koncertem umawia się ze znajomą, Jiali. Rozmowa dwóch kobiet zamienia się w wielopoziomową retrospekcję: opowieść o wyborach życiowych i dążeniu do samorealizacji.

 

Historia z Tajpej

Qingmei zhuma / Taipei Story
Tajwan 1985, 119’
[także online]

Rozczarowany brakiem szans na kontynuację kariery baseballisty, A-Lung przyjeżdża ze Stanów Zjednoczonych do Tajpej, by odwiedzić narzeczoną. Wystawiona na próbę czasu, głęboka więź z dzieciństwa zostaje skonfrontowana z odmiennymi doświadczeniami życiowymi pary bohaterów.

 

Terroryści

Kongbu fenzi / Terrorizers
Tajwan 1986, 109’
[także online]

Telefon, aparat fotograficzny i pistolet – tyle wystarczy, by wprowadzić zamęt w życie luźno powiązanych ze sobą bohaterów. Rozczarowania miłosne, związki z przypadku, nierówności klasowe i małe akty przemocy dopełniają ten postmodernistyczny obraz Tajpej.

 

Jasny dzień lata

Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day
Tajwan 1991, 237’
[także online]

Tajpej, 1960 rok. Walki młodzieżowych gangów są lustrzanym odbiciem konfliktów między lokalną ludnością a napływowym rządem nacjonalistycznej partii Chin. Pozornie wyodrębnione akty przemocy są częścią całego systemu opartego na terrorze.

 

Konfucjańska konsternacja

Duli shidai / A Confucian Confusion
Tajwan 1994, 125’
[także online]

„Co się dzieje, gdy ludzie stają się bogaci? Wtedy następuje dwa tysiące lat biedy i chaosu.” Pogoń za dobrobytem przesiąka rzeczywistość Tajpej, a kręgi artystyczne stają się epicentrum skrajnego materializmu.

 

I raz, i dwa

Yi Yi / A One and a Two
Tajwan, Japonia 2000, 173’
[także online]

Rodzinna saga i obraz życia klasy średniej w Tajpej. Każdy z bohaterów zmaga się ze swoją codziennością: problemami w pracy i w małżeństwie, chorobą bliskich, rozczarowaniami miłosnymi, przemocą w szkole. Nic nie jest do końca takie, jakie się wydaje.

 

Retrospektywa filmów Edwarda Yanga została dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury Tajwanu, we współpracy z Biurem Przedstawicielskim Tajpej w Niemczech (The Taipei Representative Office in the Federal Republic of Germany), Tajwańskim Instytutem Filmowym i Audiowizualnym (Taiwan Film and Audiovisual Institute) oraz Kailidoscope Pictures.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.