Archiwum - 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
R100
Opis filmu
Niepozorny sprzedawca, samotnie wychowujący synka, podczas gdy jego żona leży w szpitalu pogrążona w śpiączce, zapisuje się do tajemniczego klubu, świadczącego nietypowe usługi erotyczne. Umowa obowiązuje przez rok: od momentu jej podpisania w życiu bohatera bez uprzedzenia zaczną pojawiać się odziane w skórzaną bieliznę dominatrix, zaskakując go coraz to nowymi, ekscytującymi udrękami. Haczyk (niemały) tkwi jednak w tym, że kontraktu nie można pod żadnym pozorem przerwać przed czasem.
Matsumoto sięga po czarny humor, w błahą z pozoru historię wplatając krytykę japońskiego systemu cenzorskiego (tytuł sugeruje, że film mogą oglądać osoby, które ukończyły setny rok życia). Są tu też obecne nuty orwellowskiej satyry na mechanizmy działania aparatu władzy. Równocześnie dyskretnie pokpiwa z widzów i ich poszukiwania sensacji i ekstremalnych doznań: ubrane w komiksową, ponurą estetykę kadry pokazują prozaiczne w gruncie rzeczy czynności, wyniesione przez dominy do rangi fetyszu. "R100" to jednak przede wszystkim dobrze skonstruowana fabuła, trzymająca w napięciu i zaskakująca nagłymi erupcjami absurdu, utrzymana w melancholijnej stylistyce retro.
Surrealistyczne poczucie humoru reżysera sprawia, że film z jednej strony bawi, z drugiej – pozostawia z uczuciem niepokoju. Efekt pogłębia oszczędna gra aktorska Nao Ōmori, znanego widzom z tytułowej roli w "Ichim zabójcy" Takashiego Miike czy pokazywanego na 7. Pięciu Smakach "Tokyo Playboy Club" Yōsuke Okudy. W obsadzie znalazły się także Mao Daichi – słynna tancerka z japońskiego teatru Takarazuka, Shinobu Terajima, nagrodzona m.in. za mocne role w "Wibratorze" (reż. Ryuichi Hiroki) i "Gąsienicy" (reż. Kōji Wakamatsu) oraz amerykańska wrestlerka Lindsay Hayward, znana fanom jako Izis the Amazon.
Jagoda Murczyńska
Hitoshi Matsumoto
Reżyser, publicysta, showman, członek niezwykle popularnego duetu kabaretowego Downtown, który zmienił oblicze telewizyjnych programów komediowych w Japonii. Jego debiutancki pełnometrażowy "Big Man Japan", będący pastiszem filmów o superbohaterach, miał premierę w Cannes. Kolejne filmy Matsumoto pojawiały się na festiwalach w Rotterdamie, Berlinie, Pusan, Toronto i Locarno, reżyser doczekał się też retrospektywy w Cinémathèque Française.
2007 Big Man Japa
2009 Shinboru / Symbol
2010 Saya-zamurai / Scabbard Samurai
2013 R100