Archiwum - 8. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Supernatural
Opis filmu
Pierwszy fabularny film Pansittivorakula to eksperymentalne, zaangażowane politycznie science-fiction. W sterylnej przyszłości Tajlandia to kraj zarządzany przez "Przywódcę", w którym żyje się wygodnie, choć rozwój technologiczny sprawił, że bezpośrednie kontakty między ludźmi przestały być możliwe – porozumiewają się jedynie za pośrednictwem awatarów. Reżyser powraca do wątków znanych z wcześniejszych produkcji, tworząc obraz dojrzały i dopracowany artystycznie. Gęsty od aluzji, a równocześnie impresyjny film otwarty jest na różne sposoby odbioru – można śledzić polityczne i kulturowe odniesienia, można też dać się ponieść strumieniowi onirycznych obrazów, przeskakujących między skrajnymi estetykami.
Reżyser wplata w narrację rozważania na temat religii i ideologii, uzupełnione cytatami z Žižka i Lacana, mitologicznymi historiami oraz scenami homoerotycznych fantazji. Kolażową, rozproszoną strukturę filmu tłumaczy poszukiwaniem formy odpowiadającej przyswajaniu informacji w cyfrowych mediach: kiedy przeglądamy statusy znajomych na facebooku, każdy post dotyczy innego tematu, a jednak, złożone razem, tworzą rodzaj niespójnej całości, pejzaż złożony z tego, co interesuje i budzi żywe emocje w naszym środowisku. Świadomość przeskakuje z wątku na wątek bez większego wysiłku. Gdzieś na styku pozornie nie połączonych tekstów i obrazów powstaje rwana, chaotyczna narracja o współczesnym świecie.
Wątek erotyczny jest w "Supernatural" bardziej oszczędny niż w innych realizacjach Pansittivorakula, jednak niezmiennie nie służy on jedynie celom fabularnym. Naturalistyczne sceny seksu są dla niego narzędziem czysto politycznym: ludzka intymność, która podlega cenzorskim ograniczeniom jest metaforą wolności, tłamszonej przez instytucje władzy.
Jagoda Murczyńska
Thunska Pansittivorakul
Ur. 1973. Artysta wideo, twórca eksperymentalnych dokumentów pokazywanych i nagradzanych na ponad 100 międzynarodowych festiwalach od Berlina po Hongkong, lecz ze względów cenzorskich niedostępnych w kraju pochodzenia reżysera. Znany z filmów stawiających wyzwanie percepcji widza – ale przede wszystkim podważających wszelkie polityczne i obyczajowe tabu. Jego pełnometrażowy dokument "Happy Berry" otrzymał główną nagrodę na 4. Tajwańskim Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w 2004 roku. W 2007 otrzymał nagrodę Departamentu Sztuki Współczesnej Tajskiego Ministerstwa Kultury.
2000 Private Life (kr.m)
2001 Sigh (kr.m.)
2002 Voodoo Girls
2004 Sawan sud uam / Happy Berry
2005 Happy Berry: Oops! I Did It Again (kr.m.)
2009 This Area Is Under Quarantin
2010 Jutti / Reincarnate
2011 Terroryści / Poo kor karn rai / The Terrorists
2014 Supernatural / Nua dhamma chat / Supernatural