Pięć Smaków w Domu

Czerwona skrzynka na ulicy Eschera

Red Post on Escher Street / Escher dori no akai posuto
reż. Sion Sono
Japonia 2020, 146’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
sb 20 lis, 10:00
Kinoteka 1
Kinoteka 1
pn 22 lis, 20:45
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Dostępność online
17 lis, 10:00 – 29 lis
Materiały dodatkowe
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valdivii Montréal Festival of New Cinema 2020 - Nagroda Publiczności Temps Ø
O filmie
Japonia 2020
Czas trwania: 146’
reżyseria: Sion Sono
scenariusz: Sion Sono
zdjęcia: Masaya Suzuki
montaż: Sion Sono
obsada: Sen Fujimaru, Riku Kurokouchi, Mala Morgan, Tatsuhiro Yamaoka, Taro Suwa, Tetsu Watanabe, Mitsuru Fukikoshi, Tomoko Fujita
producent: Masaya Takahashi, Hiroyuki Ogasawara
producent wykonawczy: Kiyomi Ide, Naotaka Yoshida
produkcja: Hikoki Films International
język: japoński
barwa: kolor

Opis filmu

Kultowy reżyser i stały bywalec programu Pięciu Smaków powraca z filmem nawiązującym do jego najbardziej zadziornych, anarchistycznych i szalonych projektów. Tym razem trafiamy na plan filmowy: na casting do nowej produkcji wybitnego twórcy zgłaszają się dziesiątki rozkochanych w jego filmach młodych kobiet - sam autor ma jednak problemy z dokończeniem scenariusza, a zdjęcia szybko zaczynają wymykać się spod kontroli.

Radośnie chaotyczna fabuła jest satyrą na japoński przemysł filmowy i absurdalne realia showbiznesu, w której pierwsze skrzypce zaczynają grać cisi bohaterowie, rzadko uwzględniani w napisach końcowych. Kiedy statyści przejmują stery, do kina powraca to, co najważniejsze: szczera pasja i niczym nieograniczona radość tworzenia.

Projekt, zrealizowany w ramach warsztatów aktorskich, prowadzonych przez reżysera, daje przestrzeń wszystkim ich uczestnikom. Choć Sono znany jest przede wszystkim z kultowych, epickich narracji odważnie łączących rozbuchaną popkulturę z psychoanalitycznym zacięciem i czarnymi analizami społecznych bolączek, korzenie jego kina tkwią w studenckiej twórczości o charakterze "jishu eiga" – filmach "zrób-to-sam", realizowanych bez budżetu, z udziałem znajomych. Jego nagradzane na festiwalach produkcje z lat 80. i 90. wypełniały zaskakująco dojrzałe awangardowe eksperymenty, przeplatane ekspresyjnymi scenami biegania po ulicach i chaotycznego pędu pod prąd społecznych oczekiwań. Do tego ducha, półżartem, odwołuje się w "Czerwonej skrzynce", równocześnie nie oszczędzając współczesnej Japonii, w której pewne skostniałe struktury wciąż wymagają interwencji bandy rozkrzyczanych nastolatek. 

Sion Sono

Urodzony w 1961 r., poeta, performer, filmowiec, malarz, muzyk. Jeden z najbardziej wpływowych twórców niezależnego japońskiego kina, regularny bywalec międzynarodowych festiwali, ceniony za radykalną wizję artystyczną, umiejętność łączenia szokującej formy z celną społeczną krytyką i bezkompromisowy filmowy język. Jego filmografia obejmuje niemal 50 tytułów - od punkowego kina eksperymentalnego po efektowne surrealistyczne thrillery i brawurowe filmy o nastolatkach. Bohater retrospektywy w czasie 10. Pięciu Smaków.

Wybrana filmografia:

1985 Jestem Sion Sono! / Ore wa Sono Sion da!! / I Am Sion Sono!

2001 Jisatsu sakuru / Suicide Club

2008 Miłość obnażona / Ai no mukidashi / Love Exposure

2010 Cold Fish / Tsumetai nettaigyo / Cold Fish

2011 Miłosne piekło / Koi no tsumi / Guilty of Romance

2013 Zabawmy się w piekle / Jigoku de naze warui / Why Don't You Play in Hell

2015 Love & Peace

2015 Gwiazda szeptów / Hiso hiso boshi / The Whispering Star

2016 Antyporno / Anchi poruno / Antiporno 

2020 Czerwona skrzynka na ulicy Eschera / Escher dori no akai posuto / Red Post on Escher Street

2021 Prisoners of the Ghostland

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.