Pięć Smaków w Domu
Program

Koreanki

Nasze ciało, reż. Han Ka-ram, Korea Południowa 2018

"Koreanki" to filmy o niezwykłych, charyzmatycznych bohaterkach, kroczących przez życie własną drogą, mierzących się z wyzwaniami współczesnego świata i wybierających zaskakujące sposoby na zmianę własnego losu. Wszystkie filmy prezentujemy z polskimi i angielskimi napisami!

Krytycy filmowi od kilku lat piszą o kobiecej fali we współczesnym koreańskim kinie - w ramach przeglądu prezentujemy trzy intrygujące debiuty reżyserek, które są przedstawicielkami świeżego głosu nowego pokolenia i w oryginalny sposób opowiadają o jego problemach.

Pierwszy cykl na Pięć Smaków w Domu to odpowiedź na ogromne zainteresowanie nowym kinem koreańskim, które wciąż zaskakuje i porywa krytyków na całym świecie. Kup pojedynczy dostęp,  karnet lub elegancki  voucher na prezent.

K-pop podbija świat, południowokoreańskie seriale docierają do wielomilionowych widowni, gospodarka spektakularnie pnie się w górę. Skomplikowana historia podzielonej Korei wciąż odciska się na wielu dziedzinach życia, a ekonomiczny pęd nie wszystkich porywa ze swoim nurtem. Jakie wyzwania stoją przed mieszkankami kraju o skomplikowanej historii i złożonej teraźniejszości? Jakie marzenia dzielą i łączą kobiety z metropolii i małych miasteczek, z Seulu i z Pjongjangu? W przeglądzie przygotowanym przez Pięć Smaków znalazły się fabuły w różnorodny sposób portretujące współczesne Koreanki - z Południa i Północy. Historie łączące subtelny humor z mocnym przekazem, sentymentalne nuty ze zgryźliwą ironią, pozwolą nam odkryć inspirujące bohaterki o niesztampowym podejściu do życia, z determinacją walczące o swoje marzenia.

W programie znalazło się między innymi pokazywane premierowo "Nasze ciało" (reż. Han Ka-ram), o młodej kobiecie, której bieganie pomaga wyjść z życiowego impasu i społecznych ograniczeń. Błyskotliwy debiut reżyserki, będącej z wykształcenia również socjolożką, to precyzyjnie poprowadzona historia, która w kilku prostych scenach odsłania bardzo złożone procesy, determinujące życiowe wybory współczesnych Koreanek. Fascynująca rola wcielającej się w główną bohaterkę Choi Hee-seo została doceniona na festiwalu w Busan, a sam film młodej autorki koreańscy krytycy uznali za jedną z najważniejszych produkcji 2019 roku. 

Aktorską perełką jest również "Mikrosiedlisko", jeden z najlepiej ocenianych przez widzów film 14. edycji festiwalu Pięć Smaków. Główna bohaterka tego zaskakującego filmu to Miso, w którą wcieliła się Som E. Niebanalna postać, żyjąca pod prąd mieszczańskich konwencji, zamiast podążać z nurtem koreańskiego sukcesu, wybiera życie miejskiej nomadki, koczującej na kanapach bliższych i dalszych znajomych. Jej podróż to okazja do spotkania z różnymi modelami życia w dzisiejszym Seulu: mieście, które inspiruje, uwodzi - a równocześnie wiele problemów zamiata pod (niewątpliwie dizajnerski) dywan. 

Jedną z życiowych przyjemności, których Miso nie umie sobie odmówić, jest dobra whiskey. Od alkoholu nie stroni również Min-jung, której skomplikowane życie emocjonalne stało się osią filmu "Twoja i nie tylko twoja". To obraz spod ręki jednego z najbardziej rozpoznawalnych autorów koreańskiego kina, Honga Sang-soo, słynącego z wypełnionymi niekończącymi się rozmowami fabuł, w których nad kolejnymi butelkami soju roztrząsa się sprawy związków, życiowych pomyłek i twórczych obsesji. Min-jung jest bohaterką daleką od jakiegokolwiek ideału, która wikła partnerów - i widza - w grę niekończących się wymówek i narracyjnych zwrotów, nieustannie balansując na granicy prawdy i kłamstwa. 

Problem braku zaufania w międzyludzkich relacjach stał się punktem wyjścia dla Yi Ok-seop, reżyserki i scenarzystki "Maggie". Jej historia, pełna cukierkowych kolorów i oryginalnego humoru (który jednak niejednokrotnie staje kością w gardle) to portret młodej pielęgniarki, będącej przedstawicielką koreańskich millenialsów. Sprawy śmiertelnie poważne i zupełnie błahe spotykają się tu na równych prawach, a życie we współczesnym świecie jest tak pełne absurdów, że nikogo nie dziwią kratery pojawiające się tu i ówdzie na ulicach miasta czy pewien gadający sum. 

Kinematografia Korei słynie z doskonałego kina akcji - nie mogło go zabraknąć również w naszym przeglądzie. "Dama z Seulu" (reż. Jang Jin) to rasowy kryminał, zaskakująco spleciony z psychologicznym dramatem. W stylowych kadrach zamknięta została historia zabójczo skutecznego detektywa, który zmaga się nie tylko z bezwzględnymi gangsterami, ale też z własną tożsamością płciową. Wcielający się w Ji-woona idol Cha Seung-won wirtuozersko zderza w swojej roli maczyzm policyjnej profesji z tragizmem wewnętrznego pęknięcia i kobiecą naturą swojego bohatera, wciągając widza w meandry jednej z najbardziej oryginalnych fabuł dotykających tematu transpłciowości w ostatnich latach.

Przegląd uwzględni też kino Korei Północnej, którą reprezentować będzie urzekająca historia o górniczce marzącej o karierze akrobatki, "Towarzyszka Kim w przestworzach" (reż. Kim Gwang Hun, Nicholas Bonner, Anja Daelemans). Międzynarodowa produkcja, stworzona z myślą o lokalnej widowni, nie miała aspiracji, by odsłaniać światu prawdę o życiu w reżimowym kraju - jej celem było stworzenie porywającej narracji w duchu girl power, która w rozrywkowej formie niesie umacniające przesłanie, przemawiające do widzek na całym świecie.  

Do posłuchania: odcinek podkastu Azja Kręci poświęcony przeglądowi "Koreanki"

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.