0
W kinach

Wywiady z Pen-ekiem Ratanaruangiem

"Hitchcock był moim pierwszym punktem odniesienia, ale oddaję w filmie hołd wszystkim swoim ulubionym rodzajom filmów, począwszy od Buñuela po tajskie kino retro z lat 60." 

Jagoda Murczyńska "Hitchcock i watroba"

"Niektórzy mówią, że „Samui Song” to film w filmie, widzą w nim krytykę społeczeństwa tajlandzkiego, instytucji buddyjskich. Dla mnie to jednak film o kinie. Chciałem pobawić się konwencjami, na których się wychowałem. To chyba najmniej osobisty z moich filmów, jeśli chodzi o tematykę, ale jeśli chodzi o formę – jest wyrazem mojej miłości do kina. To także eksperyment. Moim celem było stworzenie filmu, który w połowie zmienia się w inny film. Konwencja przekształca się do tego stopnia, że nie rozpoznajemy nawet głównej bohaterki, choć mamy ją przed oczami. To było dla mnie najważniejsze."

GWEN MANICKAM - MALAY MAIL

"Chciałem, żeby film na początku osadzony był w pewnym konkretnym 'gatunku', po czym wraz z rozwojem fabuły zmieniał swój styl i formę, która na sam koniec będzie już zupełnie rozmyta, nie przypominając już pierwotnej konwencji. Sam film ulega transformacji, dokładnie tak jak przemianie ulega główna bohaterka - to wydawało mi się ciekawym wyzwaniem. To było impulsem, by siąść i zacząć pisać. Była to też okazja, by pobawić się różnymi rodzajami kina, które kocham, wiedziałem że sprawi mi to dużo przyjemności."

JOHN LI - MOVIEEXCLUSIVE.COM 

"Zdałem sobie sprawę, że nie jest to sytuacja tylko tajskich kobiet. Myślę, że to dotyczy wielu kobiet w wielu krajach, wielu społeczeństwach. Oczywiście w przypadku Tajlandii jest to dla mnie bardziej wyraźne, bo widzę to na codzień. Tajskie kobiety są jak aktorki, społeczeństwo nakłada im wiele ról do odegrania. Jeśli jesteś pracowniczką firmy, musisz być posłuszna szefowi, nie możesz się mu postawić. W domu z mężem jesteś gospodynią, robisz rzeczy dla niego. Wobec rodziców musisz być posłuszna, spolegliwa, musisz robić cokolwiek ci każą. W swoim własnym gronie kobiety rozmawiają ze sobą nawzajem o tym, jak źli są ich mężowie. Muszą odgrywać wiele, wiele ról, żeby mieć przyzwoite życie. To było spostrzeżenie, które nosiłem od dłuższego czasu, szukając sposobu na opowiedzenie o tym."

Venice Days - Giornate degli Autori 2017 [Video] 

"Kiedy piszesz scenariusz czy robisz film, początek i koniec są zawsze bardzo trudne. [...] W pewnym momencie mojej kariery zdecydowałem więc, że nie będę pisał zakończeń. Po prostu pójdę za tym, a one się pojawią. [...] Gdyby to było możliwe, wolałbym, żeby moje filmy nie miały zakończenia, to takie prostackie rozwiązanie. Czasem nie możesz się z tym siłować. To trochę jak z dzieckiem - możesz ją czy jego kontrolować, gdy jest małe, możesz je ubierać w to, co ci pasuje [...] ale po osiagnięciu pewnego wieku przestanie cię słuchać. [...] Nadal musisz się nim zajmować, ale nie masz nad nim kontroli."

Angelo Acerbi - Fred.fm [podcast]



bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.