Archiwum - 5. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
5. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
5. Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbył się w dniach 19-26 października 2011 roku. Osią programową piątej edycji było kino Azji Południowo-Wschodniej i Wschodniej. Po raz pierwszy na festiwalu pojawiło się kino z Japonii.
Edycja skupiła się na mało znanej w Polsce kinematografii tajwańskiej. Obok nowszych produkcji, takich jak "Taipei Exchanges" Hsiao Ya-chuana, który otworzył festiwal. W sekcji Focus: Tajwan znalazła się ponadto retrospektywa mistrzowskich filmów Hou Hsiao-hsiena, jednego z inicjatorów i najważniejszych artystów ruchu nazywanego nową falą tajwańską. Prezentację kinematografii tajwańskiej dopełniliśmy filmami innych nowofalowych reżyserów: Tsai Ming-lianga, Edwarda Yanga, Anga Lee.
Swoją kontynuację z czwartej edycji miał cykl Taste of Korea, znakomicie przyjęty w 2010 roku, prezentujący najnowsze filmy z Korei Południowej. Wśród nich znalazł się zamykająca festiwal "Posępna noc" (Bleak Night) w reżyserii Yoon Sung-hyuna oraz filmy jednego z najbardziej uznanych współczesnych filmowców koreańskich, Hong Sang-soo, zupełnie wtedy w Polsce nieznane.
Tradycyjnie już do program festiwalu weszła także sekcja Nowe Kino Azji, w którą wpisały się najnowsze produkcje z krajów takich jak Singapur, Wietnam czy Filipiny.
Program festiwalu po raz pierwszy objął kino z Japonii. Jedną z najważniejszych polskich premier podczas piątych Pięciu Smaków był pokaz filmu "13 Assassins" Takashiego Miike. Nominowany w 2010 roku do Złotego Lwa tytuł to remake klasycznego dzieła kina samurajskiego z 1963 roku w reżyserii Kudo Eiichiego, pełen odniesień do klasyków gatunku takich jak "Siedmiu samurajów" Akiry Kurosawy.
Wśród produkcji z Japonii znalazły się również filmy powstałe w studiu Sushi Typhoon, skupiającym reżyserów takich jak Takashi Miike, Sion Sono czy Noboru Iguchi. Sushi Typhoon stawia na kino pełne zawrotnej akcji i przemocy, dedykując swoje filmy publiczności, która "pragnie dobrego smaku w złym smaku i dla której zbyt wiele to nigdy dość".
Perwszy raz ukazał się katalog programowy zilustrowany przez pasjonatkę kina, artystkę - Dorotę Podlaską.