Azjatycki VR - zaskakujące oblicza nowych technologii na 14. Pięciu Smakach
Jeszcze kilka lat temu filmy w wirtualnej rzeczywistości uznawane były za gadżet, ciekawostkę dla fascynatów gier komputerowych i cyfrowych nowinek. Dziś wiemy już, że VR to niezwykle twórcze narzędzie, pozwalające na rozwijanie nowych sposobów opowiadania, angażujących widza w niezwykle kreatywny sposób, dostarczające rozrywki, ale też stwarzające przestrzeć do głębokiego namysłu i niezwykłych emocjonalnych wrażeń. Doświadczenia VR trafiły na największe festiwale filmowe i do najważniejszych instytucji sztuki współczesnej.
Doświadczenia VR będzie można obejrzeć na ekranach zwykłych komputerów, tabletów i smartfonów. By doświadczyć ich jeszcze pełniej, polecamy też proste gogle na smartfon, które będą dostępne w festiwalowym sklepie online.
Azja to centrum nowych technologii - także jeśli chodzi o kino. Tu rozwijają się jedne z największych firm odpowiedzialnych za rozwój i promocję technologii VR, co sprawia, że za to medium chwytają się nie tylko twórcy komercyjnych przebojów, ale też uznani autorzy kina, artyści wizualni i ambitni kreatorzy działający na styku różnych dziedzin.
Ostatnie lata to prawdziwa erupcja form i sposobów prowadzenia narracji - sekcja VR stawia sobie za cel pokazanie choć wycinka tej ogromnej różnorodności. Znajdą się tu zatem doświadczenia zrealizowane w konwencji gier wideo, nawiązujące do popkultury, ale też bardzo ambitne, wymagające formy paradokumentalne, pozwalające widzom poznawać doświadczenia różnych bohaterów w sposób imersyjny, zupełnie odmienny od wszelkich innych form fabularnych. Prezentujemy też animację, film grozy i kryminał noir, pokazujące, jak klasyczne formy filmowe przenoszą się do nowego medium, bardzo kreatywnie wykorzystując jego możliwości.
Kuratorem sekcji jest Stanisław Liguziński, krytyk, selekcjoner festiwalowy, wideoeseista, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, absolwent kierunku Master of Film w Nederlandse Filmacademie oraz filmoznawstwa i porównawczych studiów cywilizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako badacz zajmuje się audiowizualnymi formami myślenia, wideograficznymi studiami filmowymi i esejem wideo.
Jak oglądać?
By zagłębić się w domu w świat wirtualnej rzeczywistości nie potrzebujecie specjalistycznego sprzętu! Doświadczenia prezentowane w sekcji Azjatycki VR to filmy zrealizowane w technologii 360 stopni. Można je oglądać na ekranie komputera, zmieniając perspektywę przy pomocy strzałek na ekranie. Lepszym sposobem jest odtwarzanie filmów na trzymanym w rękach telefonie lub tablecie, z którym możemy odwracać się w dowolnym kierunku i eksplorować nową rzeczywistość, podążając ciałem za filmowa historią. Jednak na doznanie pełnego spektrum doświadczenia pozwalają proste gogle VR, w które wkłada się telefon z odtwarzanym filmem. Gogle będzie można zamówić na stronie Pięciu Smaków od 6 listopada.
Doświaczenia VR będzie można odtwarzać i uruchamiać po prostu w przeglądarce internetowej, na festiwalowej platformie Pięć Smaków online.
Wszystkie doświadczenia VR, podobnie jak inne filmy festiwalu online, dostępne będą dla posiadaczy karnetów. Sprzedaż pojedynczych dostępów rozpocznie się 29 listopada o godz. 16:00.
Uwaga: filmy sekcji VR prezentowane są wyłącznie z angielskimi napisami.
Partnerem sekcji Azjatycki VR jest NOIZZ.
Bezkrwawo
Bloodless, reż. Gina Kim, Korea Południowa, 12’
Poruszające, bazujące na faktach doświadczenie, nagrodzone na MFF w Wenecji, podejmuje temat pracownic seksualnych, świadczących usługi w amerykańskich bazach wojskowych rozmieszczonych na terenie Korei od lat 50. XX wieku. Fotografując puste ulice miasta, zaaranżowanego w Korei na potrzeby obcego spojrzenia, śledzimy rekonstrukcję ostatnich minut życia kobiety, która zginęła z rąk amerykańskiego żołnierza na terenie Dongducheon Camptown w 1992 roku.
Czarna torba
Black Bag, reż. Qing Shao, Chiny, 12'
Animowany film noir, który przywodzi na myśl produkcje Quentina Tarantino, ale i Guya Ritchie. W punkcie wyjścia znajduję się tytułowa torba - klasyczny hitchcockowski McGuffin, czyli tajemniczy obiekt, który samą swoją obecnością rozbudza namiętności bohaterów i napędza akcję. Do czego posunie się były ochroniarz, Pan S., żeby zdobyć upragniony ładunek?
Dziewczynka w czerwieni
The Tag Along VR, reż. Cheng Pu-yuan, Tajwan, 8’
Tag Along to seria horrorów, która od 2015 roku konsekwentnie straszy tajwańską widownię. Centralną postacią cyklu jest moshenzi - demon wywiedziony z legend miejskich, przybierający postać małej dziewczynki w czerwonej sukience. Odsłona VR serii konfrontuje moshenzi z parą nowożeńców w opuszczonej willi na przedmieściach. Dzięki kreatywnemu zaaranżowaniu przestrzeni i aktywnemu wykorzystaniu całej 360-stopniowej sfery naokoło widza, Tag Along jest jednym z najlepszych doświadczeń grozy w wirtualnej rzeczywistości.
Geimu
reż. Dorian Goto Stone, Japonia, 23’
Doświadczenie czerpiące z estetyki gier wideo i ukochanego w Japonii historycznego fantasy to historia Emi, zapalonej gamerki, która wciąga swojego przyjaciela Hiroshiego w niebezpieczną grę, hakując konsolę i zestaw VR, tak by fizycznie odczuwać konsekwencje swoich działań w wirtualnym świecie. To zaiste zabawa pełna adrenaliny - zwłaszcza, gdy wchodzi się do świata, w którym wszyscy uzbrojeni są w samurajskie miecze...
Owoce deszczu
Rain Fruits, reż. Youngyoon Song, Sngmoo Lee, Sergio Bromberg, Hyejin Jeon, Jinhyung Kim, Hwaeun Kim, Korea Południowa, 14'
Kreacyjny dokument oparty o osobiste zapiski Thury, inżyniera-imigranta z Mjanmy, próbującego znaleźć w Korei pracę na miarę swoich kwalifikacji. Jako wyalienowany obserwator, Thura opisuje mroczną rzeczywistość rządzoną przez kapitał i ksenofobię. Kręcone wolumetrycznie, w pełnym 3d, "Owoce deszczu" poruszają się pomiędzy bezwzględnym realizmem, a oniryczną fantazją.
Przebudowy
Penggantian / Replacements, reż. Jonathan Hagard, Indonezja, Japonia, Niemcy, 12’
Doświadczenie oparte o osobiste wspomnienia reżysera i wiele lat studiów nad urbanistycznymi, środowiskowymi i kulturowymi zmianami współczesnej Dżakarty. W niezwykle nastrojowym, kreślonym lekką kreską animowanym doświadczeniu, w ciągu zaledwie trzynastu minut, umieszczeni na środku ulicy, chłoniemy cztery dekady przemian, których piętno odciska się na architekturze, krajobrazie dźwiękowym i losach pojedynczej rodziny.
Sim Ślepiec
SIM: The Blind, reż. Cooper Sanghyun Yoo, Korea Południowa, 6'
Pansori to tradycyjny koreański gatunek muzycznej opowieści, określany czasem koreańską operą, wykonywany przez śpiewaka i akompaniującego mu bębniarza. W onirycznym, szamańskim doświadczeniu “Sim Ślepiec” śledzimy losy Sim Hakgyu - niewidomego mistrza miecza, który przemierza postapokaliptyczny, skażony ograniczającym widoczność pyłem, świat, orientując się w przestrzeni za pomocą swojego wyczulonego słuchu.
Twoja duchowa świątynia jest do bani
Your Spiritual Temple Sucks, reż. John Hsu, Tajwan, 10’
Prowokacyjne i nieco groteskowe doświadczenie to projekt zrodzony z miłości do komedii, popkultury i estetyki 8-bitowych gier wideo. Grzęznąc w problemach finansowych i kryzysie małżeńskim, Pan Chang udaje się po pomoc na wewnętrzną emigrację do swojej duchowej świątyni. Pod kuratelą boga piorunów, który do złudzenia przypomina utuczonego Pikachu, mężczyzna próbuje zaprowadzić w swoim życiu porządek.