Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Filmy polecane przez zespół Pięciu Smaków

11 listopada 2015
Ciepło, cieplej, gorąco, reż. Luk Yee-sum

Aby ułatwić widzom poruszanie się po bogactwie pięciosmakowych tytułów, twórcy festiwalu przygotowali zestawienie swoich ulubionych filmów.

Jakub Królikowski, dyrektor festiwalu

  • "Kula w łeb", reż. John Woo - koszmar Wojny w Wietnamie, z ciekawej perspektywy, z wielką rolą Tony'ego Leunga.
  • "Cień za księżycem", reż. Jun Robles Lana - kameralny film z niesamowitym ładunkiem emocji, techniczny majstersztyk.
  • "Dragon Inn", reż. King Hu - to z tym filmem pożegnał się Tsai Ming-liang w "Goodbye, Dragon Inn", lektura obowiązkowa dla kinomanów.
  • "Love & Peace", reż. Sion Sono - czego w tym filmie nie ma? Kapitalna propozycja rozrywkowa, ale i błyskotliwa, i inteligenta, z silnym kontekstem kulturowym.
  • Całe kino japońskich reżyserek, a szczególnie "0.5mm", reż. Momoko Ando - film o słusznej długości, takiej, jak lubię najbardziej.

 

Kula w łeb
Kula w łeb, reż. John Woo

 

Emilia Skiba, selekcjonerka festiwalu

  • "Krokodyl", reż. Francis Pasion - za portret Filipin bez popadania w patos biedy. Za poetycką i oniryczną narrację oraz uniwersalną historię o miłości, stracie i przebaczeniu.
  • "Był sobie złodziej" (i wszystkie inne filmy Johna Woo) - za mistrzowską wirtuozerię w łączeniu gatunków i pozornie odległych tematów oraz doskonale wykreowane sekwencje akcji.
  • Filmy Kinga Hu: "Dotyk zen" i "Dragon Inn" - za reżyserską wizję i rozmach oraz dotyk wizualnego i baśniowego piękna - doskonale skomponowanych kadrów i niezwykłych sekwencji walk, zaprzeczających wszelkim prawom grawitacji.
  • "Otwórz mi drzwi", reż. July Jung - za subtelny portret bohaterek i ich relacji ze sobą i światem. Za podjęcie trudnych społecznie tematów bez jednoznacznych ocen moralnych. Za niezwykłe role Bae Doo-ny i Kim Sae-ron.

 

Krokodyl
Krokodyl, reż. Francis Pasion

 

Jagoda Murczyńska, selekcjonerka festiwalu

  • "0,5 mm", reż. Momoko Ando - spotkania młodości ze starością to zawsze ciekawy dla kina temat - tym razem podjęty z niezwykłą wrażliwością przez mistrzynię japońskiego kina niezależnego. Nieco czarnego humoru, nieco nostalgii - film który dotyka głęboko. Nie warto zrażać się metrażem, to dynamiczna historia pełna fascynujących detali, jak wysokojakościowy serial.
  • "Cień za księżycem", reż. Jun Robles Lana - emocjonalna psychodrama z polityczny tłem, w bardzo oryginalnej formie. Ciarki na plecach. (Czekam, żeby spytać twórców, czy nie inspirowali się czasem Polańskim).
  • "Dragon Inn", reż. King Hu - zawsze chciałam poznać film, który tak głęboko wpłynął na Tsai Ming-lianga, że poświęcił mu osobne dzieło. Nie zawiodłam się - a oprócz kinofilskich wzruszeń dostałam jeszcze świetną rozrywkę i nową idolkę, Polly Shang-kwan, która mistrzowsko włada mieczem także w "Wojowniku nad wojownikami".
  • "Ciepło, cieplej, gorąco", reż.  Luk Yee-sum - świetny, seksowny, dziewczyński o rozwydrzonych, cudownie bezczelnych nastolatkach. Przypominają się wakacje z koleżankami i opowiadane po nocach z wypiekami na twarzy historie. Choć jest mocniej. A do tego klimat wielokulturowego Hongkongu i upalne lato.
  • "Tylko tam pada światło", reż. Mipo O - mocna, gęsta opowieść o Japonii, którą sama Japonia stara się zamieść pod dywan. Niełatwe, poruszające kino. Z dyskretnym ukłonem w stronę Kojiego Wakamatsu.

 

0,5 mm
0,5 mm, reż. Momoko Ando

 

Marcin Krasnowolski, promocja festiwalu

  • Wszystkie filmy Johna Woo - Woo to ojciec chrzestny współczesnego kina akcji i basta. Jego hongkońskie arcydzieła na dużym ekranie to pozycja obowiązkowa. W każdej minucie projekcji daje się wyczuć wielką miłość do kina, każda sekwencja akcji zachwyca.
  • "Cień za księżycem" reż. Jun Robles Lana - film roku. Jak "niewiele" trzeba, żeby nakręcić wybitny film: trójka aktorów, jedna noc, jedno miejsce, jedno ujęcie.
  • "Dragon Inn", reż. King Hu - ekscytująca przygoda od mistrza wuxia, której piękny hołd złożył swoim "Goodbye Dragon Inn" Tsai Ming-liang . Wielokrotnie odkurzany na potrzeby kolejnych remaków scenariusz najlepiej poznać w tej właśnie wersji.
  • "Ciepło, cieplej, gorąco" reż. Luk Yee-sum - nietypowy jak na Hongkong film. Odważny obyczajowo, niegrzeczny i niewinny jednocześnie.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.