Pięć Smaków w Domu

Szkoła Filmowa w Jangonie: krótkie fabuły

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
sb 20 lis, 13:00
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Dostępność online
17 lis, 10:00 – 29 lis
Materiały dodatkowe

O wydarzeniu

Spotkanie z przedstawicielami Szkoły w studio festiwalowym

Filmy studentów i absolwentów Szkoły Filmowej w Jangonie, prezentujące różnorodne oblicza współczesnej Birmy: spotkania tradycji ze współczesnością, wyzwania ekonomiczne, pejzaż miejskich i prowincjonalnych historii. Filmy pokazujące, jak polityczne turbulencje kształtują codzienność mieszkańców tego kraju, a zarazem będące głosem pokolenia, które właśnie w tej chwili mierzy się z radykalnym ograniczeniem wolności wypowiedzi.

Szkoła Filmowa w Jangonie od kilkunastu lat jest miejscem rozmów o tożsamości kraju i jego bardzo różnorodnego społeczeństwa, złożonego z licznych grup etnicznych - wiele studentek i studentów Szkoły z nich właśnie się wywodzi. Studenci i absolwenci uczelni w dokumentalnych i quasi-dokumentalnych formach rejestrują historie ze zmieniającej się rzeczywistości - zarówno te z dużych ośrodków, jak i niewielkich, lokalnych społeczności. Ich produkcje są bezcennym materiałem, który niesłyszane dotąd głosy kieruje do szerokiej grupy odbiorców w kraju i zagranicą. 

Bambusowy gaj

Bamboo Grove, Birma 2011, 19'

Reżyseria: Khin Khin Hsu

Scenariusz: Aung Min

Zdjęcia: Mya Darli Aung

Montaż: Hnin Ei Hlaing

Początkujący lekarz, odbywający w mieście swoją pierwszą praktykę po ukończeniu studiów medycznych, zostaje wysłany do regionu zamieszkanego przez plemię Kayin. Odwiedzając swoich pacjentów łodzią trafia do starego U Kee Yo, który praktykuje tradycyjne sposoby leczenia i nie chce słyszeć o szpitalu, ponieważ podróż do miasta oznaczałaby rozłąkę z ukochanym gajem bambusowym. Historia została zainspirowana własnym doświadczeniem scenarzysty, który pracował jako lekarz wśród plemienia Kayin w Delcie Ayeyarwaddy. 

Khin Khin Hsu

Debiutująca reżyserka, ukończyła również warsztaty operatorskie i wielokrotnie udowodniła swój talent jako montażystka (m.in. w ciepłym, obserwacyjnym filmie "Thursday’s Child"). Dorastała w filmowym środowisku - jej ojciec, U Ohn Maung, jest uznanym birmańskim montażystą. 

Aung Min

Scenarzysta, ukończył studia medyczne, ale jest również profesjonalnym pisarzem. Opublikował w języku birmańskim m.in. powieści "Bad Night" (1999), "I Came To This Town On Assignment" (2003) i "Incomplete Diary" (1995). Uczestniczył w warsztatach scenariuszowych Szkoły Filmowej w Jangonie i czeskiej FAMU, a jego scenariusze zostały zrealizowane jako filmy zarówno w Birmie, jak i Czechach. W 2010 wyreżyserował dokument "The Clinic" o swojej własnej praktyce lekarskiej w Jangonie.

Łatwe pieniądze

Easy Money, Birma 2020, 14'

Film zrealizowali: Eim Chan Thar, Ja Roi Aung, Nang Mhwe Ning Seng, Min Yan Thaik i Mann Pye Phyo Aung

Montaż: Thae Zar Chi Khaing, Zin Mar Oo i Khin Warso

Min Min rzuca pracę dla despotycznej ciotki: szansę na lepsze życie widzi w handlowaniu narkotykami. Podoba mu się swoboda nowej pracy i przyjemny przypływ gotówki. Odkrycie, że nie są to łatwe pieniądze, nadejdzie jednak bardzo szybko. 

Biografie

Film "Husband & Wife" był pierwszym wspólnym projektem pochodzących z Shan Nang Mhwe Ngin Seng i Mann Pye Phyo Aunga, który wygrał nagrodę Goethe Institut za dokument "Lashio Ambulance". Eim Chan Thar swoim debiutanckim dokumentem "Tofu Nights" (2017) zagłębiła się w świat jangońskiej branży sprzedawców tytułowego specjału. Ja Roi Aung pracowała m.in. jako rejestratorka dźwięku na planie filmu "Lost Boy". Min Yan Thaik pracuje nad dokumentem poświęconym specjalistom zajmującym się spławianiem bambusa w regionie Mon, skąd pochodzi. Za montaż "Łatwych pieniędzy" odpowiedzialni byli doświadczony Zin Mar Oo i początkujący Thae Zar Chi Khaing i Khin Warso, którzy mają już na koncie uznane dokumenty - "Ziarna smutku" i "Slate". 

Drzewo banyan

The Banyan Tree, Birma 2020, 17'

Film zrealizowali: Aye Nilar Kyaw, Khine Minn Soe, Maung Okkar, Myat Minn Khant i Nang Chan Myayt Aye

Montaż: Zin Mar Oo

Mo Kham, młoda kobieta pochodząca z grupy etnicznej Shan, przyjeżdża do Jangonu, by pracować w sklepie Daw Ngwe. Liczy na nowy początek, ale trauma wojny pozostaje żywa w jej sercu. Czy znajdzie sposób, by zacząć żyć dniem dzisiejszym?

Biografie

Aye Nilar Kyaw jest doświadczoną operatorką, która zadebiutowała jako reżyserka w 2017 roku dokumentem "Child of the Revolution". Khine Minn Soe jest uznanym artystą wizualnym. Maung Okkar zyskał doświadczenie przed kamerą jako młoda gwiazda w filmach ojca, słynnego reżysera; jego własny reżyserski debiut, "Charcoal Boy" zyskał uznanie na festiwalach filmowych. Myat Minn Khant również pochodzi z filmowej rodziny, pracuje obecnie nad własnymi projektami fabularnymi i dokumentalnymi. Pochodząca z regionu Shan Nang Chan Myayt Aye wyreżyserowała w 2017 dokument "Buy, Sell, Resell". Zin Mar Oo jest jednym z najbardziej doświadczonych montażystów Szkoły, który doświadczenie zgromadził m.in. przy postprodukcji dwóch sezonów serialu telewizyjnego "The Sun, The Moon & the Truth". 

Bungkus

Birma 2011, 19' 

Reżyseria, produkcja: Lay Thida

Scenariusz: Anna Biak Tha Mawi

Zdjęcia: Kyaw Ko Ko

Montaż: Khin Khin Hsu

"Bungkus" to malajskie słowo oznaczające "przesyłkę". Określenie używane to jest wobec młodych kobiet, wysyłanych za granicę, by poślubić mężczyzn, których nigdy wcześniej nie poznały, za co ich rodzina otrzymuje sowite wynagrodzenie. Historia rozgrywa się w społeczności Chin w Jangonie: śledzimy losy Zing Zing, która spotyka się z Asangiem, jednak ich relacja zostaje zagrożona, gdy matka decyduje, że być może ona również powinna zostać "przesyłką". Scenariusz został po części oparty na faktach. 

Lay Thida

Urodzona w regionie Kayahwe wschodniej Birmie, została studentką Szkoły Filmowej w Jangonie w 2005 roku. Jej debiut, "Just a Boy" pokazywany był na międzynarodowych festiwalach filmowych. Reżyserowała m.in. filmy na potrzeby organizacji zajmujących się promocją rozwoju kraju, zrealizowała też dwa dokumenty, "Unreported Story" i "Wrong Side Up" - ten ostatni w czasie kursu w Wielkiej Brytanii. Jest współzałożycielką organizacji pozarządowej Better Life, prowadzącej projekty w Delcie Ayeyarwaddy i regionie Rakhine.

Anna Biak Tha Mawi

Scenarzystka pochodząca z grupy etnicznej Chin, z rejonu Hakha. W Jangonie studiowała literaturę angielską. Jej poezja i krótkie opowiadana były publikowane w magazynach społeczności Chin, a obrazy i fotografie brały udział w zbiorowych wystawach w galeriach V30 Art Group i New Zero Art Space. 

Jangon, śródmieście

Midtown Yangon, Birma 2020, 20'

Film zrealizowali: Aung Htet Myet, May Myat Noe Aye, Moe Kyaw Thu, Seint Yamone Htoo i Shin Thandar

Montaż: Mi Mi Lwin

Wielopiętrowy blok wypełniony jest historiami: uliczny sprzedawca walczy z niedziałającym telewizorem, samotna kobieta szuka towarzystwa, jeden mężczyzna stara się ukryć swoją seksualność, drugi chce po prostu odwiedzić swoją dziewczynę. W centrum wydarzeń wieczoru, w jednej z bohaterek, mieszkającej w zatłoczonym mieszkaniu narasta nie dająca się ugasić frustracja; jej emocje współgrają z kakofonią uczuć, przeżywanych równocześnie przez różnych ludzi na tym niewielkim skrawku wielkiego miasta. 

Biografie

Jako jeden z najmłodszych studentów Szkoły Filmowej w Jangonie, Aung Htet Myet zadebiutował portretem dwóch niepokornych piosenkarzy, "Angry Folks". Pierwszym filmem reżyserki May Myat Noe Aye był dynamiczny krótki dokument o popularnym muzyku Wareru z Mandalay, "Burmese Rapper". Współpracowała przy nim z Seint Yamone Htoo, która w 2019 otrzymała nagrodę Goethe Institut za dokument "Kachin Reporter". Pochodząca z Rakhine Shin Thandar wyreżyserowała dokumenty "Lost Boy" (2018) i nagradzany "Worlds Apart" (2019). Moe Kyaw Thu pracował przy wielu projektach Szkoły jako operator i montażysta. Odpowiedzialna za montaż Mi Mi Lwin wyreżyserowała nagradzany w kraju i zagranicą dokument "Cukierki". 

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.