Archiwum - 4. Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Szczekające psy nigdy nie gryzą
Nagrody i festiwale
Opis filmu
Głównym bohaterem pełnometrażowego debiutu Bonga Joon-ho jest bezrobotny i lekko sfrustrowany naukowiec Yun-ju, marzący o pracy na uniwersytecie. Wspólnie z ciężarną żoną mieszka w potężnym, nowoczesnym bloku. Jedną z obsesji mężczyzny stają się odgłosy nieustannie szczekających na jego osiedlu psów, których pewnego dnia postanawia się pozbyć. Jednak jego działania nie pozostają niezauważone: problemem tajemniczego zniknięcia jednego z czworonogów zaczyna interesować się mieszkająca nieopodal miłośniczka zwierząt – znudzona swoją pracą sekretarka Hyeon-nam (w tej roli gwiazda azjatyckiego kina Bae Doo-na). Dziewczyna marzy o tym, aby kiedyś za sprawą uratowania jakiegoś psa trafić do telewizji – zrobi więc wszystko, aby odkryć, kto stoi za tym procederem. Oryginalne połączenie czarnej komedii, kina obyczajowego i kryminału. Niemal na każdym kroku dają tu o sobie znać ślady inspiracji utworami jednego z mistrzów Bonga Joo-ho, Alfreda Hitchcocka. Obok misternie poprowadzonej intrygi i zaskakujących zwrotów akcji, o sile tego filmu decyduje też świetnie napisany, iskrzący się ironicznym humorem scenariusz (nad którym reżyser pracował niemal pięć lat) i zmysł wnikliwej socjologicznej obserwacji. Znakomita galeria postaci – odzwierciedlających różne zbiorowe i prywatne marzenia, psychozy oraz obsesje, składa się na sugestywny portret koreańskiego społeczeństwa w czasach kapitalistycznych przemian.
Bong Joon-ho
Urodził się w 1969 roku w Seulu, gdzie skończył socjologię na Uniwersytecie Yonsei i reżyserię na Koreańskiej Akademii Sztuki Filmowej. Po otrzymaniu nagrody za swój nowelowy Incoherence (1995), znalazł fundusze na realizację pełnometrażowych przedsięwzięć. W 2003 roku nakręcił oparty na autentycznej historii thriller Zagadka zbrodni (wyróżniony m.in. Srebrną Muszlą i nagrodą FIPRESCI na 45. MFF San Sebastian). Trzy lata później ogromną popularność (niemal 13 milionów widzów w samej Korei Południowej) przyniósł mu metaforyczny horror Host: Potwór. Jego ostatni film – dramat Matka został uhonorowany na wielu międzynarodowych festiwalach, zdobywając m.in. trzy Asian Film Awards (Hongkong), specjalne wyróżnienie na 5. MFF w Dubaju i nominację w kategorii najlepszego zagranicznego filmu do Independent Spirit Award.
2017 Okja - w realizacji
2013 Snowpiercer
2009 Matka/Mother
2008 Tokyo!
2006 Host: Potwór / The Host
2004 Digital Short Films by Three Filmmakers 2004
2003 Zagadka zbrodni/Memories of Murder
2000 Szczekające psy nigdy nie gryzą/Barking Dogs Never Bite
1994 Incoherence
1994 Memory Within the Frame
1993 Baeksaekin