Pięć Smaków w Domu
15. Festiwal Filmowy Pięć Smaków

Birma dziś

Birma, przechodząca w ostatniej dekadzie procesy zmierzające ku demokratyzacji i rozwoju kraju, dziś zmaga się z konsekwencjami przewrotu wojskowego, którego junta dokonała w lutym 2021. Protesty, inicjowane w znacznej mierze przez najmłodsze pokolenie (inspirowane podobnymi działaniami rówieśników w Hongkongu i Tajlandii), zostały krwawo stłumione przez wojsko. To wyjątkowo trudny moment w najnowszej historii kraju, który przez ostatnią dekadę przechodził przez wyboisty proces transformacji. 

Minie wiele czasu, zanim birmańscy filmowcy będą mogli znów swobodnie opowiadać o swoim kraju – na Pięciu Smakach będzie można zobaczyć wybór fabuł i dokumentów zrealizowanych jeszcze przed dramatycznymi zimowymi wydarzeniami, pokazujących skomplikowaną lokalną rzeczywistość oczami bohaterów z dużych miast i najmniejszych prowincjonalnych miasteczek; oczami kobiet, które całe życie spędziły w partyzantce i queerowych chłopców, szukających swojej przestrzeni w tradycyjnym społeczeństwie.

Gość festiwalu

Pokazujemy film "Pieniądze mają cztery nogi", będący dowodem na to, jak kinematografia birmańska rozwinęła się w ostatnich latach. To komediodramat z filmowego światka: młody reżyser pracuje nad pierwszą dużą produkcją, jednak wszystkie okoliczności splatają się przeciwko niemu. Zmagania znane wszystkim aspirującym artystom zyskują intrygujące tło w postaci miejskiego krajobrazu współczesnej Birmy: codzienne życie i plan filmowy kontrastują ze sobą w zaskakujący sposób, splatając realizm z gatunkową konwencją.

Reżyser filmu, Maung Sun, będzie gościem festiwalu - po kinowych seansach opowie o procesie produkcji i kontekstach powstania tego wyjątkowego filmu, który miał swoją światową premierę na MFF w Busan. Niestety międzynarodowe tournee "Pieniędzy" naznaczone jest tragicznym cieniem: producentka i współautorka scenariusza, Ma Aeint, w czerwcu po przewrocie wojskowym została aresztowana i do tej pory jej losy są nieznane. 

Krótkie metraże

W programie znalazł się także zestaw krótkich metraży wyprodukowanych przez Szkołę Filmową w Jangonie, której dyrektorką od 2016 roku jest pochodząca z Polski Aleksandra Minkiewicz. Filmy studentów i absolwentów Szkoły prezentują różnorodne oblicza współczesnej Birmy: spotkania tradycji ze współczesnością, wyzwania ekonomiczne, pejzaż miejskich i prowincjonalnych historii. Filmy pokazujące, jak polityczne turbulencje kształtują codzienność mieszkańców tego kraju, a zarazem będące głosem pokolenia, które właśnie w tej chwili mierzy się z radykalnym ograniczeniem wolności wypowiedzi.

Szkoła Filmowa w Jangonie od kilkunastu lat jest miejscem rozmów o tożsamości kraju i jego bardzo różnorodnego społeczeństwa, złożonego z licznych grup etnicznych - wiele studentek i studentów Szkoły z nich właśnie się wywodzi. Studenci i absolwenci uczelni w dokumentalnych i quasi-dokumentalnych formach rejestrują historie ze zmieniającej się rzeczywistości - zarówno te z dużych ośrodków, jak i niewielkich, lokalnych społeczności. Ich produkcje są bezcennym materiałem, który niesłyszane dotąd głosy kieruje do szerokiej grupy odbiorców w kraju i zagranicą. 

Podkast

Polecamy fascynującą rozmowę z Aleksandrą Minkiewicz, która w 28. odcinku podkastu Azja Kręci opowiedziała o procesie kształcenia filmowców i warunkach, w jakich funkcjonuje birmańska kinematografia.

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.