Aktualności festiwalowe

22 czerwca 2017

Pierwsze zapowiedzi programowe 11. Pięciu Smaków

Buddyjska refleksyjność, japońska erotyka i awangardowe perły filmowych archiwów: Pięć Smaków po raz kolejny stawia na różnorodność i odkrywanie najciekawszych dokonań azjatyckich kinematografii.

Świat kina Azji rozwija się niezwykle dynamicznie - coraz częściej widzowie z całego świata mają szanse spotkać się z twórczością artystów z najmniej znanych rejonów kontynentu, niezależni filmowcy korzystają z każdego sposobu na dotarcie do odbiorców ze swoim przekazem, a lokalne superprodukcje coraz śmielej konkurują z globalnymi gigantami. Pięć Smaków to okazja doświadczenia tego żywiołu na własnej skórze: po raz jedenasty zapraszamy na zderzenie z wytworami szalonej wyobraźni radykalnych twórców, na pełną skupienia kontemplację, na dyskusje o sztuce, polityce i wyzwaniach współczesnego świata. 

Poniżej prezentujemy pierwsze zapowiedzi programu 11. edycji festiwalu. Karnety trafią do sprzedaży już 1 sierpnia!

Miód dla dakini, reż. Dechen Roder, Bhutan 2017

FOCUS: BHUTAN

Położone we wschodnich Himalajach królestwo nie ma nawet miliona mieszkańców i jeszcze do niedawna bardzo ściśle ograniczało napływ współczesnych technologii w swoje granice - dopiero w 1999 roku pojawiła się tam telewizja. Pierwszy film ("Gasa Lamai Singye") zrealizowano w 1988 roku, drugi ("Phama") - w 1995; po kilku latach zaczęły regularnie powstawać pierwsze, nieliczne filmy fabularne.

Dziś kinematografia Bhutanu może się już pochwalić ciekawymi twórcami, którzy w swoich projektach łączą lokalne tradycje i buddyjską filozofię z uniwersalnym językiem kina. Jedną z nich jest Dechen Roder, dokumentalistka i reżyserka, której "Miód dla dakini" ("Honeygiver Among the Dogs") znalazł się w programie tegorocznego Berlinale i zachwycił krytyków połączeniem filmu artystycznego z gatunkowymi konwencjami kryminału noir. Obok tej intrygującej produkcji w programie znajdą się filmy pozwalające prześledzić ewolucję bhutańskiego kina i zajrzeć w niedostępne rejony tajemniczego kraju.

Wet Woman in the Wind, reż. Akihiko Shiota, Japonia 2016

ROMAN PORNO

Japońskie kino erotyczne, tak zwane pinku eiga, przeżywało niezwykły rozkwit na przełomie lat 70. i 80., kiedy wielkie wytwórnie przechodziły poważny kryzys finansowy. Niszowe, szybko realizowane produkcje stały się schronieniem dla najbardziej awangardowych filmowców, którzy korzystali z okazji, by między scenami seksu twórczo eksperymentować i eksplorować granice kina, nierzadko przemycając przy tym polityczne treści. Szczególną rolę na tym polu odegrało studio Nikkatsu, które w swojej serii Roman Porno stawiało na artystyczną wersję erotyki i dawało reżyserom nieograniczoną wolność przy wyborze tematu.

Dziś wytwórnia reaktywuje kultową już linię produkcji, zapraszając do współpracy najbardziej wyrazistych twórców japońskiego filmu. W ubiegłym roku Pięć Smaków prezentowało powstałe w tym cyklu "Antyporno" Siona Sono. W programie 11. edycji znajdą się dwie nowe realizacje autorstwa Akihiko Shioty i Kazuyi Shiraishiego, a także dwa klasyczne tytuły, pokazujące, czym Roman Porno było u swego zarania.

Proste życie, reż. Ann Hui, Hongkong 2011

RETROSPEKTYWA ANN HUI

Tegoroczna retrospektywa reżyserska dedykowana będzie jednej z najważniejszych postaci hongkońskiej nowej fali i zarazem jednej z najbardziej wpływowych osób we współczesnym kinie Hongkongu. Ann Hui w tym roku ukończyła 70 lat, pozostając aktywną i twórczą artystką. Aktorka, producentka i scenarzystka ma w reżyserskim dorobku ponad 30 tytułów, zrealizowanych w różnych poetykach i konwencjach gatunkowych: od dramatów społecznych, jak przełomowy "Ludzie z łodzi" (1981) opowiadający o wietnamskich uchodźcach, poprzez komedie o duchach ("The Spooky Buch", 1980) i kino sztuk walki ("The Romance of Book and Sword", 1987) po historyczne epopeje ("Złoty wiek", 2014). "Proste życie" Ann Hui otwierało 7. edycję Pięciu Smaków. Na 2017 rok zapowiadana jest premiera jej najnowszej superprodukcji, "Our Time Will Come", stylowego melodramatu rozgrywającego się w czasach japońskiej okupacji Hongkongu.

Tokyo Drifter, reż. Seijun Suzuki, Japonia 1966

KONKURS I POKAZY SPECJALNE

Jak co roku szczególne miejsce w programie Pięciu Smaków zajmie sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca nowe głosy azjatyckiego kina, produkcje wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. Oryginalne, szeroko dyskutowane produkcje z Indonezji, Tajwanu, Hongkongu, Bangladeszu czy Japonii będą rywalizować o główną nagrodę, przyznawaną przez People's Jury, złożone z fascynatów kina i wielbicieli kultur Azji.

W ramach pokazów specjalnych zaprezentowane zostaną filmy uznanych twórców i głośne premiery minionego roku. Jednym z ważnych punktów tej sekcji będzie pokaz odrestaurowanej kopii kultowego arcydzieła japońskiej awangardy, filmu "Tokyo Drifter" (1966) w reżyserii Seijuna Suzukiego, który zmarł 13 lutego tego roku.

Nowością w programie będzie przegląd współtworzony z Asian Film Awards Academy, instytucją powołaną z inicjatywy festiwali w Busan, Hongkongu i Tokio w celu całorocznej promocji kina azjatyckiego, a także wspierania młodych twórców. Sekcja Asian Cinerama obejmie filmy nagradzane na najważniejszych azjatyckich festiwalach, będące wyznacznikiem filmowych trendów i tematów szczególnie ważnych dla azjatyckiej publiczności.


kontakt: info@piecsmakow.pl
© Fundacja Sztuki Arteria, realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal