Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Wrocław: Pięć Smaków w Kinie Nowe Horyzonty

31 października 2015
Ostatni akt, reż. Kulikar Sotho

W programie repliki 9. Pięciu Smaków we Wrocławiu widzowie obejrzą m.in. filmy japońskich reżyserek, "Lepsze jutro" Johna Woo, szalone produkcje z Sushi Typhoon i tajwańskie kino wuxia.

Replika Pięciu Smaków w Kinie Nowe Horyzonty odbędzie się między 13 a 19 listopada i obejmie dziewięć filmów, reprezentujących poszczególne festiwalowe sekcje.

W jej programie znajdą się dwa tytuły z retrospektywy poświęconej młodemu pokoleniu japońskich reżyserek, których dzieła podbiły serca rodzimej widowni i zdobyły uznanie krytyki. "Kot do wynajęcia" Naoko Ogigami to ciepła, pełna uroku opowieść o ekscentrycznej kobiecie wypożyczającej puchate przybłędy samotnym ludziom. Z kolei "Tylko tam pada światło" Mipo O to doskonały, głęboki dramat o miłości rodzącej się w skrajnie niesprzyjających warunkach, zgłoszony przez Japonię do oscarowych nominacji w ubiegłym roku.

Kot do wynajeciaKot do wynajęcia, reż. Naoko Ogigami


Kobiece spojrzenie reprezentuje również kambodżański "Ostatni akt" z konkursu Nowe Kino Azji. Kulikar Sotho opowiada o dziewczynie, która dowiaduje się, że jej matka była w młodości aktorką. Zgłębianie historii rodziny staje się pretekstem do opowiedzenia o losach kambodżańskiego przemysłu filmowego, który, doszczętnie zniszczony przez reżim Czerwonych Khmerów, dostaje dziś szansę na nowy początek.


Ostatni akt, reż. Kulikar Sotho

Pięć Smaków poświęca wiele uwagi kinu gatunkowemu, które w Azji realizowane jest na mistrzowskim poziomie. W tym roku specjalne miejsce w ramach festiwalu zajęło tajwańskie kino wuxia – epickie historie o honorowych wojownikach, wypełnione efektownymi scenami walk. Na wyprawę w świat wschodniej filozofii, pięknych krajobrazów i mistrzów miecza zaprosi widzów King Hu i jego "Dotyk zen", choreograficzny majstersztyk pełen wizualnej poezji, którą docenić można dzięki cyfrowej rekonstrukcji.

Mistrzem gatunków jest także bohater kolejnej retrospektywy: John Woo. Wyreżyserowane przez niego "Lepsze jutro" to okazja to zajrzenia w świat honorowych hongkońskich gangsterów. Fenomenalne kino akcji, pełne skrajnych emocji i efektownych strzelanin, które wywarło trwały wpływ na rozwój tego gatunku w Azji i Hollywood. Festiwalowe pokazy będą pierwszymi europejskimi seansami z odrestaurowanej cyfrowo kopii w jakości 4K.

Lepsze jutro
Lepsze jutro, reż. John Woo

Zwieńczeniem pięciosmakowego przeglądu będą dwie specjalne noce: azjatycki piątek trzynastego z kinem grozy oraz szalony wieczór z wytwórnią Sushi Typhoon na zakończenie. Stylowe horrory z Tajlandii ("Złożone w ich ciele") i Korei ("Mój sąsiad zombie") dostarczą przerażająco mrocznych wrażeń – można liczyć na nawiedzenia i epidemię nieumarłych.
Z kolei japońska krwawa jatka w "Yakuza Weapon" i wyprawa do mrocznych zakątków psychopatycznego umysłu w "Cold Fish" zapewnią mocne przeżycia na zakończenie przeglądu.

Złożone w ich ciele
Złożone w ich ciele, reż. Sophon Sakdaphisit

Kulinarną oprawę otwarcia festiwalu przygotuje restauracja Mahi Mahi Restaurant Thai Japan Grill. Na zamknięcie smaczną niespodziankę zaserwuje z kolei restauracja Fatboy SushiSushi Corner ufundował również 5 zaproszeń na warsztaty sushi, które będą do wygrania na seansach od soboty do środy. W menu Sushi Corner znalazł się poświęcony Pięciu Smakom zestaw lunchowy.

 

Kalendarz projekcji:
  • 13.11, piątek: Azjatycka noc grozy

Złożone w ich ciele (Swimmers), reż. Sophon Sakdaphisit, Tajlandia 2014, 115’

Mój sąsiad zombie (The Neighbor Zombie), reż. Hong Young-geun, Jang Youn-jung, Oh Young-doo, Ryoo Hoon, Korea Płd 2010, 89'

 

  • 14.11, sobota: John Woo

Lepsze jutro (A Better Tomorrow), reż. John Woo, Hongkong 1986, 95’

 

  • 15.11, niedziela: Kino japońskich reżyserek

Kot do wynajęcia (Rent-a-Cat), reż. Naoko Ogigami, Japonia 2012, 110

 

  • 16.11, poniedziałek: Tajwańskie filmy wuxia

Dotyk zen (A Touch of Zen), reż. King Hu, Tajwan 1971, 179’

 

  • 17.11, wtorek: Nowe Kino Azji

Ostatni akt (The Last Reel), reż. Kulikar Sotho, Kambodża 2015, 106

 

  • 18.11, środa: Kino japońskich reżyserek

Tylko tam pada światło (The Light Shines Only There), reż. Mipo O, Japonia 2014, 134

 

  • 19.11, czwartek: Sushi Typhoon

Yakuza Weapon, reż. Tak Sakaguchi, Yudai Yamaguchi, Japonia 2011, 106’

Cold Fish, reż. Sion Sono, Japonia 2010, 144'

Cold Fish
Cold Fish, reż. Sion Sono

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.