Wrocław: Pięć Smaków w Kinie Nowe Horyzonty
W programie repliki 9. Pięciu Smaków we Wrocławiu widzowie obejrzą m.in. filmy japońskich reżyserek, "Lepsze jutro" Johna Woo, szalone produkcje z Sushi Typhoon i tajwańskie kino wuxia.
Replika Pięciu Smaków w Kinie Nowe Horyzonty odbędzie się między 13 a 19 listopada i obejmie dziewięć filmów, reprezentujących poszczególne festiwalowe sekcje.
W jej programie znajdą się dwa tytuły z retrospektywy poświęconej młodemu pokoleniu japońskich reżyserek, których dzieła podbiły serca rodzimej widowni i zdobyły uznanie krytyki. "Kot do wynajęcia" Naoko Ogigami to ciepła, pełna uroku opowieść o ekscentrycznej kobiecie wypożyczającej puchate przybłędy samotnym ludziom. Z kolei "Tylko tam pada światło" Mipo O to doskonały, głęboki dramat o miłości rodzącej się w skrajnie niesprzyjających warunkach, zgłoszony przez Japonię do oscarowych nominacji w ubiegłym roku.
Kot do wynajęcia, reż. Naoko Ogigami
Kobiece spojrzenie reprezentuje również kambodżański "Ostatni akt" z konkursu Nowe Kino Azji. Kulikar Sotho opowiada o dziewczynie, która dowiaduje się, że jej matka była w młodości aktorką. Zgłębianie historii rodziny staje się pretekstem do opowiedzenia o losach kambodżańskiego przemysłu filmowego, który, doszczętnie zniszczony przez reżim Czerwonych Khmerów, dostaje dziś szansę na nowy początek.
Ostatni akt, reż. Kulikar Sotho
Pięć Smaków poświęca wiele uwagi kinu gatunkowemu, które w Azji realizowane jest na mistrzowskim poziomie. W tym roku specjalne miejsce w ramach festiwalu zajęło tajwańskie kino wuxia – epickie historie o honorowych wojownikach, wypełnione efektownymi scenami walk. Na wyprawę w świat wschodniej filozofii, pięknych krajobrazów i mistrzów miecza zaprosi widzów King Hu i jego "Dotyk zen", choreograficzny majstersztyk pełen wizualnej poezji, którą docenić można dzięki cyfrowej rekonstrukcji.
Mistrzem gatunków jest także bohater kolejnej retrospektywy: John Woo. Wyreżyserowane przez niego "Lepsze jutro" to okazja to zajrzenia w świat honorowych hongkońskich gangsterów. Fenomenalne kino akcji, pełne skrajnych emocji i efektownych strzelanin, które wywarło trwały wpływ na rozwój tego gatunku w Azji i Hollywood. Festiwalowe pokazy będą pierwszymi europejskimi seansami z odrestaurowanej cyfrowo kopii w jakości 4K.
Lepsze jutro, reż. John Woo
Zwieńczeniem pięciosmakowego przeglądu będą dwie specjalne noce: azjatycki piątek trzynastego z kinem grozy oraz szalony wieczór z wytwórnią Sushi Typhoon na zakończenie. Stylowe horrory z Tajlandii ("Złożone w ich ciele") i Korei ("Mój sąsiad zombie") dostarczą przerażająco mrocznych wrażeń – można liczyć na nawiedzenia i epidemię nieumarłych.
Z kolei japońska krwawa jatka w "Yakuza Weapon" i wyprawa do mrocznych zakątków psychopatycznego umysłu w "Cold Fish" zapewnią mocne przeżycia na zakończenie przeglądu.
Złożone w ich ciele, reż. Sophon Sakdaphisit
Kulinarną oprawę otwarcia festiwalu przygotuje restauracja Mahi Mahi Restaurant Thai Japan Grill. Na zamknięcie smaczną niespodziankę zaserwuje z kolei restauracja Fatboy Sushi. Sushi Corner ufundował również 5 zaproszeń na warsztaty sushi, które będą do wygrania na seansach od soboty do środy. W menu Sushi Corner znalazł się poświęcony Pięciu Smakom zestaw lunchowy.
Kalendarz projekcji:
- 13.11, piątek: Azjatycka noc grozy
Złożone w ich ciele (Swimmers), reż. Sophon Sakdaphisit, Tajlandia 2014, 115’
Mój sąsiad zombie (The Neighbor Zombie), reż. Hong Young-geun, Jang Youn-jung, Oh Young-doo, Ryoo Hoon, Korea Płd 2010, 89'
- 14.11, sobota: John Woo
Lepsze jutro (A Better Tomorrow), reż. John Woo, Hongkong 1986, 95’
- 15.11, niedziela: Kino japońskich reżyserek
Kot do wynajęcia (Rent-a-Cat), reż. Naoko Ogigami, Japonia 2012, 110
- 16.11, poniedziałek: Tajwańskie filmy wuxia
Dotyk zen (A Touch of Zen), reż. King Hu, Tajwan 1971, 179’
- 17.11, wtorek: Nowe Kino Azji
Ostatni akt (The Last Reel), reż. Kulikar Sotho, Kambodża 2015, 106
- 18.11, środa: Kino japońskich reżyserek
Tylko tam pada światło (The Light Shines Only There), reż. Mipo O, Japonia 2014, 134
- 19.11, czwartek: Sushi Typhoon
Yakuza Weapon, reż. Tak Sakaguchi, Yudai Yamaguchi, Japonia 2011, 106’
Cold Fish, reż. Sion Sono, Japonia 2010, 144'
Cold Fish, reż. Sion Sono