Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Szczegóły sekcji Kino japońskich reżyserek

26 października 2015
Kot do wynajęcia, reż. Naoko Ogigami

Podczas tegorocznych Pięciu Smaków koncentrujemy się na znakomitych filmach japońskich autorek. Dzisiaj prezentujemy wszystkie tytuły sekcji.

Japońskie reżyserki doprowadziły do rewolucji w kinematografii swojej ojczyzny, wprowadzając na ekrany nowe tematy i prezentując świeże spojrzenie na życie w Kraju Kwitnącej Wiśni. Pokaz ich prac na tegorocznych Pięciu Smakach będzie pierwszym tak szerokim przeglądem tych filmów w Polsce. Dodatkowo uświetni go wizyta Miwy Nishikawy, autorki dwóch filmów z programu.

Sekcji towarzyszyć będzie cykl wykładów "Kobiety i feminizm w Azji" w ramach Akademii Azjatyckiej. Odbywać się one będą w trakcie festiwalu w Muzeum Azji i Pacyfiku.

 

Oto osiem filmów sekcji Kino japońskich reżyserek:

Marzenia na sprzedaż (reż. Miwa Nishikawa)

Młode, zgodne małżeństwo prowadzi wspólnie restaurację. Na skutek nieszczęśliwego wypadku wybucha w niej pożar. Tracą wszystko. Próbują stanąć na nogi i zacząć od nowa, ale przytłoczony okolicznościami mąż pozwala sobie na noc z inną kobietą. Żona nie jest z tych, które wybaczają łatwo, jej sposób na zemstę jest jednak dość zaskakujący.

Przewrotny scenariusz Nishikawy to z jednej strony gra z konwencją popularnego w Japonii kina kulinarnego, z drugiej – wnikliwy, błyskotliwy psychologiczny dramat.

Marzenia na sprzedaż
Marzenia na sprzedaż, reż. Miwa Nishikawa

Panie doktorze (reż. Miwa Nishikawa)

Dynamiczna historia, pełna humorystycznych akcentów, na pierwszy rzut oka będąca pełną ciepła komedią o mieszczuchu patrzącym z zachwytem i zadziwieniem na prowincjonalną rzeczywistość.

Małe, otoczone rozległymi polami miasteczko na japońskiej prowincji. Keisuke, student medycyny, przyjeżdża na staż do lokalnego lekarza, niesiony młodzieńczym optymizmem i wiarą w lekarskie powołanie, którego nie dostrzega w wielkomiejskich szpitalach-molochach. Choć jego entuzjazm można nazwać naiwnym, rzeczywiście znajduje na miejscu doktora oddanego pacjentom, dobrze rozumiejącego skomplikowane relacje między ciałem a psychiką. Jego praca jest jednak trudniejsza i bardziej żmudna niż przypuszczał Keisuke. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzą bardziej poważne zabiegi, z którymi starszy pan chyba trochę sobie nie radzi. Wszystko robi się jeszcze bardziej skomplikowane, gdy pewnego dnia doktor znika bez śladu, a śledztwo przynosi więcej pytań niż odpowiedzi.

 

Miwa Nishikawa gościem specjalnym festiwalu

Miwa Nishikawa, reżyserka "Marzeń na sprzedaż" i "Panie doktorze" będzie gościem specjalnym festiwalu. Reżyserka i pisarka, autorka przewrotnych i błyskotliwych scenariuszy, karierę zaczynała jako asystentka Hirokazu Koreedy. Uznawana za spadkobierczynię humanistycznego nurtu japońskiej kinematografii i mistrzów takich jak Yasuhiro Ozu czy Mikio Naruse. Laureatka wielu prestiżowych nagród – między innymi Japońskiej Akademii, krytyków Kinema Junpo i Mainichi Shinbun oraz Blue Ribbon Award, a także laurów za scenariusz i reżyserię na festiwalu w Jokohamie.

Miwa Nishikawa
Miwa Nishikawa

0,5 mm (reż. Momoko Ando)

Sawa zajmuje się zawodowo opieką nad starszymi osobami, choć jej podejście może wydawać się nieco niekonwencjonalne. Kiedy zatrudniająca ją agencja odkrywa naruszenie regulaminu, dziewczyna traci pracę i rozpoczyna działalność na własną rękę, znajdując klientów w najbardziej nieoczekiwanych miejscach. Bezpośredni sposób bycia i silny charakter nie ułatwiają jej życia, ale pozwalają nawiązywać bliskie i autentyczne relacje z podopiecznymi, którym także daleko do stereotypowych poczciwych staruszków...

 

Dziewczyna z milionem (reż. Yuki Tanada)

Suzuko ma w życiu pod górkę. Nie może znaleźć porządnej pracy, rodzice, u których wciąż mieszka, każą płacić sobie czynsz, a superzdolny młodszy brat ciągle jej dokucza. Na domiar złego koleżanka, z którą chce wynająć mieszkanie, wystawia ją do wiatru, a jej były chłopak oskarża Suzuko o kradzież. Dziewczyna trafia do więzienia, ale po wyjściu z niego postanawia wszystko zmienić. By osiągnąć prawdziwą niezależność, rusza w drogę, stawiając sobie jeden cel: za każdym razem, gdy zaoszczędzi milion jenów, zmieni miejsce pobytu.

Dziewczyna z milionem
Dziewczyna z milionem, reż. Yuki Tanada

 

Kot do wynajęcia (reż. Naoko Ogigami)

Kolorowo ubrana Sayoko ma dar do zaprzyjaźniania się z kotami. Z ludźmi idzie jej trochę gorzej. Pewnego dnia wpada na pomysł, by wypożyczać garnące się do niej puchate przybłędy osobom, którym coś leży na sercu. Nie każdy jednak nadaje się na kociego opiekuna, więc kandydaci muszą przejść specjalną procedurę kwalifikacyjną...

Pełen ciepłych kolorów, barwnych postaci i kociego mruczenia film to przyjemna, a zarazem bardzo inteligentna opowieść o oryginalnym sposobie na życie.

 

Okulary (reż. Naoko Ogigami)

Taeko pojawia się w małym pensjonacie na jednej z wysp Okinawy. Szuka wypoczynku i samotności. Okazuje się jednak, że nie może liczyć na dyskretną i sprawną obsługę. Lokalna społeczność ma swoje – nieco dziwaczne – obyczaje, do których chcąc nie chcąc musi się dostosować. Dystans wobec innych nie jest tu najbardziej pożądaną cechą. Jak z zakłopotaniem konstatuje gospodarz, na wyspie nie ma też zupełnie nic do zwiedzania. Jest za to surowa przyroda, puste plaże i bardzo turkusowe morze.

Urocza i zaskakująco sugestywna opowieść o nauce patrzenia na morze, smakowania lodów i zaletach porannej gimnastyki.

Okulary
Okulary, reż. Naoko Ogigami

 

Tylko tam pada światło (reż. Mipo O)

Mężczyzna z przeszłością, dziewczyna po przejściach spotykają się na niepięknych przedmieściach miasta Hakodate na Hokkaido. Ona ma na utrzymaniu chorego ojca, opiekującą się nim matkę i brata a zwolnieniu warunkowym. On odprawę z pracy w kamieniołomie przepuszcza w zakurzonym salonie pachinko, starając się zapomnieć o pewnym wypadku. Łączy ich zbudowana na trudnych doświadczeniach dojrzałość, determinacja i przenikliwe, trzeźwe spojrzenie na świat.

Niezależne kino najwyższej klasy, które uczyniło z reżyserki nadzieję japońskiej kinematografii.

 

Nie ma się czego bać (reż. Hisako Matsui)

Dokument pokazujący historię pionierek powojennego ruchu feministycznego w Japonii. Hisako Matsui, reżyserka i producentka, rozmawia ze swoimi rówieśniczkami, które w burzliwych latach 60. i 70. wychodziły na ulicę i walczyły o prawa kobiet. Wśród bohaterek znalazły się między innymi socjolożka Ueno Chizuko, która otwierała w Japonii pierwsze gender studies czy aktywistka Mitsu Tanaka, autorka jednego z najważniejszych feministycznych manifestów.

Wstęp na projekcję jest bezpłatny.

 

Tylko tam pada światło
Tylko tam pada światło, reż. Mipo O

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.