Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Ostatnie dni z Azjatyckim Kinem Drogi!

26 sierpnia 2021

Koniec wakacji z czarnym humorem czy zanurzoną we mgle nostalgią? Ostatnie dni sierpnia to doskonały moment na zatopienie się w fascynujących kadrach azjatyckiego kina.

W programie znalazły się dzieła uznanych mistrzów, takich jak legendarny twórca kina akcji Johnnie To, autor unikalnych buddyjskich fabuł Khyentse Norbu czy operator i reżyser Chung Mong-hong, potrafiący w fenomenalny sposób wydobyć piękno z rozległych tajwańskich krajobrazów.

Jeszcze do środy 1 września na platformie VOD Pięć Smaków w Domu można spotkać rzucających cięte riposty gangsterów z Tajwanu, bhutańskich wędrowców przemierzających himalajskie szlaki i bohaterów szukających nowego miejsca w życiu na japońskim wybrzeżu, w zaułkach Bangkoku czy na tajskiej prowincji. Siedem prezentowanych w programie filmów porusza całą paletę emocjonalnych tonów, zapraszając widzów w podróż, która przynosi ukojenie, albo przeciwnie - wyrzuca z utartych torów, prowadząc w nowe, fascynujące obszary.

Uwaga! Sprzedaż kończy się 1 września, jednak zawsze jest 7 dni na obejrzenie filmu, także jeśli rozpoczyna się go oglądać w ostatniej chwili. Np. film “Podróżnicy i magowie” jest dostępny do 1 września, 23:59 - tylko do tego momentu możesz kupić dostęp do filmu i rozpocząć jego oglądanie (naciskając przycisk “Oglądaj”).

Oglądanie możesz przerwać - pozostaje wówczas 7 dni na dokończenie filmu, czyli nawet do 8 września 23:59.

Oglądaj Azjatyckie Kino Drogi

Zapraszamy do zapoznania się z dodatkowymi materiałami, które podpowiedzą, co wybrać na ostatnie sierpniowe seanse!

Pop Aye, reż. Kirsten Tan, Tajlandia, Singapur 2017

Rozmowy

Jak pracować ze słoniem na planie filmowym? Jak zmienia się pejzaż współczesnej Tajlandii? Jak młoda reżyserka stworzyła postać architekta mierzącego się z kryzysem wieku średniego? 

Wywiad z Kirsten Tan, reżyserką filmu "Pop Aye"

Wielcy operatorzy azjatyckiego kina to grupa zdecydowanie zbyt słabo reprezentowana, jeśli chodzi o obecność w mediach i filmoznawczych tekstach. Na czym polegała ich rola w tworzeniu unikatowego stylu mistrzów, z którymi współpracowali - takich jak Hou Hsiao-hsien, Johnnie To czy Wong Kar-wai? Gdzie szukać źródeł ich inspiracji - i jakie jest wśród nich miejsce klasycznej sztuki i filozoficznych koncepcji relacji człowieka z otoczeniem? Na co warto zwrócić uwagę, przyglądając się krajobrazom, przemierzanym przez bohaterów filmów?

Podkast: Kino drogi, kino obrazu. Azja w obiektywie mistrzów

Dlaczego hongkońscy gangsterzy Johnniego To trafili do Makau? Od jakich wzorców kobiecości ucieka w Japonii "Dziewczyna z milionem"? Czy film może pokazać, jak pachną ulice Bangkoku?

Rozmowa o Azjatyckim Kinie Drogi w Radiu Wrocław

Dziewczyna z milionem, reż. Yuki Tanada, Japonia 2008

Media o Azjatyckim Kinie Drogi

"Azjatyckie kino drogi" to siedem filmowych opowieści – słodko-gorzkich, melancholijnych, a także wypełnionych przemocą i czarnym humorem. Odsłaniają oblicza pełnego kontrastów kontynentu, pozwalając spojrzeć daleko poza pocztówkowe kadry i karty większości przewodników.

Piotr Guszkowski, Himalajskie bezkresy i grzeszne uciechy Bangkoku. Wciśnij "play" i wyrusz w podróż, Gazeta Wyborcza

Chung Mong-hong, którego zaprezentowane przed dwoma latami "A Sun" znalazło się na oscarowej shortliście, udowodnił w "Szerokiej drodze", że nieobce mu sprawne przenikanie między gatunkami i igranie z pozornie oklepanymi konwencjami. (...) "Szerokiej drogi", w którym klimat czarnej komedii spotyka gangsterskie porachunki, to dalekowschodnia wariacja na temat "Drive", obok której nie można przejść obojętnie.

Stanisław Bryś, Komu w drogę, temu Pięć Smaków w Domu. Podróż przez Azję w nowym cyklu serwisu, Papaya.Rocks

"Dziewczyna z milionem" to opowieść o Suzuko - młodej, wrażliwej dziewczynie, w którą wciela się zdolna japońska aktorka Yu Aoi ("Bezimienne ptaki", "Wyprawa na brzeg", "Wampir"). Yu doskonale sportretowała swoją bohaterkę - z jednej strony zagubioną, wciąż przed czymś uciekającą, z drugiej - pewną siebie i otwartą na świat.

Joanna Adamiak, Dziewczyna z milionem, fdb

Hipnotyzujące kino drogi z pięknymi krajobrazami, wszechobecną symboliką, a także odkrywaniem na nowo Chin, jakich być może nie znaliśmy jeszcze wcześniej. Film wprowadza widza w kontemplacyjny nastrój, niczym seans medytacyjny, skłaniając do refleksji nad własną tożsamością, historią i przemijaniem.

Joanna Adamiak, Rzeka czasu, fdb

"Podróżnicy i magowie" to uniwersalne kino drogi, skłaniające widza do refleksji nad tym, czego tak naprawdę potrzebuje od życia - czy szczęście zależy od miejsca, w którym się znajdujemy, czy może jest niezależne od czynników zewnętrznych, bo jest w nas samych?

Joanna Adamiak, Podróżnicy i magowie, fdb

Całość nierzadko zaczyna naprawdę przypominać western i to jeszcze taki okraszony sznytem Tarantino, a szczególnie w cudownej sekwencji końcowej. (...) "Wygnani" to prawdziwa kopalnia kreatywnych pomysłów Johnniego To, który pokazuje, że do stworzenia nieoczywistego widowiska nie potrzeba ogromnych budżetów.

Mateusz Chrzczonowski, Wygnani. Kino gangsterskie z Hongkongu w najlepszej formie, Popkulturowcy.pl

"Szerokiej drogi" to ciekawy i nieoczywisty film, który można nazwać gangsterskim, choć ten w żadnym wypadku nim nie jest. To przede wszystkim tytuł o zaskakującej relacji dwójki bohaterów z trudną przeszłością, których połączyła nietypowa podróż przez Tajwan. Bardzo przyjemny seans.

Mateusz Chrzczonowski, Szerokiej drogi. Taksówką przez Tajwan, Popkulturowcy.pl

Szerokiej drogi, reż. Chung Mong-hong, Tajwan 2016

Filmy przeglądu 

 

Jak oglądać?

Filmy są dostępne bezpośrednio na stronie piecsmakow.pl/wdomu do środy 1 września do 23:59.

Prezentowane są z polskimi i angielskimi napisami, a ich dostępność ograniczona jest do terytorium Polski. Wszystkie opatrzone są prelekcjami ekspertów Pięciu Smaków.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wyświetlania filmów i zasad działania platformy można znaleźć na stronie w zakładce jak oglądać.

Ceny dostępów:

  • Karnet na przegląd filmów Azjatyckie kino drogi (7 filmów) – 70 pln
  • Dostęp do pojedynczego filmu w ramach przeglądu – 20 pln
  • Dostęp do wybranego filmu ze stałego repertuaru – 15 pln  
Kup karnety i dostępy

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.