Nowe Kino Azji - filmy z Singapuru, Tajlandii i Wietnamu
W konkursowej sekcji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków znalazł się m.in. "Ilo Ilo", który jest singapurskim kandytatem do Oscara w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny.
"Ilo, Ilo" (reż. Anthony Chen, 2013), historia relacji singapurskiej rodziny z nowo przybyłą do ich kraju filipińską służącą. Akcja filmu osadzona jest w 1997, kiedy rozpoczyna się azjatycki kryzys finansowy. Specjalna więź, jaka tworzy się między obcą kobietą a problematycznym dzieckiem, zaczyna funkcjonować się w zupełnie nowym kontekście. Film był przebojem międzynarodowych festiwali filmowych - otrzymał Złotą Kamerę w Cannes, był również nominowany do UK Film Talent Award podczas Londyńskiego Festiwalu Filmowego.
Kolejny tytuł sekcji Nowe Kino Azji to "36" (reż. Nawapol Thamrongrattanarit, 2013), produkcja z Tajlandii i odkrycie tegorocznego festiwalu w Rotterdamie. To opowieść o kruchej miłości i cyfrowej pamięci zapisanych na utraconym zdjęciu. Film składa się z 36 statycznych ujęć, czyli dokładnie takiej samej liczby klatek, ile zawiera tradycyjny film w analogowych aparatach.
"Homostratus" (reż. Siu Pham, 2013) w programie Pięciu Smaków reprezentuje Wietnam. Akcja tego filmu rozgrywa się w dynamicznie rozwijającym się mieście. W jego centrum znajduje się wyjątkowy wieżowiec, symbol bogactwa i sukcesu. Na ulicach kłębią się mieszkańcy, w nieustannym w dążeniu z miejsca na miejsce. Prosta historia mężczyzny oraz jego nastoletniego syna staje się przyczynkiem do alegorycznej opowieści, pełnej absurdu i kuriozalnej poetyki miejskiego życia.
Oprócz wymienionych tytuów, w Nowym Kinie Azji znalazły się również filmy:
- "Biedni ludzie" (reż. Midi Z, Tajwan/Birma 2012) - historia nielegalnych birmańskich imigrantów w Tajlandii, których głównym zajęciem jest przemyt narkotyków i handel ludźmi.
- "Jiseul" (reż. O Muel, Korea Południowa 2012) - wysmakowana wizualnie opowieść o walce mieszkańców koreańskiej wyspy z brutalnością wojska, oparta na tragicznych wydarzeniach, które rozegrały się podczas Powstania Czedżu w 1948 roku.
- "Wilgotne sny" (reż. Lina Yang, Chiny/Hongkong 2013) - portret chińskiej rodziny, obrazujący patriarchalne stosunki w społeczeństwie współczesnych Chin.
- "Z tobą, bez ciebie" (reż. Prasanna Vithanage, Sri Lanka 2013) - inspirowana opowiadaniem Dostojewskiego historia trudnego uczucia łączącego Tamilkę i buddystę w powojennej Sri Lance.