Kolejny atrakcyjny dzień na Pięciu Smakach
We wtorek zapraszamy na kolejne festiwalowe seanse oraz na spotkania z japońską reżyserką Miwą Nishikawą i młodymi hongkońskimi filmowcami.
Oto przegląd wybranych wydarzeń szóstego dnia Pięciu Smaków:
KOBIECA NOWA FALA: REŻYSERKI WE WSPÓŁCZESNYM KINIE JAPOŃSKIM - WYKŁAD JAGODY MURCZYŃSKIEJ
15:00 Muzeum Azji i Pacyfiku (ul. Solec 24)
XXI wiek to czas, kiedy w Japonii do głosu dochodzi coraz więcej artystek, reżyserek, autorek. Ich twórczość przestaje być zjawiskiem niszowym – kobiety są obecne i w kinie niezależnym i w komercyjnym, tworzą popularne mangi i awangardową sztukę. Wykład będzie prezentacją drogi twórczej bohaterek tegorocznej pięciosmakowej retrospektywy, a także innych profesjonalistek z ich pokolenia, zmieniających oblicze współczesnej kultury japońskiej.
Jagoda Murczyńska - kulturoznawczyni, psycholożka. Współorganizatorka festiwalu kina Azji Pięć Smaków.
0,5 mm, reż. Momoko Ando (sekcja Kino japońskich reżyserek)
HARD BOILED. DZIECI TRIADY, REŻ. JOHN WOO
17:45 Kinoteka (Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1)
Ostatnie hongkońskie dzieło Johna Woo przed przeprowadzką do Fabryki Snów uchodzi za portfolio jego możliwości i jest ostatecznym głosem w dziedzinie "analogowego" kina sensacyjnego. Ten film to od pierwszej do ostatniej minuty wybuchowy spektakl napędzany czystą adrenaliną.
Chow Yun-fat po raz pierwszy gra u Johna Woo stróża prawa - Tequilę. Aby rozpracować potężną organizację przestępczą, łączy on siły z Alanem, policjantem pracującym pod przykrywką w szeregach triady. Ich praca daleka jest od policyjnej rutyny – to następujące jedna po drugiej, efektowne konfrontacje z dziesiątkami przeciwników, będące zapierającym dech baletem śmierci i zniszczenia.
Ekscytujące zwieńczenie nurtu heroic bloodshed i godne podsumowanie najważniejszego okresu w historii hongkońskiego kina.
Hard Boiled. Dzieci triady, reż. John Woo
SITI, KOBIETA Z WYSP, REŻ. EDDIE CAHYONO
18:00 Kino Muranów (ul. Generała Władysława Andersa 5)
Siti jest młodą matką, w ciągu dnia pracuje na wybrzeżu, sprzedając przekąski ludziom wypoczywającym na plaży. Wieczorami zarabia w lokalnym klubie karaoke. Ma na utrzymaniu synka i męża, sparaliżowanego po wypadku na łodzi, który w dodatku uparcie milczy, urażony sposobem, w jaki żona zdobywa środki do życia. Bohaterka nie daje się jednak wpisać w rolę ofiary: to nadal energiczna, pełna życia kobieta, która walczy z przeciwnościami na własnych warunkach. Uniwersalna historia o emancypacji i walce o siebie, o roli bliskości i wsparcia, które może przyjść z nieoczekiwanej strony.
Szczególną uwagę zwraca przekonujące, wyważone aktorstwo, zwłaszcza wcielającej się w główną rolę debiutantki, Sekar Sari oraz pełnego uroku Bintanga Widodo, grającego jej synka.
HONGKONG FRESH WAVE I SPOTKANIE Z MŁODYMI FILMOWCAMI Z HONGKONGU
20:00 Klub Festiwalowy Pies Czy Suka (ul. Szpitalna 8a)
Zestaw tegorocznych najlepszych krótkich metraży najmłodszego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu Fresh Wave. Jest to program realizowany od 2005 roku pod patronatem Johnniego To i Hong Kong Arts Development Council, w ramach którego wybrane spośród zgłoszeń propozycje otrzymują dofinansowanie i opiekę mistrzowską. Wśród filmów pokazywanych na 9. Pięciu Smakach znajduje się oryginalne i porywające kino gatunkowe, ale też historie związane z bieżącymi społecznymi problemami.
Wstęp wolny.
MARZENIA NA SPRZEDAŻ, REŻ. MIWA NISHIKAWA
20:30 Kino Muranów (ul. Generała Władysława Andersa 5)
Młode, zgodne małżeństwo prowadzi wspólnie restaurację. Na skutek nieszczęśliwego wypadku wybucha w niej pożar. Tracą wszystko. Próbują stanąć na nogi i zacząć od nowa, ale przytłoczony okolicznościami mąż pozwala sobie na noc z inną kobietą. Żona nie jest z tych, które wybaczają łatwo, jej sposób na zemstę jest jednak dość zaskakujący.
Przewrotny scenariusz Nishikawy to z jednej strony gra z konwencją popularnego w Japonii kina kulinarnego, z drugiej – wnikliwy, błyskotliwy psychologiczny dramat.
Po filmie odbędzie się spotkanie z reżyserką filmu, Miwą Nishikawą.
Marzenia na sprzedaż, reż. Miwa Nishikawa