Kolejne tytuły konkursowej sekcji Nowe Kino Azji
Filmowa Daleka Azja to fascynujące pomysły, ważne tematy społeczne oraz niezwykła wrażliwość wizualna. Dowodem na to filmy z konkursowej sekcji festiwalu.
Nowe Kino Azji to najważniejsza sekcja festiwalu. Komponowana jest przez cały rok, w celu stworzenia reprezentatywnej panoramy kina Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Trafiają do niej najciekawsze dzieła kina autorskiego, realizowane przez nowe nazwiska i wschodzące gwiazdy, filmy nagradzane na lokalnych azjatyckich festiwalach, a także te, które zdążyły już odnieść sukces międzynarodowy. Efektem jest zestawienie dziesięciu innowacyjnych i niebanalnych obrazów, będących istotnym głosem w kwestii kondycji Dalekiego Wschodu.
Jest to jednocześnie sekcja konkursowa - wyboru najlepszego filmu 8. edycji Pięciu Smaków dokona People's Jury, złożone z 11 młodych pasjonatów kina azjatyckiego.
Oto trzy różne spojrzenia na Azję:
Wietnam: "2030: Woda" (Nuoc 2030, reż. Nghiem-Minh Nguyen-Vo)
Jest rok 2030. W wyniku zmiany klimatu południowy Wietnam znalazł się pod wodą, a większość mieszkańców została ewakuowana. Sao i jej mąż Thi nie chcą opuścić swojej zatopionej ziemi, próbują przeżyć, korzystając z kurczących się morskich zasobów. Kiedy Thi zostaje zamordowany, Sao postanawia rozwikłać zagadkę jego śmierci. Trop prowadzi do jednej z pływających farm, prowadzącej tajemnicze badania, przy których pracuje dawna miłość Sao. Kameralność dramatu toczącego się pomiędzy trzema postaciami kontrastuje z tłem w postaci rozległych, pełnych mocy morskich panoram. "2030: Woda" to ważne przesłanie zamknięte w niezwykłej formie, połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem. Reżyser, którego debiutanckiego "Poganiacza bawołów" prezentowaliśmy na 2. edycji Pięciu Smaków, będzie w tym roku gościem festiwalu.
Filipiny: "Metamorfoza" (Quick change, reż. eduardo roy)
Almodóvarowska, przewrotna opowieść o kosmetyczce, wykonującej nielegalne zabiegi drobnej chirurgii plastycznej w środowisku filipińskich drag queens.
W świecie konkursów piękności, gdzie uroda jest nie tylko estetycznym ideałem, ale też bardzo realnym sposobem na zdobycie środków do życia i społecznego szacunku, za doskonałe rysy twarzy można oddać wszystko. Barwna i przejmująca historia, łącząca wątek kryminalny z wnikliwą obserwacją obyczajową jest trafnym komentarzem na temat absurdów współczesnej globalnej kultury i jej obsesyjnego zainteresowania wyglądem. Reżyser filmu, Eduardo Roy, również będzie naszych gościem.
Metamorfoza, reż. Eduardo Roy
indie: "proces" (court, reż. Chaitanya Tamhane)
Dramat sądowy będący analizą nie tyle winy i kary, ile ułomnego wymiaru sprawiedliwości dzisiejszego Mumbaju. Gdy umiera czyściciel ścieków, przed sądem staje lokalny śpiewak i aktywista – to pod wpływem jednej z pieśni mężczyzna miał odebrać sobie życie. W powolnym tempie, dyktowanym zarówno specyficznymi praktykami policji oraz sądu, jak i rytmem życia miasta, narasta absurd, którego nie powstydziłby się sam Kafka. Tamhane starannie buduje przenikliwy obraz (nie)sprawiedliwości, ograniczeń wolności słowa i praw człowieka, nienachalnie poruszając także tematy różnic kulturowych, religijnych, językowych oraz kolonialnej przeszłości Indii. Zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji.
Proces, reż. Chaitanya Tamhane
Przypominamy również tytuły, których prezentowaliśmy już wcześniej:
Tajwan: "Drzwi" (Exit, reż. Chienn Hsiang) - zwycięzca tegorocznego Taipei Film Festival. Subtelny portret trzech pokoleń kobiet ujęty w społeczny oraz ekonomiczny kontekst współczesnego Tajwanu. W roli głównej Chen Shiang-chyi, znana z filmów Tsai Ming-lianga. Reżyser będzie gościem festiwalu.
Birma: "Biała śmierć" (Ice Poison, reż. Midi Z) - realistyczny obraz Birmy. Portret dwójki młodych bohaterów, starających się znaleźć sposób na życie w miejscu, które, wydawałoby się, nie daje żadnej nadziei na przyszłość. Reprezentant Tajwanu w wyścigu po Oscary 2014.
Japonia: "Ciebie chcę" (Be my Baby, reż. Hitoshi One) - Opowieść o grupie młodych ludzi zaliczających się do dokyun – pozbawionych ambicji i niedoedukowanych młodych dorosłych, obsesyjnie zainteresowanych swoim wyglądem i niezbyt wyrafinowanymi rozrywkami.
Japonia: "R100" (reż. Hitoshi Matsumoto) - Dziwny, szalony meta-film, którego akcja wiedzie w bardzo zaskakujące i perwersyjne rejony wyobraźni reżysera.
Wszystkie 10 tytułów sekcji zaprezentujemy wraz z kompletnym programem festiwalu we wtorek, 21 października.
R100, reż. Hitoshi Matsumoto