Pięć Smaków w Domu
Aktualności festiwalowe

Prosto z Tajpej: tajwańskie filmy na 8. edycji festiwalu

17 lipca 2014
Exit, reż. Chienn Hsiang

W stolicy Tajwanu kończy się właśnie Taipei Film Festival. Prosto stamtąd ujawniamy tytuły trzech tajwańskich obrazów, które znajdą się w programie 8. edycji Pięciu Smaków. Będą to polskie premiery tych filmów.

ICE POISON (2014, reż. Midi Z)

Pokazywany na festiwalach w Berlinie i Hongkongu, nagrodzony w Edynburgu film birmańskiego reżysera, zaprzyjaźnionego z Pięcioma Smakami (pokazywał w Warszawie "Powrót do Birmy" i "Biednych ludzi"), uznany przez krytyków za jego najbardziej dojrzałe dzieło. Midi Z. pokazuje realistyczny obraz swojej ojczyzny, prostymi środkami kreśląc portret dwójki młodych bohaterów, starających się znaleźć sposób na życie w miejscu, które, wydawałoby się, nie daje żadnej nadziei na przyszłość. Syn ubogiego rolnika, chcąc uniknąć pracy w kopalni, bez większego powodzenia próbuje zarabiać jako taksówkarz. Z jego usług korzysta Sanmei, której udało się powrócić na pogrzeb dziadka z Chin, gdzie, oszukana przez pośredników pracy, została zmuszona do małżeństwa. W innym świecie ich spotkanie mogłoby stać się początkiem romantycznej historii - tu jednak miejsce sentymentów zajął chłodny pragmatyzm.
"Oryginalny tytuł filmu to "Bing du" - bing to lód czyli narkotyk", mówi Midi Z. "Narkotyki są w Birmie zabronione, co nie zmienia faktu, że jest ich tam dużo. Ubodzy ludzie uprawiają mak i wytwarzają nielegalne substancje; w ten sposób zarabiają. Inspiracja była historia moich przyjaciół z dzieciństwa, którzy najpierw zaczęli sprzedawać narkotyki do Chin, a później zaczęli je także brać."

Ice Poison, reż. Midi Z


Ekipa "Ice Poison" pozdrawia Pięciu Smaków z Tajpej:

 

EXIT (2014, reż. Chienn Hsiang)

W swoim kinowym debiucie Chienn Hsiang kreśli subtelny portret trzech pokoleń kobiet. Centralną postacią jest 45-letnia Ling (Chen Shiang-chyi, znana z filmów Tsaia Minga-lianga), która w milczeniu mierzy się z przytłaczającą ją rzeczywistością: samotnością, menopauzą, utratą pracy, obowiązkami wobec chorej teściowej, rozluźnieniem więzi z córką. Podczas odwiedzin w szpitalu u teściowej, dyskretnie obserwuje leżącego w tej samej sali ciężko rannego mężczyznę, a z czasem zaczyna się nim również opiekować.
"Pewnego wyjątkowo upalego dnia spotkałem w autobusie kobietę, która ubrana była w ciepłą kurtkę. Jej puste spojrzenie nie wyrażało niczego, ale patrząc na jej twarz mogłem się domyślić, że 20 lat wcześniej była piękną kobietą. Pomyślałem, że na pewno wciąż tkwi w niej młoda osoba i zacząłem się zastanawiać nad jej przeszłością", opowiada o genezie filmu Chienn Hsiang. W "Exit" komentuje on jednak nie tylko społeczny i kulturowy kontekst, w którym funkcjonują kobiety takie jak Ling, ale również zmiany ekonomiczne, zachodzące w tajwańskim społeczeństwie po zacieśnieniu współpracy gospodarczej między Tajwanem i Chinami.
"W Azji po ślubie to mężczyźni kontrolują sytuację. Obecnie wielu z nich wyjeżdża z Tajwanu do Chin w poszukiwaniu pracy, rynek jest tam większy. Kobiety w moim wieku zostają w domu, nawet jeżeli ich mężowie wyjechali, a dzieci są już dorosłe. Wciąż bowiem poddane są władzy małżonka i presji norm społecznych. A ja uważam, że to własnie ten moment życia, kiedy ich wewnętrzne potrzeby i marzenia mogłyby się zrealizować", mówi reżyser.

Wywiad z Chiennem Hsiangiem
Wywiad z Chen Shaing-chyi

SOUL (2013, reż. Chung Mong-hong)

Psychologiczny thriller spod ręki reżysera "Czwartego portretu" (filmu zamknięcia 6. edycji Pięciu Smaków), łączy kino autorskie z konwencjami gatunkowymi. Główny bohater, Chuan, traci nagle przytomność. Koledzy z pracy prosto ze szpitala odwożą go do mieszkającego na odludziu ojca. Okazuje się jednak, że ciało mężczyzny zostało przejęte przez kogoś innego. Mgliste, deszczowe lasy tajwańskiej prowincji stają się sceną drastycznych wydarzeń. Znajoma konwencja przybiera w "Soul" intrygującą formę: groza splata się z czarnym humorem, a niewyjaśnione zjawiska to pretekst dla analizy ojcowsko-synowskich relacji. Im mniej wie się o tym filmie przed projekcją, tym lepiej!


Soul, reż. Chung Mong-hong

Współpraca między Festiwalem Filmowym Pięć Smaków a Tajwanem trwa od kilku lat i konsekwentnie się zacieśnia; w Warszawie pokazywane są co roku najciekawsze produkcje z tego kraju. Podczas piątej edycji festiwalu Tajwanowi poświęcona była sekcja Focus, przez dwa kolejne lata festiwal pokazywał dzieła wybitnych tajwańskich twórców nowofalowych (m.in. Anga Lee, Hou Hsiao-hsiena czy Sylvii Chang) z taśm 16 mm.

Polskie akcenty pojawiły się również w Azji. Podczas tegorocznego Taipei Film Festival pokazanych zostało ponad 30 polskich filmów - zarówno najnowszych jak i klasycznych. Projekt "City in Focus: Warsaw" został przygotowany przy współpracy z Festiwalem Filmowym Pięć Smaków oraz Instytutem Adama Mickiewicza.

8. edycja Festiwalu Filmowego Pięć Smaków odbędzie się między 12 a 20 listopada 2014 roku w Warszawie.


Wśród propozycji programowych znajdą się m.in. filmy młodych twórców, włączone w konkursową sekcję Nowe Kino Azji, sekcja Queer Azja oraz kino gatunkowe, które w tym roku reprezentuje kino grozy i azjatyckie westerny.

zobacz także

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.