Boluomi
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Opis filmu
Nikt do końca nie jest w stanie uciec od swojej historii rodzinnej, nawet jeśli w grę wchodzi emigracja. Przeszłość jest bagażem, z którym podróżuje się na stałe, a ciężar relacji między rodzicami i dziećmi to ten, który zniewala najbardziej. Twórcy "Boluomi" snują opowieść, splatając dwa wątki rozgrywające się w odstępie ponad 60 lat. We współczesnym Kaohsiung, drugim co do wielkości mieście na Tajwanie, młody Malezyjczyk chińskiego pochodzenia, Wu Yi-fan, studiuje rolnictwo i dorabia w restauracji, próbując przystosować się do nowej rzeczywistości. W nowym miejscu spotyka Lailę, młodą sprzątaczkę z Filipin.
W retrospekcjach poznajemy przeszłość jego rodziny: ojciec Wu Yi-fana urodził się w latach 50. w dżungli, podobnie jak wiele innych dzieci, których rodzice walczyli z Brytyjczykami w wojnie partyzanckiej o niepodległość kraju.
Lau Kek-Huat i Vera Chen umiejętnie poruszają się pomiędzy dwoma wątkami. Chociaż ojciec i syn dzielą ze sobą tylko jedną scenę, jej ładunek emocjonalny i symbolizm sprawia, że ich skomplikowana relacja, pełna wyrzutów, pogardy oraz niewypowiedzianej miłości, stanowi oś filmu. Twórcy skupiają się również na szerszym kontekście migracji zarobkowej na Tajwan, kraju trudnym do sklasyfikowania, położonym między Globalną Północą i Południem. Doświadczenie migracyjne boleśnie ujawnia nierówny podział dóbr i przywilejów, klasowość społeczeństwa, które jednych przyjezdnych naznacza jako tymczasową tanią siłę roboczą, a innych jako kapitał intelektualny i cenny nabytek. Pokazując relację Laili i Wu Yi-fana twórcy zarysowują możliwość stworzenia wspólnoty migrantów: wielonarodowość i multietniczność mogłaby stanowić wewnętrzną siłę i alternatywę dla izolacji lub dusznego środowiska diasporycznego. W "Boluomi" rekonstrukcja historii jednostki i znalezienie poczucia przynależności w nowym miejscu są możliwe tylko poza przestrzenią miejską, w kontakcie z naturą, która w tajemniczy sposób daje dostęp do pamięci zbiorowej.
tekst:
Maja Korbecka
Lau Kek Huat
Urodził się w 1979 roku w Sitiawan w północno-zachodniej Malezji. Z uwagi na trudną sytuację finansową swojej rodziny początkowo planował, że po ukończeniu szkoły średniej zostanie pracownikiem fabryki. Dzięki pożyczce studenckiej zdobył licencjat na kierunku zarządzania i biznesu na National University of Singapore i po ukończeniu studiów pracował jako nauczyciel chińskiego w szkole podstawowej. W wieku 27 lat wyjechał do Tajpej, by kontynuować naukę na wydziale sztuki filmowej National Taiwan University of Arts. W swoich pracach krótkometrażowych często przedstawia środowisko migrantów zarobkowych przybywających na Tajwan z krajów Azji Południowo-Wschodniej. W pełnometrażowym debiucie dokumentalnym, "Absent Without Leave", przedstawia swoją własną historię rodzinną, skupiając się na tajemniczej postaci dziadka - członka Malajskiej Partii Komunistycznej zabitego podczas powstania malajskiego (1948-1960), skierowanego przeciwko brytyjskim władzom kolonialnym. Sukces "Absent Without Leave" i "Boluomi" stawia Lau Kek Huata obok Midiego Z jako jednego z czołowych przedstawicieli diaspory chińskiej z Azji Południowo-Wschodniej na stałe pracujących w tajwańskim przemyśle filmowym.
2008 Rat (kr. m.)
2012 When It Rains (kr. m.)
2015 Nia's Door (kr. m.)
2016 Absent Without Leave (dok.)
2018 Ten Years Taiwan (segment "The Sleep")
2019 The Tree Remembers (dok.)
2019 Boluomi
Vera Chen
Aktorka teatralna, telewizyjna i filmowa, urodzona w 1980 roku w Shalu w centralnej części Tajwanu. Ukończyła studia licencjackie na kierunku biotechnologii Narodowego Uniwersytetu Tajwańskiego, następnie uzyskała tytuł magistra współczesnych sztuk performatywnych na Brunel University w Wielkiej Brytanii. Współpracuje z Lau Kek-Huatem od 2015, kreując role w jego kolejnych filmach krótkometrażowych - "Nia’s Door", "A Scene Of The Sea" oraz w epizodzie "The Sleep" z antologii "Ten Years Taiwan".
2019 Boluomi