Napij się ze mną
Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie
Pokazy w kinie
Muranów
Muranów
Dostępność online
Materiały dodatkowe
Opis filmu
Syn generała zostaje uprowadzony przez bandę rzezimieszków, żądających wypuszczenia ich herszta z więzienia w ciągu pięciu dni. Polityk nie przystaje na ten układ i wysyła swoją córkę – Złotą Jaskółkę, by wytropiła bandytów i uwolniła brata. Stoi przed nią trudne zadanie, a jedynym człowiekiem, który zdaje się jej sprzyjać, jest ledwo trzymający się na nogach żebrak, Pijany Kot. Jaskółka nie jest jednak bezbronna. Ludzie, którzy staną na jej drodze, przekonają się, że mają do czynienia ze znakomicie wyszkoloną wojowniczką.
W efekcie współpracy Hu z legendarną hongkońską wytwórnią Shaw Brothers powstał wystawny spektakl wuxia, utrzymany w szybkim tempie i cieszący oko barwnymi kadrami. To elegancka, stylowa opowieść, którą mistrz na lata ustawił wysoko poprzeczkę dla całego gatunku. Zachwyca nie tylko choreografia walk, ale przede wszystkim Cheng Pei-pei, która przed wejściem na plan filmowy była baletnicą. Swoją przełomową rolą wyprzedziła epokę, udowadniając, że wojowniczki z powodzeniem mogą stawać w szranki z męskimi przeciwnikami. Aktorka nadal jest aktywna, czego dowodzi m.in. rola Nefrytowej Lisicy w „Przyczajonym tygrysie, ukrytym smoku”. Film Anga Lee zawdzięcza zresztą bardzo wiele arcydziełu Kinga Hu.
tekst:
Marcin Krasnowolski
King Hu
Urodzony w Pekinie w 1932 roku, dorastał otoczony klasyczną chińską sztuką malarską i literaturą. Jako osiemnastolatek przeprowadził się do Hongkongu i zajął się tworzeniem plakatów reklamowych, po czym trafił do słynnego studia braci Shaw. Po sukcesie „Napij się ze mną”, które zrewolucjonizowało gatunek wuxia, wyjechał na Tajwan, by nakręcić entuzjastycznie przyjęty „Dragon Inn”. Kolejny film, „Dotyk zen”, powstawał ponad trzy lata i uchodzi za największe arcydzieło reżysera. Jego kolejne filmy powstawały m.in. w Korei Południowej i zaliczają się do kanonu ambitnego wuxia, ale pozostają mało znane poza Azją. Dzisiaj King Hu uchodzi za wizjonera kina akcji, który wykreował trendy do dzisiaj obecne w mainstreamie.
1966 Napij się ze mną / Da zui xia / Come Drink with me
1967 Dragon Inn / Long meh kezhan / Dragon Gate Inn
1971 Dotyk zen / Xia nu / A Touch of Zen
1973 Ying chun gez hi / The Fate of Lee Khan
1979 Deszcz w górach / Kong shan ling yu / Raining in the Mountain
1979 Legenda gór / Shan zhong zhuan qi / Legend of the Mountain
1983 Koło życia / Da lunhui / The Wheel of Life (jedna z nowel)
1993 Hua pi zhi: Yin yang fa wang / Painted Skin