Pięć Smaków w Domu

I raz, i dwa

A One and a Two… / Yi Yi
reż. Edward Yang
Tajwan, Japonia 2000, 173’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Pokazy w kinie
sb 19 lis, 21:00
Muranów
Muranów
wt 22 lis, 20:30
Kinoteka 1
Kinoteka 1
Dostępność online
16 lis, 10:00 – 4 gru
Materiały dodatkowe
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Festiwal Filmowy w Cannes 2000 Cannes FF 2000 - najlepsza reżyseria Faro Island FF 2000 - Nagroda Jury, Nagroda FIPRESCI Fribourg IFF 2000 - nagroda główna Karlovy Vary IFF 2000 - Nagroda Netpac Vancouver IFF - Nagroda Humanitarna Chief Dan George Sarajevo FF 2000 - Nagroda Jury Panorama Los Angeles Film Critics Association Awards 2000 - najlepszy film zagraniczny New York Film Critics Circle Awards 2000 - najlepszy film National Society of Film Critics Awards, USA 2001 - najlepszy film
O filmie
Tajwan, Japonia 2000
Czas trwania: 173’
reżyseria: Edward Yang
scenariusz: Edward Yang
zdjęcia: Yang Wei-Han
montaż: Chen Po-Wen
muzyka: Peng Kai-Li
dźwięk: Tu Duu-Chih
obsada: Wu Nien-Jen, Elaine Jin, Issei Ogata, Kelly Lee
producent: Kubota Osamu, Chen Hsi-Sheng, Yu Weiyan
producent wykonawczy: Shinya Kawai
produkcja: Atom Films, 1+2 Seisaku Iinkai
język: hokkien, mandaryński, japoński, angielski
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Obraz codzienności przeciętnej rodziny z klasy średniej Tajpej ujęty w klamrę dwóch uroczystości: ślubu i pogrzebu. Ojciec, NJ, boryka się z problemami w pracy i próbuje podpisać kontrakt ze znaną japońską firmą produkującą gry wideo. Nastoletnia Ting Ting uczęszcza do jednego z najlepszych liceów w Tajpej, zaś kilkuletni syn Yang Yang próbuje poradzić sobie z bezsensowną agresją, której doświadcza w szkole ze strony rówieśników i nauczycieli. Gdy ukochana babcia ma wypadek i zapada w śpiączkę, rodzina mierzy się ze śmiercią, której obecność była do tej pory niewidoczna.  


Dla Edwarda Yanga ideałem było kino, które oferuje doświadczenie najbardziej zbliżone do życia. I raz, i dwa w pełni realizuje ten zamysł. Reżyser tworzy całe uniwersum utkane z momentów i gestów, emocji i przeczuć, małych decyzji, które okazują się przełomowymi wyborami życiowymi. Pozornie proste pytania prowadzą do długich rozmów o przewrotnej treści. W swoim ostatnim filmie Edward Yang zawarł refleksje nad samym medium filmowym i zawodową misją filmowca. Fotografia i film są szansą na pokazanie niewidocznego, uświadomienie sobie wielości punktów widzenia, niepowtarzalną okazją do nawiązania dialogu. W I raz, i dwa wychodzi widzowi naprzeciw i wita go w swoim świecie po raz ostatni.

tekst:
Maja Korbecka

Edward Yang

Urodził się w 1947 roku w Szanghaju. Jego ojciec pochodził z południowej prowincji Guangdong, a matka z Hebei na północy Chin. Oboje wywodzili się ze zubożałych rodzin inteligenckich, w Szanghaju wykonywali pracę biurową w strukturach rządu nacjonalistycznego. Dwa lata po narodzinach Yanga, cała rodzina przeniosła się do Tajpej w związku z przejęciem władzy w Chinach przez partię komunistyczną. Pomimo fascynacji architekturą i filmem, Edward Yang wybrał studia inżynieryjne. Po ich ukończeniu wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by nadal kształcić się w kierunku komputerowego designu. Po siedmiu latach pracy w Seattle jako programista zdecydował się wrócić na Tajwan i rozpocząć karierę filmową. Po ukończeniu filmu krótkometrażowego Oczekiwanie, w ramach nowelowej produkcji W naszych czasach inicjującej Tajwańską Nową Falę, Yang zadebiutował w 1983 roku niespełna 3-godzinnym filmem Tego dnia na plaży. W ciągu swojej prawie 30-letniej kariery, Edward Yang tworzył różnorodne filmy. Jego trzeci film, postmodernistyczna tragikomedia Terroryści, odniósł sukces kasowy i zyskał uznanie krytyki. Film zdobył Srebrnego Lamparta na MFF w Locarno w 1987 roku i nagrodę dla najlepszego filmu podczas Golden Horse Film Awards. Kolejne filmy Yanga – wielokrotnie nagrodzony na festiwalach epicki obraz rzeczywistości Tajpej lat 60-tych Jasny dzień lata, komediowa Konfucjańska konsternacja i gangsterski Madżong – okazały się klęskami finansowymi. Zrealizowany w koprodukcji z Japonią ostatni film Edwarda Yanga, I raz, i dwa, przyniósł mu nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes w 2000 roku. Po wygranej w Cannes reżyser rozpoczął pracę nad wieloma projektami: animacją Wiatr, stroną internetową z autorskimi komiksami Miluku.com, czy scenariuszem do adaptacji Ostrożnie, pożądanie, jednak żaden z nich nie został ukończony. Edward Yang zmarł w 2007 roku w Kalifornii na raka okrężnicy. 

Wybrana filmografia:

1982 W naszym czasie / Guangyin de gushi / In Our Time (segment Oczekiwanie / Zhiwang / Expectation)

1983 Tego dnia na plaży / Haitan de yi tian / That Day, on the Beach

1985 Historia z Tajpej / Qingmei zhuma / Taipei Story

1986 Terroryści / Kongbu fenzi / Terrorizers

1991 Jasny dzień lata / Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day

1994 Konfucjańska konsternacja / Duli shidai / A Confucian Confusion

2000 I raz, i dwa / Yi Yi / A One and a Two

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.