Pięć Smaków w Domu

Konfucjańska konsternacja

A Confucian Confusion / Duli shidai
reż. Edward Yang
Tajwan 1994, 128’
napisy: polskie i angielskie

Przygotuj sprzęt i wciśnij play by uruchomić doświadczenie

Polska premiera
Pokazy w kinie
sb 19 lis, 15:00
Muranów
Muranów
pn 21 lis, 18:00
Kinoteka 2
Kinoteka 2
Dostępność online
16 lis, 10:00 – 4 gru
Materiały dodatkowe
Nagrody i festiwale
Światowa premiera: Festiwal Filmowy w Cannes 1994 Golden Horse FF 1994 - najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepszy aktor drugoplanowy Faro Island FF 1994 - Nagroda Jury, Nagroda Humanitarna
O filmie
Tajwan 1994
Czas trwania: 128’
reżyseria: Edward Yang
scenariusz: Hung Hung, Edward Yang
zdjęcia: Chang Chan, Hung Wu-Hsiu, Li Lung-Yu, Arthur Wong
montaż: Chen Po-Wen
muzyka: Antonio Lee
dźwięk: Tu Duu-Chih
obsada: Chen Shiang-chyi, Chen Yiwen, Danny Dun, Hung Hung
producent: Yu Wei-Yan
producent wykonawczy: Jan Hung-Tze
produkcja: Atom Films
język: mandaryński, hokkien
barwa: kolor
Partner

Opis filmu

Co się dzieje, gdy sztuka wkracza w obręb korporacji? Czy w świecie rządzonym przez logikę resentymentymentów i kolesiostwa, jest jeszcze miejsce na prawdziwe uczucia? Pochodząca z bogatej rodziny Molly jest szefową agencji reklamowej. Odnosi sukcesy w życiu zawodowym i osobistym. Jej narzeczony, A-Chin, jest spadkobiercą fortuny i oferuje jej firmie hojne wsparcie finansowe. Najlepsza przyjaciółka ze studiów, Chi-chi, jest teraz jej prawą ręką w biurze. Jednak firma Molly nadal ma kłopoty. Na dodatek promowany przez agencję literat-celebryta, Birdy, zostaje oskarżony o plagiat. Seria nieporozumień między bohaterami kumuluje się w ciągu dwóch i pół dnia, odsłaniając oportunizm i hipokryzję w przemyśle kulturalnym Tajpej końca XX wieku. W świecie wyższej klasy średniej praca w kulturze sama w sobie urasta do rangi „sztuki dla sztuki”.


Sytuacja w całej Azji jest teraz niepokojąca. To nie jest problem ekonomiczny, ani problem finansowy, ani polityczny. To poważny problem kulturowy – mówił Edward Yang. Konfucjańska konsternacja jest pierwszą i jak dotąd jedyną próbą autorefleksji: zbadania, co jest złego we wkroczeniu w XXI wiek z ideologią z IV wieku p.n.e. Yang zdecydowanie odchodzi tu od tradycji Tajwańskiej Nowej Fali i zmierza w rejony miejskiej komedii i słodko-gorzkiej farsy. Ten styl pozwala mu na przeprowadzenie najbardziej zjadliwej krytyki tradycji konfucjańskiej we współczesnym kinie.

tekst:
Maja Korbecka

Edward Yang

Urodził się w 1947 roku w Szanghaju. Jego ojciec pochodził z południowej prowincji Guangdong, a matka z Hebei na północy Chin. Oboje wywodzili się ze zubożałych rodzin inteligenckich, w Szanghaju wykonywali pracę biurową w strukturach rządu nacjonalistycznego. Dwa lata po narodzinach Yanga, cała rodzina przeniosła się do Tajpej w związku z przejęciem władzy w Chinach przez partię komunistyczną. Pomimo fascynacji architekturą i filmem, Edward Yang wybrał studia inżynieryjne. Po ich ukończeniu wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by nadal kształcić się w kierunku komputerowego designu. Po siedmiu latach pracy w Seattle jako programista zdecydował się wrócić na Tajwan i rozpocząć karierę filmową. Po ukończeniu filmu krótkometrażowego Oczekiwanie, w ramach nowelowej produkcji W naszych czasach inicjującej Tajwańską Nową Falę, Yang zadebiutował w 1983 roku niespełna 3-godzinnym filmem Tego dnia na plaży. W ciągu swojej prawie 30-letniej kariery, Edward Yang tworzył różnorodne filmy. Jego trzeci film, postmodernistyczna tragikomedia Terroryści, odniósł sukces kasowy i zyskał uznanie krytyki. Film zdobył Srebrnego Lamparta na MFF w Locarno w 1987 roku i nagrodę dla najlepszego filmu podczas Golden Horse Film Awards. Kolejne filmy Yanga – wielokrotnie nagrodzony na festiwalach epicki obraz rzeczywistości Tajpej lat 60-tych Jasny dzień lata, komediowa Konfucjańska konsternacja i gangsterski Madżong – okazały się klęskami finansowymi. Zrealizowany w koprodukcji z Japonią ostatni film Edwarda Yanga, I raz, i dwa, przyniósł mu nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes w 2000 roku. Po wygranej w Cannes reżyser rozpoczął pracę nad wieloma projektami: animacją Wiatr, stroną internetową z autorskimi komiksami Miluku.com, czy scenariuszem do adaptacji Ostrożnie, pożądanie, jednak żaden z nich nie został ukończony. Edward Yang zmarł w 2007 roku w Kalifornii na raka okrężnicy. 

Wybrana filmografia:

1982 W naszym czasie / Guangyin de gushi / In Our Time (segment Oczekiwanie / Zhiwang / Expectation)

1983 Tego dnia na plaży / Haitan de yi tian / That Day, on the Beach

1985 Historia z Tajpej / Qingmei zhuma / Taipei Story

1986 Terroryści / Kongbu fenzi / Terrorizers

1991 Jasny dzień lata / Gulingjie shaonian sharen shijian / A Brighter Summer Day

1994 Konfucjańska konsternacja / Duli shidai / A Confucian Confusion

2000 I raz, i dwa / Yi Yi / A One and a Two

bądź na bieżąco!

© Fundacja Sztuki Arteria
Nasza strona internetowa używa plików cookies aby dostosować się do twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się, jak wyłączyć cookies.